Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 9001 ggr
Yataz
0

Furminator erfarenheter?

Vi diskuterade lite om furminator i en annan tråd, men tänkte att jag startar en ny tråd så kanske fler har erfarenheter att delge.

En del säger att Furminator inte ska användas på Ragdolls som ställs ut och en del säger att det ger bra resultat på vissa pälsar.

Min Ragdoll-hane får alltid höra på utställningar att han har mycket underull.
Jag tror att kanske Furminator kan göra det bättre för just hans päls med att få bort denna underull. Men jag vill ju inte förstöra något eftersom jag ska fortsätta att ställa ut honom.

Är det någon som vet varför man inte ska använda det på Ragdoll i utställningssammanhang?

Martina

Yataz

Yataz
1

Ingen annan härinne med erfarenheter av Furminator?

Martina

Yataz

Fyrpihls
0

Martina:

Ingen egen erfarenhet alls faktiskt, men på hundar är den ju bra för att ta bort underull, så varför inte??

Du kan ju prova lite på nåt smygställe… hi hi

Annars funkar karda ganska bra mot ulligt..

Kram

Marie77
0

Jag är ju nöjd med den till Filles päls, som jag sa i en annan tråd.

Jag köpte den efter Millan (matte till Krickelins Koriander aka Bamse) rekommenderade den. Hon har ju borstat både Bamse och sina coonisar med den med bra resultat. Glad

Yataz
0

Tack, ja jag får väl helt enkelt prova mig fram så får jag se vad som händer.
Jag får hålla er uppdaterade Flört

Martina

Yataz

ItchyKoo
0

Sökte efter en sådan här tråd eftersom jag funderar på att köpa en Furminator, men jag fick inte så mycket råd här inte ;-) Hur har det gått Martina, har du provat och är du nöjd? Andra med erfarenheter? Det jag är lite rädd för är att detta verktyg ska slita loss hår som egentligen inte skulle bort, alltså att den inte bara tar bort det som är nära att falla av… Vad tror ni om det, ni som har testat?

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Rosino
0

#5 Jag tycker den är värdelös.

lijo73
0

Jag är inte nöjd med min heller…tror den funkar bättre på korthår…

När det gäller ta bort underhull tycker jag mattbreakern är outstanding men den kostar ju en del den med

roysliraggen
0

Sitter igjen med erfaringen at den også tar med pels som egentlig ikke er løs. Det blir derfor vanskelig å vite når nok er nok. Det blir derfor en utfordring å stoppe i tide. Før utstilling, hadde jeg villet være meget forsiktig med den.

Det er min erfaring.

raggorgeous
0

Hallå

jag är verkligen supernöjd med min Furminator.. den tar bort supermycket underull - herregud av pälsen som borstades bort att döma trodde jag inte jag skulle ha nån katt kvar men de blev jättefina efteråt.

I ärlighetens namn använde jag den inte på Xita och Mokita som skulle ställas ett tag senare men på de andra två och jag har inte sett nåt negativt på deras pälsar över huvudtaget.. så enligt mig är det bara tuta och köra.

På hunden ska vi inte tala om *s* SUVERÄN! Han hårar kanske 1/5 så mycket som innan jag började använda Furminator! Galet bra!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ItchyKoo
0

Hmm, ja jag tror kanske ändå att jag nöjer mig med att kamma ofta med min mirakelkam ;-) Vill absolut inte råka ta bort hår som inte ska bort. Tack för era svar!

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Wonderdolls
0

Funderar också på att köpa har 2 stycket som skulle behöva bli av med underull!!Flört

kitcat
1

Älskar också min! Och de har alltid päls kvar efteråt ;)

Den tar underullen och en del döda hårstrån och jag upplever pälskvalitéen som bättre när den växer ut igen, framför allt är det roligare att gosa med dem då man inte får ett kilo päls i händerna. Dessutom är nog dammsugningen halverad.

Om man ska använda den på en katt som strax ska ställas ut är ju frågan. För vissa som får klagomål på för mycket underull är den säkert jättebra. Det beror på vad man vill få för resultat på just sin katt tror jag.

JAG är iallafall supernöjd med min Furminator och fattar inte att jag inte skaffade en tidigare…

bebble
0

Ta bara med en gång på samma ställe, mycket försiktigt vid könsorganen och öron

raggorgeous
0

#12 håller med :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Singo-Torpet
1

det dåliga jag hört vet inte om de stämmer är att pälsen skulle bli mörkare om man annvänder den.. så ja vågar inte chansa, men tänkte pröva på min kastrat en gång iaf för och se om den är så bra som vissa tycker han  är ljus så blir han lite mörkare är de ingen större fara..

raggorgeous
1

#15 låter jättekonstigt.. varför skulle den bli det? Obestämd

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Singo-Torpet
0

#16 ja vet inte men ja har hört en del säga de?

ska fråga varför nästa gång..

kitcat
0

Eftersom temperaturen är avgörande för pigmentbildning blir färgen starkast där det är kallast, nämligen i ansikte, på öron, ben och svans. Så om man borstar för mycket blir katten kallare där och får mörkare päls.

raggorgeous
0

Ska det faktum att du borstar tex svansen mycket göra att den får så lite hår att den blir kallare? Borde väl snarare bli tvärtom att kroppstemperaturen blir högre för att hålla svansen varm..

ja jag vet inte, låter väldigt konstigt, men det där är ju intressant. Men man måste då borsta fantastiskt mycket om man ska få såna reaktioner känner jag…

Jag har inte alls upplevt nåt sånt med min Furminator..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

ariotellos
0

#18 Då förstår jag varför "min" (numera min mors) katt har fått röd päls efter rakning. Han var vit och långhårig innan (förutom lite rödlätt om öronen och svansen), men är numera rödlätt hela han.

aannickaa
0

Men en Ragdoll ska väll inte ha en massa underull?

