Beskriv era Ragdolls!
Hej.
Är ny här på forumet och är i begrepp att införskaffa mig en egen "raggis" och har en liten frågeställning till er lyckliga Ragdoll "ägare". Skulle ni vilja beskriva era Ragdolls, jag har läst rasbeskrivningar tills ögonen blöder men vill nu gärna gå ner på individ nivå.
Hur är era katter till personligheten? Vad gillar/ogillar dom? Vad har dom för små egenheter för sig? Hur är dom i kontakt med andra katter och övriga djur? (hundar, marsvin, hamstrar etc). Hur är dom med barn? Går ni promenader med dom eller har ni rastgård eller är dom bara inne/utekatter?
Berätta gärna även vilken uppfödare er katt kommer ifrån och hur gammal den är (om ni vill).
Tack på förhand!
Hej! Jag är Ragdollägare sedan i juli till två tjejer. De är nu fem månader så det är full fart här hemma. Det som är roligt är att de gör precis allt ihop - nästan går på lådan ihop. De sover ihop. De äter ihop. Så att ha två (de är systrar) känns jättebra. Jag har dem som innekatter eftersom det inte skulle fungera att ha dem ute där jag bor. Däremot har jag haft dem ute några gånger i sele och de verkar tycka det är väldigt spännande! Annars har de tillgång till nätad balkong. Än så länge har de inte varit i kontakt med andra djur, inte mer än några hundar på avstånd när vi varit ute. Och så alla fåglar de ser från balkongen. De är gosiga och sover ofta med mig i sängen. Molly tycker om att hoppa upp i handfatet och så sätter jag på vattnet och gnider in det i hennes päls. Det bara rinner om henne och hon står och spinner! Annars är de som katter är mest. Så det här med hundlika beteenden och att de bara lägger sig på golvet med tassarna i vädret har jag inte märkt ännu. Det kanske kommer när de blir äldre. Däremot möter de mig nästan jämt när jag öppnar ytterdörren. Har inte ångrat mig en sekund över att bli sambos med dem.
Åh dom låter ju supermysiga! Låter som om dom har mycket glädje av varandra! Hämtar min lille kille på lördag, och är så förväntansfull! Det är jättekul att höra hur andras katter beter sig! Har haft katt förut men då har det varit blandraskatter och vad jag har förstått så vet man mer vad man får när man köper raskatt (sen är ju alla individer såklart) men valde Ragdoll just för att dom ska vara sällskapliga och lugna. Lustigt med en katt som njuter av att bli "vattnad"?! Brukar ju vara tvärtom annars 😉.
Tack för att du delade med dig lite av dina tjejers personligheter :)
Min pojke älskar att bära saker i munnen:)) sockar o mjuka bollar. Dem springer han omkring med och busar. Ikearåttor är populärt dem badar han i sin vattenskål. Han möter upp vid dörren när man kommer hem. Vill alltid vara där familjen är. Fotboll och hockey tycker han om att titta på. En riktig gospropp som gärna ligger i sängen och spinner och slickas något som inte alltid uppskattas av oss. En helt underbar ras. Och vi är supernöjda med vår kille som är 6-månader:) lycka till med din.
Hahaha! En liten apportör! Låter ju helt underbart :) Har hört om att Ragdolls gillar att apportera och bära runt saker i munnen som en liten jycke men trodde nästan att det var en myt :). Ja jag kan knappt vänta till lördag! Men lite nervös är man allt. Känns stort att få hem en ny familjemedlem! Har varit kattlös alldeles för länge nu!
Förutom att våra två ragdolls nästan är stereotypen för vad rasen sägs vara : Smålata, håller sig gärna på marknivå, förföljer en, är inga knäkatter osv - så har de givetvis egna personligheter som är svåra att kategorisera. Nelson och Samuel är t ex väldigt lyhörda och lyssnar på vad man säger, de verkar vilja vara en till lags och påminner lite mer om hundar tycker jag i det avseendet (även om de är mer självständiga än vad hundar är).
Hursomehelst så är de skitmysiga :)
Nelsons fotodagbok ^^
Grattis på nybliven ragdollägare!!
De är sååå goa och mysiga så tror jag att ni blir jättelyckliga att leva med dem!!
