Pris
Hur mycket ska man spara ihop för att kunna köpa ett par ragdollkatter?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Prissättningen är fri, men jag skulle nog räkna med 7-9000 per kattunge.
Sajtvärd Katter iFokus
Eller tar man hand om en vuxen omplaceringskatt och då brukar de kosta 1000-3000kr. Finns säkert många jättefina pensionerade avelskatter som behöver nya hem.
Det finns en sida på Facebook om du är intresserad av omplaceringsskatt. men du bör räkna med andra kostnader förutom kostnaden för katt.
Nu vet jag inte om du har katt sen innan men om du inte har det tillkommer kostnaden för låda, sand, klösmöjligheter mm.
Sen kan man ju som jag kära ner sig i en katt på andra sidan landet. Eftersom jag inte vill att katten skall få så lång resa blir det flyg för att hämta henne vilket kostar en hel del.
Jag tycker att du skall sätta dig ner och fundera på vad du vill ha och vad du vill kunna ge din katt.
Vill du ha en kattunge (dyrare) eller omplaceringskatt? Hur lågt kan du tänka dig att resa för rätt katt och vad blir kostaden för det? Vad behöver du för att din nya katt skall må bra? Vad vill du ge din katt för att ge den det lilla extra. Vilket behöver du köpa in direkt och vilket (tex leksaker) kan du köpa efterhand.
Om du skall köpa mer än en, är du då intresserad av avel eller bar till sällskap? Avelskatter är inte alltid lätt att få tag på och uppfödarna kraver mer av avelsköparna. Om du har tänkt dig till avel bör du räkna med kostnaderna för utbildningar om ras och avel, stamnamn mm.
Jag hoppas att det här inte avskräcker dig från att köpa Ragdoll men många småköp blir lätt en större summa.
Just nu har jag två ungkatter på ca 1,5 år och de har en hel del redan. Nästa projekt här hemma blir att bygga 3-5 st nya klösträd..
Jag hade tänkt ett par sällskapskatter, men ev även utställning om de håller måttet för det. Däremot ingen avel..
Geografiskt så är begränsningen Sverige och Norge, eftersom jag bor relativt nära riksgränsen..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