Hetsätning hos ragdoll
Det verkar som att hetsätning bland ragdolls är väldigt vanligt, är det verkligen så? Ni som har ragdolls med detta problem, har ni löst det, och hur isåfall?
Jag har en 3-årig ragdoll som hetsäter, och kräks upp det kort efter att han ätit. Han tuggar inte ordentligt, utan bitarna är ofta hela av det han kräks upp. Detta är om han äter ur skål. Men sedan jag skaffade foderlabyrint har problemet minskat rejält, han tuggar bitarna, en och en. Men jag vill så gärna kunna ha en skål med mat framme, speciellt då huskatten fått för sig att välta foderlabyrinten när den är tom - så jag måste ta bort den om nätterna för att få någon sömn.
Han har inga fysiska problem eller sjukdomar, veterinären hittar ingenting som är fel, annat än det att han är väldigt glupsk och inte hinner tugga ordentligt, så vad jag är ute efter här är att få råd ang. foder.
Det jag hittat som verkar kunna vara en bra lösning på problemet är att köpa foder med stora bitar så katten måste tugga innan denne sväljer. Men de enda märkena med stora kulor jag har hittat är Bozita och RC, och den som flest föreslagit åt mig är Royal Canin Siamese, som har de största bitarna, med hål i mitten så de är lättare att tugga. Även den för maine coon går väl, men där är bitarna aningen mindre.
Men finns det verkligen inget annat bättre märke som erbjuder foder med större bitar?
Jag har ingen möjlighet att förvara foder i frysen heller, så BARF är tyvärr därför inget alternativ, tills dess att jag bor större.
Du kanske kan prova ge honom blötmat istället? Jag tror det mättar mer och blötmaten kan stå framme längre än vad man tror. På sommaren kan man lägga en isklamp under skålen så den håller sig bättre i värmen. Plus extra vätska är alltid bra eftersom katter generellt är dåliga på att dricka.
Jag ger mina katter både torr och blötmat och jag märker stor skillnad när de har ätit blötmat jämfört med torrfoder. Sprider man ut maten på en tallrik eller bricka så tar det också längre tid att käka upp allt.
Annars om du tvunget vill ge torrfoder kan du ju prova denna aktiveringsplattan: http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/aktiveringsplatta-matskal-lila.html
Den är klar favorit hemma hos mina 3 katter.🙂
I väntan på en ragdoll... <3
Jag har provat blötmat också, med både bitar och som mousse, men det blev samma sak där, han bara kastar i sig det, och kräks snart upp det igen. Jag har provat smeta ut det så han inte kan kasta i sig allt på en gång, men det funkade inte heller. Enbart små, små portioner funkar det med utan att han kräks upp det, men det är lite klurigt för mig att sätta ut så lite i taget, då får jag stå och mata honom flera gånger om dagen :/
Jag tror jag ska slå till på Royal Canin Siamese, för de har en garanti som gör att man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd, och åtminstone 2/3 av maten finns kvar, så det känns som ett vettigt nästa-steg.
Det är för övrigt en sån här jag har åt dem nu som funkar bra: http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/cat-it-senses-food-maze-foderlabyrint.html
Du har inte prövat att lägga maten på en bricka? Då kan han ju inte glufsa i sig så många på en gång.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se