Har 2 raggisar (halvsyskon; hane ca.1½år och hona ca.1,1år)
Vi bor i ett lägenhet(2:a) i stan, så de kan inte tillgång till ute men tillgång till balkong(nätad) med ganska fint utsikt(finns liten natur, så kommer många fåglar och t.o,m. hale, rådjur, mm.).
Sele tycker de lite sådär men det är kul att gå i gräsmattor(selepromenad gör vi hemma hos mina svarföräldrar).
Små insekter är deras favoritleksak och godis. De blir helt vilda när de jagar dem.
De springer och hoppar överallt(med full fart) när de vill göra det(framför allt innan-eller efter de bajsar), men de har aldrig rivit soffa eller möbel.
De följer överallt och vill gärna observerar när matte duschar, och gärna kontrolerar vattentemperatur och om avloppet funkar bra.
Hane: vänlig, snäll, modig, klok, nyfiken, lojal, har "mitt-är-mitt,-ditt-är-mitt beteende" (dominant ibland), men aldrig våldsam mot människor.
Med hund: Inte rädd för hunden (som väger över 50kg, hunden bor ofta hemma hos mina svarföräldrar), tycker kull att se hunden(även veterinärens väntrum).
Han kom ihåg hunden även om de inte träffas under 6 månader!!
Med barn: inte så många gånger träffade han med småbarn, men tycker att småtvåbenta är lite konstigt. "De förstår inte oss, så svårt att leka med dem", tycker han. (Men deras uppfödare har småbarn, så de uppväxte med dem.)
Övrigt: Hans favoritplats är handfartet. Söver gärna ditt. Om man vill t.ex. borsta tänderna, det är vi som flyttar på köket… Han är lite klumpigt jfr honan, men bra dörröppnare.
Hona: väldigt pratsam(hon vill kommunicera med oss vokalt, men mjauar hundaktig, nästan som om liten chihuahua), vänlig, snäll, mysig, vill gärna ligga på knä när man sitter på toa, klok, lojal men lite rädd för plötsliga händerse, men ändå nyfiken. Hon apportera leksak när hon vill ha uppmärksamhet.
Med hund: första gången var hon jätterädd och gömde sig men vill gärna observera hunden. Tillslut kom hon närmare självmant på baksida.
Med barn: Typ "Vad-är-det-för-nåt?-attityd". Väldigt skeptisk. Kanske vi har inga barn och det är sällan att småbarn kommer hemma hos oss så det är inte konstigt.
Övrigt: Bra insekt- och leksakjagare. Hennes favoritplats är min tempurkudde. favoritleksak är orangefärgad sugrör som man kan köpa på djuraffär.
#5. Det låter ju hur bra som helst. Det är ju lite det stereotypiska jag hoppas på :). Kul med katter som lyssnar på vad man säger, det har jag aldrig upplevt med katt tidigare (om man inte hade en bit skinka eller dyl i handen dvs 😉)
#6 "De följer överallt och vill gärna observerar när matte duschar, och gärna kontrolerar vattentemperatur och om avloppet funkar bra." 😃 Vilka underbara omtänksamma katter hahaha. Skönt att man är van vid att ha publik när man duschar då (4 årig son) ifall vår lille katt skulle bli VVS tekniker han med!
Kul att höra att dom är så pass modiga med hundar! Det händer nämligen att vi är hundvakter åt svärmors hund (som är kattvan) så det vore kul om det funkade smidigt även med katt här i huset. Men det är väl något som man får prova sig fram med kan jag tänka. Tack för att ni delade med er av era katter, det är väldigt intressant läsning såhär i väntan på att få hämta hem en egen liten "trasdocka" ;)
#7 - De kommer nästan aldrig när man ropar på dem (gör inte mina pärons hund heller förresten), men när de gör något de inte får så fattar de bara man tittar på dem och skakar på huvudet. ^^ Båda står ut med rumptvätt och kloklippning för att de vet att de får godis efteråt.
Den ene är rädd för vatten och den yngste är VVS-tekniker. Slår aldrig fel när man vill duscha ifred - han ska sitta på badkaret och känna på vattenstrålen med både tass och mun för att se om det är bra tryck i slangen!
Är övertygad om att ni kommer trivas jättebra med er nye ragdoll.
Nelsons fotodagbok ^^
Måste börja med å säga - Bra val! Och Grattis!
Vi har en Perser och två raggisar. De två kommer från samma uppfödare med två år mellan.
