Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 2575 ggr
[lenniiis]
0

Tjock eller fluffig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är lite delade meningar om ifall Bilbo är tjock eller inte… :) Det är min pojkväns föräldrars ragdoll som är lite över året, på 6.1 kg! Han äter det som veterinären har rekommenderat så det vore så konstigt ifall han var tjock… Men han är såååå stor alltså!! En riktig kluns!

[lenniiis]
0

:)

[lenniiis]
1

<3

[lenniiis]
2

😍

[lenniiis]
0

Sista bilden :)

Mysan_
0

Ragdoll är ju en ganska stor ras, honors normalvikt är 4-7 kg och hanars 6-9 ungefär. 🙂

[lenniiis]
0

Jaa, men han är ju inte fullvuxen på långa vägar… :) Hur mycket mer ska han växa liksom? :D Han är 13 månader tror jag, ganska exakt :)

[lenniiis]
0

Han ser inte tjock ut på bilderna då? :)

Mysan_
0

Kan du känna revbenen när du lyfter honom? 🙂

[lenniiis]
0

Nej… :)

Mysan_
0

Då kan han nog vara överviktig, för jag har hört att man ska kunna göra det. Om du känner på magen, känns han tjock då? 🙂

[lenniiis]
0

Hur kan han vara överviktig när veterinären har mätt upp hur mycket han ska äta? Nja, vet inte… Hur känner man det? :P Han är ju mjuk!

Mysan_
0

Men på vilket sätt tror du att han är tjock då? 🙂 På bilderna ser det i alla fall ut som om han är fluffig, inte tjock.

Anjelu
0

Om du har katten framför dig och lägger handflatan platt mot sidan på honom (försök få in fingrarna mellan pälsen), applicera lätt tryck och dra fram/tillbaka så ska du känna iaf en antydan till revben. Svårt att avgöra på bilder om han är överviktig eller ej men en väldigt fin och stilig kille är han iaf.

OberonsMatte
1

Jag tror inte att han är överviktig. Vid 13 månaders ålder brukar inte katter ha hunnit lägga på sig någon direkt övervikt att tala om eftersom de inte är riktigt färdigutvecklade ännu. Särskilt inte en Ragdoll som oftast tar ganska lång tid på sig att bli vuxen fullt ut.

En ragdoll ska också kännas muskulösare/ stabbigare, men samtidigt mjukare än många andra raser. Att deras nackar är korta och kraftiga,  pälsen fluffig och deras lite lealösa och degiga avslappningsförmåga bidrar nog till att de kan uppfattas som tjocka utan att egentligen vara det.

Att en Ragdoll sedan dessutom oftast är matglad och måttligt aktiv i mogen ålder är en annan sak… Min Oberon väger ca 6 kg nu när han är 6 år och han är överviktig. Han har egentligen en ganska måttlig storlek till skillnad från brorsan hans som tydligen väger över 9.

Sajtvärd Katter iFokus

[lenniiis]
0

Hej igen! Var hos svärföräldrarna igår och kände - man känner revbenen om man trycker lite lätt! :) Han är inte tjock då alltså? :) Detta är bara en liten fundering och inget jag lägger stor vikt på - om han hade varit tjock hade det ju inte gjort något. Blir bara så förundrad över hur STOR han är!

Pinpin
0

det är det som är vitsen med ragissar  att dom är stora ,hanar blir nånstans mellan 6-10 kg beroende på muskulaturen ,hade en kille som vägde 7.5 o hans pappa vägde 8.5 kg utan att vara tjocka ,bara muskulösa

[lenniiis]
0

Det är lite häftigt ändå! :) Sicka stora bamsingar! Han har så himla mycket päls också. Min sambo och jag har ju två egna ragdollflickor som tydligen har "bra" päls, den är superlen och inte fluffig, medan svärföräldrarnas kisse har stoooor och fluuffig päls, men den ska ju tydligen inte vara en "bra" päls… Haha :) Kan ju vara det som bidrar också! Det gigantiska fluffet!