Vill inte bli buren?
Hej på er!
Vi har precis fått hem vår Ragdoll, en kille på 12 veckor. Vad jag undrar är varför han inte vill bli buren? Han är gosig och gillar när man kliar honom när han ligger på golvet, eller i soffan. Han dock absolut inte bli buren, då piper han med en gång och vill ner. Han vill inte heller ligga i knät. Han går också runt och piper lite emellanåt men det är väl inte så konstigt då han nyss lämnat mamma och syskon. Men hur får jag honom mer gosig?
Massor med tålamod är det som gäller😉
Lyft honom ofta och släpp honom när han vill ner så att han vänjer sig.
En katt jag hade ville aldrig bli lyft men låg däremot gärna under filten när man vilade så katter är ju lite personliga.
/Maria
Ragdollen är ju ingen typisk knäkatt utan en mer ligga brevid och mysa katt :) vi har 2 som inte heller gillar att bli burna trots övning. Vissa är helt enkelt så
Ok, tack för svar! Hur länge tror ni att han kommer att pipa och verka lite orolig? Detta är hans tredje dag hos oss. Hur snabbt kom era Ragdolls till ro och kände sig hemmastadda?
Det kan ta ett par veckor så ta det bara lugnt. Allt är nytt för honom
Min Ragdoll hatar att bli buren och ligger enbart i knä när det är främmande i huset. Birma är ett säkrare kort om du vill ha en klängig katt men eftersom de är individer så kan det ändå variera.
Vår Ragdoll HATADE att bli buren när vi fick honom, sprallade och kved. Vi lyfte upp honom flera gånger om dagen, små korta lyft. Belönade med godis. I dagsläget är han ca 1,5 år och accepterar att bli buren. Älskar det inte, men accepterar det. Precis som #5 skriver så är Birman ett säkert kort om det är en knäkatt man vill ha, vi har en av varje. Vår Birma är så klänging det bara går att bli medan Ragdollen mer gosar när det passar honom :)
En av våra gamla kastrater är också en sån som spretar och vill ner. Det har blivit bättre med åren, men är långt ifrån "slappna av som en trasdocka", som det står i rasbeskrivningarna. Hans mamma var likadan har jag för mig. Så man får nog bara acceptera att alla ragdolls inte är helt rastypiska på den här punkten heller, trots att det är den egenskap som givit rasen dess namn. Det är lite jobb kvar helt enkelt. Men de andra här hemma är coola katter som hänger tungt, precis som man vill att en ragdoll ska göra. :)