De kommer och möter en i dörren, är där jag är, äter och sover ihop där även jag får vara med på ett hörn i min egen säng(!)
Min den lilla svarar när jag pratar med honom, de kommer när jag ropar och som föregående sa så bär de runt på sina leksaker..
"Slängde" av mina hos min mamma när vi reste sist, där det bor två hundar och min gamla huskatt - inga problem. De kände sig som hemma!
Mina är endast inne, men har en inglasad altan på 30kvm som de sitter på hela sommaren. De kan inte gå i koppel, har gjort allt för att lära dem men de blir platta som pannkakor..
Här badas och fönas det även utan protester :)
#8 Hahaha jag kan se det framför mig, två skyldiga katter och "Jag är inte arg, jag är bara besviken" blicken. Ja godis tycks vara en bra motivationsfaktor. Vad är favoritgodiset? Har tänkt fjäska nåt astronomiskt mycket för nye familjemedlemmen! :)
#9 Tack och tack! :) Det låter ju helt underbart, där har du med många av anledningarna till att valet föll på just Ragdoll! Hoppas att vi kan få en liknande relation med vår lille kille! Dom verkar ju vara extremt okomplicerade dina små godingar. Ja vi bor ju på landet men vågar icke släppa ut nytillskottet då det är vägar i närheten så får se om han går med på sele och koppel, känner igen FCS (Flat Cat Syndrome) från försök med tidigare katter. Har väl aldrig sett en katt så passiv som när man krånglat på den en sele!
Skönt med små missar som inte har något emot ett bad! Började du träna detta med dom tidigt eller har det bara gått sådär smidigt från start?
Och till sist, bilden! Jag smälter! En sån skönhet!
Nu är det exakt 1 dag, 15 timmar, 43 minuter och 12 sekunder tills jag får hämta hem lille pälsbollen!
Jag har två raggis bröder på 1år och snart 4månader. Har haft de sen början på augusti förra året när de då var 3 månader gamla. Det absolut bästa beslutet var att skaffa dessa små prinsar och att jag också skaffade två för att de har sådan stor glädje av varann. De är bröder men är helt olika i beteendet, en mer dominant (trots att båda är kastranter) och en lite blygare.
Hardy som är lite mer dominant är lite mer social mot alla och älskar att ligga i knät när man sitter på toa och i soffan och när man ligger i sängen är han den som kommer och lägger sig på magen, han är dessutom världens matvrak och visar alltid stackars lillebror vem som bestämmer om leksaker osv. Tycker det är super spännande att vara ute i selen och kolla runt i mina föräldrars trädgård. <3 :D
Royal min lilla försiktiga prins, han är lite blygare mot människor han inte känner men med oss är han super mysig och ligger gärna i ens ansikte i sängen när man ska sova. Han är inte den katten som vill vara ute och utforska varje gång vi tar ut honom i selen så vänder han om och ställer sig vid dörren tills vi öppnar åt honom eller så sitter han gärna i dörröppningen och håller koll på alla andra därifrån. Han är ett proffs på att hoppa och på att hitta "konstiga" sovplatser :D <3
De har träffat hundar och bryr sig inte särskilt mycket om de om hunden inte försöker slänga sig fram på dom, vilket de hundar de har träffat har gjort då de varit två unghundar som inte varit vana vid katt så vill de leka och blir exalterade och skäller då tycker de att OJJJ va hände där? och backar undan lite men de går aldrig och gömmer sig så jag tror om man har en hund som inte blir så exalterad så kommer hunden och katten bli bästa kompisar :)
Vi har i framtiden när vi bor större tänkt att de kommer få en hundkompis.
Båda mina katter har verkligen egna personligheter och jag älskar de över allt annat! Underbara ras! Du kommer inte bli besviken! :)

Royal

PS: De ligger i stortsätt ALLTID PÅ RYGG när de sover! ^.^<3
#10 - Bilanx köttstänger (finns bl a på hemköp) till store killen och till lillkillen Planet Pet Tuna Bites.
