Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1075 ggr
Milliz83
0

Era erfarenheter av hormonchip

Jag vill veta vad ni har för erfarenheter av hormonchip/ kemisk kastrering. 

Min ragdoll pojke Cassiuz fyllde nyligen 1 år och är tydligen redan superfertil. Han skriker efter flickor om nätterna, har en fet svans från helvetet och i förrgår kom jag på honom att strila. 

Planen var att Cassiuz skulle bli pappa innan han kastrerades. Det kan tyvärr inte ske inom en överskådlig framtid. Funderar alltså på kemisk kastrering och det har jag ingen erfarenhet alls av. 

Har ni sett/ hört talas om några biverkningar? Är ni nöjda med resultatet efter att ha satt in ett hormonchip? Är det något jag bör tänka på?

Tacksam för all info ni kan tänkas ge.

Svidjas
0

Jag hade ett hormonchip på en av mina hanar. Det satt i i ca 1.5 år sen fick han en kull efter 3 månader men (och jag vet inte om det har med chippet att göra) 2 av fem i kullen var dödfödda och 2 var jag tvungen ta bort pga de fick problem med andning (SVA kunde inte hitta något fel efter obduktion)

http://www.svidjas.se

Milliz83
0

Ajdå. Det låter inte alls bra. Det lilla jag har hittat om ämnen är nästan enbart positiva saker. Har inte hittat mycket om biverkningar osv. Måste plugga mer…

(PS. Söt katt du har på din hemsida och roligt att han heter Cassius, precis som min. Är det ett vanligt kattnamn eller?)

Någon mer som har erfarenhet, både positivt och negativt är välkommet!

Milliz83
0

En fråga till. Efter att ha pratat med veterinären så varnade hon att det inte finns några garantier på hur länge chipet varar. Så min fråga är hur länge varade eran???