Viktökning hos den äldre, 3 år
Hej,
Vår Nelson, fyllda 3 år i juni, har ökat från 5,3 kg till 5,8 kg sedan vi fick hem Samuel för drygt 4 månader sedan. Han glufsar nämligen i sig Samuels torrmat (Applaws kitten) och äter mer sparsamt vad gäller hans egen Bozita adult torrfoder. Våtfodret äter han sporadiskt. Ska väl tillägga att Nelson aldrig varit speciellt matglad.
Han hade legat på 5,3 kg rätt länge men har alltså ökat ca 0,5 kg. Är detta något man borde fästa vikt vid speciellt när man beaktar att han borde vara färdigvuxen nu vid 3 års ålder?
Jag tycker det är svårt att bedöma om han börjar bli överviktig eller inte, men slankheten han hade innan är borta. Känner knappt hans revben. Men rund är han inte heller.
Han gör inte längre några coola volter i luften som han gjorde innan när man kastade någon leksak i luften. Men han är ändå rätt aktiv tycker vi, jagar och blir jagad av Samuel osv.
Börjar han bli fet? Hur vet man säkert?
Nelsons fotodagbok ^^
Ska tillägga att Applaws Kitten inte anger kcal per 100g eller Kjoule.
Bozita anger 1540 Kjoule = 367 kcal / 100g.
Efter en hastig beräkning av Applaws Kittens ingredienslista får jag det till att det innehåller 486 kcal / 100 g.
Nelsons fotodagbok ^^
Min Foxy vägde 3,7 kg i Juni men när jag skaffade Harvey som inte uppskattades så tappade hon till 3.1-3.2 efter månad. Nu efter ytterligare två månader väger hon 3.8-3.9. Hon har aldrig varit matglad vilket Harvey är, han har lärt henne äta lite våtfoder. Foxy är nu 2 år och 7 månader gammal. Harvey som är 7 månader snart väger 3,5kg och är nog en lite för tjock Birma vid den åldern.
#2 - Oj, gick Foxy ner såpass mycket i vikt? Skönt att hennes normalvikt har hunnits ikapp igen. Jag har ingen aning om hur tunga Birmor brukar vara, men bebiskatter ska väl ha lite hull… tror att det mesta av energin går till kroppsuppbyggnad på en sån ung katt.
Ja, det är jättekul hur katter inspirerar / lär varandra!
Samuel dricker numera aldrig från sin vattenskål - han ska prompt ha kranvatten från badkaret.
Nelsons fotodagbok ^^