Nelsons fotodagbok ^^
Känner igen att de gillar att sova på rygg. Bild på favo ställning
#11 Vilka fina killar! Så vackra! 😍
Kul att två bröder ändå kan vara så olika. Men dom låter superhärliga på var sitt sätt. Det är det som är så kul med katter att dom är så personliga :). Tycker att det genomgående låter så att Ragdoll är ganska så coola gällande andra djur (hundar) och inte stressar upp sig i onödan :)
Jag hade också funderingar på att skaffa två på en gång men kommer att studera hemifrån och vara föräldraledig ett bra tag nu så katt får nöja mig med mitt och sonens sällskap ett tag :) Men vad jag har hört från andra Ragdoll ägare så brukar det inte ta lång tid innan det ramlar in ytterligare kattkompisar :)
#14 Men jösses vilken goding!!!!! Så fint ansikte!
#15 Tack! ^.^ Vi skulle bara ha en från början men eftersom det är en sån social ras som kan bli deprimerad om den är själv förlänge så valde vi att ha två. Både jag och min sambo jobbade ganska mycket då (vi hade semester när vi fick hem de menar när vi inte har semester). Nu är jag student och hemma väldigt mycket. . Men eftersom du är både student och föräldraledig så kommer ni va ett super sällskap till er nya familjemedlem, han kommer ju få all uppmärksamhet det finns inget bättre. Men du ska se haha det kommer nog smyga in en till hos dig också när du verkligen får se hur underbar denna ras är :)
Hej
Jag har två ragdolls, två hanar. Dom är ganska olika varandra i personligheten.
Falcor som är 1 år är väldigt lugn och vill helst inte ligga i famnen och gosa, men att ligga en liten bit ifrån oss i soffan gör han. Men han vill ha lite utrymme. Dock är han alltid där man är, så han vill ha koll på oss. Han blir nöjd ganska fort vid lek. Är världens snällaste mot sin kompis Teemo som kan vara lite "jobbig" ibland. Han har ett gott hjärta med stort tålamod. Kan vara ganska pratglad och möter en alltid vid dörren när man kommer hem. Även när det kommer gäster ska han hälsa. Lite avaktande när han träffar barn, går gärna undan då.
Teemo är raka motsattsen. Han är en liten vilde. Nu är han bara 6 månader så kan ha lite med det att göra. Han mjauar högt och länge varje morgon då han vill leka. Han är en liten tå naffsare också. Han gillar att leka med vatten och apporterar. Är alltid där det händer saker. Ligger i handfatet eller går längst badkaret då jag tar ett bad, och doppar tassarna i vattnet. Även Falcor är med när man badar, men han ligger på bänken bredvid och tittar. Teemo kan hoppa upp i famnen och mysa en stund lite då och då. Har inget emot barn.
Dom är ganska så olika i deras peronlighet, men oj vad dom gillar varandra. Som bill och bull :) De har olika uppfödare.
#18 Dom låter jättehärliga bägge två! Och vilka fina namn! :). Jag har fortfarande inte bestämt namn 100% på vår lille kille, känns lite stressande men man har ju några alternativ så jag tänker att det ger nog med sig när man fått umgås med honom en stund vilket namn som passar honom bäst :).
Det verkar vara en ganska "lätt" ras att introducera kattkompis till? Det är ju ganska skönt om sådant går smidigt då det förmodligen kommer att bli en Ragdoll till om ett par år (om man följer modus operandi hos andra raggdoll ägare 😉) Och med tanke på informationen som tråden gett så bör dom lägga till. "Ragdoll är en ras som hemskt gärna tittar på och deltar när ägaren badar/duschar." i rasbeskrivningen. :)
Tack :) O ja vi hade jättesvårt för att välja namn, Falcor var från början en Rammus men eftersom min barndoms hund hette Rasmus tyckte vi att det blev för likt, så det blev Falcor tillslut. Teemo hette Melker från början, och hette det i ca tre veckor, innan vi kom på namnet Teemo, som passade hans personlighet bättre. Så man behöver inte stressa med namnet, tillslut hittar man ett man gillar.
Har man väl köpt en ragdoll så blir det nog oftast en till haha. Märkte på Falcor att han behövde sällskap då han blev helt galen när man kom hem, att han hade haft det tråkigt då vi jobbade. Dom har stor glädje av varandra. Och introducera dom för varandra var inga problem.
Ja man får inte vara blyg med en ragdoll i hemmet :P
Vad är det för färg på eran kille ni ska få hem?
Tack#16 han är min ögonsten :) Hoppas du lägger ut bild på din sötnos.
Heeeej! Nu är han hemma! Blev så till mig så jag startade en ny tråd! Han är en blå colorpoint tabby och gudomligt söt och trevlig!
