Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1930 ggr
ElisabethB
0

Betungande pälsvård?

Jag funderar på att köpa ett par ragdoller i framtiden och undrar hur mycket pälsvård de behöver…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

OberonsMatte
0

Det kan nog vara ganska individuellt, men min Oberon behöver i stort sett ingen pälsvård alls. Eftersom Ragdoll-pälsen saknar underull bildas det inte tovor på samma sätt som hos raser med underull, utan kan mest bli knutor eller trassel ibland t.ex. i armhålorna.

Jag kammar Oberon med Mirakelkammen någon gång i veckan, vilket han älskar,  det är allt. Han har aldrig badat.

Sajtvärd Katter iFokus

off36is
0

Min ragdolls päls tovar aldrig men jag borstar ändå för hon fäller periodvis ganska mycket.

ElisabethB
0

Ska man gissa på att 1-2 ggr per vecka skulle räcka?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

off36is
1

Ja det bör det göra

ElisabethB
0

Ok 🙂

Myrrami
0

när de fäller mycket brukar jag borst för att de inte skall få i sig för mycket hår. Men deras päls tovar aldrig sig.

Junkan
0

Varken badar eller kammar min birma och ragdoll, de ser bra ut ändå. Det kan bli trassel iarmhålan enstaka gång och då får man reda ut det eller klippa.

Anhna
1

Jag har två stycken helsyskon. Honan har en fantastisk päls helt utan underull och hon behöver jag aldrig borsta, inga tovor så långt ögat når. Hennes bror däremot, han har en helt annan typ av päls, mycket mer päls men även lite underull, han måste jag kamma en gång i veckan annars får han tovor på sidorna, däremot räcker det med en gång i veckan. Så pälsen kan skilja sig åt rejält. Tycker dock inte det är särskilt betungande att borsta igenom honom en gång i veckan utan det är snarare bara mysigt!

new2ragdoll
0

Nelson behöver bara lite borstning ibland under armhålor och hals, kanske svansen ibland.

Linika
0

Emmy blir aldrig tovig än så länge (han är bara 1,5år) däremot blir han väldigt fett i pälsen och blir riktigt ful. Ett bad varje eller varan månad och han är superfin . Han gillar inte heller att bli kammad, så bad och tork tar bort mycket överflödigt hår :) Jag tycker det är mysigt att bada med honom, även om det inte är hans favoritsysselsättning :p

OberonsMatte
0

#10 Är han kastrerad? Oberon fick så vidrig fetsvans innan han kastrerades att massor av hårsäckar förstördes. Hans fina plymsvans försvann för alltid och är numera erbarmligt fjuttig och tunn.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Borstar enbart min Ragdoll för att få bort överflödig päls. Han har aldrig haft en tova. Jag upplever inte Pälsvården som betungande :)

Linika
0

#11 han har varit kastrerad sedan han var 4 månader. Det är inte just bara svansen som blir fet heller, utan ca hela bakre delen av ryggen och mycket bakom öronen. Sen sprider det sig tills hela han är tuffsig och tråkig :(

MissLindiz
0

Här kammas aldrig mina två killaBehövs inte och den lösa pälsen följer inte med kammen ändå..

Här badas, fönas det när de börjar fälla :) Drar även dammsugaren genom pälsen! :)

new2ragdoll
0

#12 - fantastisk päls!

Asj
0

Jag har en ragdoll med semilånghårig, silkig päls. Hon håller den ren och fin själv och har aldrig badat. Min andra ragdoll är långhårig med mycket tjock päls, inkl. underull som tyvärr lätt tovar sig. Tyvärr är hon mycket ömhårad och piper och skriker när hon kammas, en mkt dålig kombination!Vi badar henne ca 3 ggr per år, för det blir lättare tovor när pälsen är fet.  Vi ställer inte ut henne och klipper därför oftast bort tovor när de uppstår istället för att reda ut dem. Särskilt på sommaren klipper jag också bort en hel del päls på magen och sidorna för att undvika tovbildning.