Bara älskar tabby
Min är en brun mitted tabby:)
Ja jag fastnade direkt för tabby! Alla varianter är ju fina såklart men tabby är en solklar favorit för mig! Va stilig han är din kille! Jättefin!
Min Ragdoll är en hane på 1 år & månader. En slö, matglad (!), otroligt snäll & sällskaplig herre. Mys på hans villkor, sover alltid på våra huvudkuddar och möter oss alltid i dörren. Vill gärna vara med över allt. En stor klump på ca 7 kg , utan att vara överviktig. Gillar inte de koppelpromenader som erbjuds, inte alls. Tycker däremot om att vara med på balkongen. Snäll vid bad och kloklipp. :) När vår andra katt (en Helig Birma) flyttade in så var han så otroligt snäll & välkomnande. Fräste inte en enda gång och lät lillen sova tätt intill och bli tvättad bara några timmar senare. Han låter den yngre ta av hans mat och är aldrig elak, inte ens när den yngre är lite jobbigt.
#28 underbara katter:))
#27 åh vilken fin katt. Är så försjust i ragdolls som har bläs.
Jag har en hane på ca 1½ år. Han bor här hemma med en Norsk skogkatt på 6 månader. Han är otroligt lätt med andra katter. Han är ingen knäkatt, lägger sig endast på en när man ligger i sängen, då kan han ibland krypa upp. Annars ligger han gärna på ens fötter och lutar sig. Han älskar att vara med och att vara nära. Han är inte speciellt matglad utan det är torrfodret som är populärast, sen äter han mjau men inte lika glatt som skogisen. Han är bästis med familjens hund, brukade ofta ligga nära och dela säng med henne när vi bodde hemma hos mina föräldrar. Han är innekatt men har nu fått en balkong att röra sig på, mycket uppskattat.. På vårat landställe på Öland får han vara ute och är tydligen en duktig musjägare, fångade ca 15 möss på 3½ vecka :P
Mattes älskling helt enkelt 😍
- Mvh Emma
#28 - Härliga bilder.
#31 - Kul att se Ragdolls in nature bilder! :-) Jag är van att se dem i inomhusmiljö så det känns extra kul med utebilder.
Nelsons fotodagbok ^^
#27. Gud va fin han var! Och låter ju så snäll! Blev alldeles varm i hjärtat av hur snäll han var mot lillen. Kanske är lite påverkad av din berättelse men tycker att han till och med ser snäll ut. Ett vänlig och godmodigt litet kattfejs liksom 😉.Underbart temperament vad det verkar :) Ser verkligen rejäl ut med tanke på hans ringa ålder. Hoppas min lille blir lika stor och kraftig. En av många orsaker till att jag fastnade för Ragdoll var ju att det är rejäla kattbitar. Det ska vara lite å ta i när åskan går som dom säger :).
#31 Oj vilken fin bild! Håller med #32. Det är något speciellt med naturbilder! Mkt vacker katt! Kul att höra att han är en så duktig jägare! Det händer att det kommer in möss här på vintern men då kanske lillen tar hand om det problemet från och med nu 😎.Och kul med hundkompisen :) Det är så gulligt när en liten katt kurar ihop sig och myser med en stor jycke. Hur reagerar han på att variera mellan utekatt till innekatt? Våran lille hade ju tillgång till stor "rastbur" men här kommer det ju bli koppelpromenad till att börja med. Har varit lite orolig för att han ska tycka det är tråkigt när han är van vid att kunna gå ut lite som han vill….
#33 - Vår fullvuxne Nelson väger 5.3kg (å andra sidan - zero fat, så han är rätt stor ändå). Hans föräldrar var inte speciellt stora så det kan ju ge en grov höft om hur stor er katt kommer att bli genom att kolla hur stora hans föräldrar är.
Samuels föräldrar var inte heller så stora så det blir nog ingen bjässe av han heller.
Nelsons fotodagbok ^^
Han är väldigt snäll mot allt & alla. En behaglig herre :) Birman & Ragdollen är totalt olika! Birman uppmärksamhetskrävande och totalt keltokig, busig som sören. Ragdollen mer lagom i allt. Här är en söt bild från deras första middag tillsammans. Ragdollen 9 månader (lite rundare då) & Birman 4 månader
Dubbelt