Så man ska väll igentligen inte behöva en furminator till sin Ragdoll?

Eller har jag missförstått något?Rätta mej isså fallGlad.

Jag har bara en katt som Furminatorn fungerar på.

Min erfarenhet av furminatorn är både bra och dåliga.

Bra till min ragdoll som tyvär har underull och haft lite tendens till att vilja tova där håret är längre.

dåliga på en del pälsar så skär den av hårstråna och de pälsar som inte har nästan nån underull så fungerar den ju inte alls.

Sen blir kroppsfärgen ofta mörkare efter några dagar om man fått bort mycket underull.Det blir ju kallare för katten grrr när han är ute och går sin promenad i sele.

kitcat
0

#19 Nja… jag tror inte att kroppsvärmen "söker sig" till områden med lite päls och ökar på just där. Är det kallt så är det ;)

Yataz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan säga att jag använde den på min Ecco och nu med facit i hand så hade jag nog inte gjort om det för jag tycker hans kroppsfärg efter detta har blivit alldeles för mörk Skrikandes

Se själva…

Yataz

kitcat
0

# 23 Kul att se ett foto på resultatet även om han blev mörk. Det är ju onekligen så att det blir mörkare och på colourpoints vill man ju ha en så ljus kroppsfärg som möjligt.

På bicolourerna funkar det bättre, vitt är ju alltid vitt och kommer inte att bli mörkare för att det blir mindre päls. Dessutom är det väl bara bra där med mörkare kroppsfärg - rätta mig om jag har fel Glad

ariotellos
0

#24 Min katt Isidor hade kritvit päls på kroppen. Han päls på öronen och svansen var dock lite rödlätt. När han blev rakad blev han rödlätt även på kroppen. Så jag vet inte om man kan vara säker på att den vita pälsen förblir vit. Det skedde ju inte i Isidors fall iallafall.

Risken är väl dock inte lika stor att den vita pälsen blir mörkare om man använder sig av en furminator än om man rakar vilket ni förhoppningsvis inte behöver göra :-)

kitcat
0

Idag har vi upptäckt att Furminatorn även fungerar som "bantningskur". Såg ut som om ett kilo hull försvann från svärföräldrarnas raggis. Tungan ute

Helona
0

#26 Ha,ha! Skrattande. Snacka om snabbslimmad!

Åsa

Eldtussen
0

Vilken storlek har ni på eran furminator?
Small eller Medium?

Jag tänkte att det är väl värt att prova då det verkar vara väldigt individuellt hur bra den fungerar.

Min ragdoll är dessutom en sällskapskatt och känner att jag inte direkt har något att förlora.

[Isadolls]
0

Tagit upp denna tråden Är det fler som har erfarenheter ang. Furminator? Har själv köpt en för att prova. Köpte st. L och för långhåriga katter. Finns ju 2 olika. Tycker själv att den verkar bra, tar bort lös päls:))

[[pimey]]
0

har storlek small och endast till min korthårskatt då den för långhåriga katter slet av min katts päls trots min försiktighet så han såg ut som en ojämn matta :/

Änglakatten
0

Efter att jag använt den på min ragdoll två gånger så läste jag varningarna om att pälsen blir mörk och ser tydligt bara efter två användningar att pälsen faktiskt blivit mörk. Så den kommer användas på de andra bara :) Karda och kam på ragdoll för min del!

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

annaLi
0

Ser att det är en gammal tråd men någon som vet om man kan använda furminator för hundar på katt? Har en för långhåriga hundar nämligen men vet inte riktigt vad som är skullnaden mellan hund och katt furminatorn!!

Milliz83
0

*var tvungen att kolla - jo det finns olika till katt och hund…* 

När jag köpte min för något år eller två sen så användes samma kam på både hund och katt - och det var i reklamen de hade då. Den enda skillnaden var hur bred själva kammen var, större djur bredare kam.  

Tror inte det spelar någon roll vilket djur. De bara heter olika. Om du kollar riktigt noga på bilderna på hemsidan och jämför samma storlek för hund och katt så verkar det inte vara någon skillnad på själva bladet heller. Samma pris för lika stora storlekar är det också. Däremot så såg jag att det fanns en mellanstorlek för stora katter - som ligger mitt emellan mindre och större hundar. Sen verkar det finnas för korthåriga djur och för långhåriga. Enda skillnaden jag kan se… Hoppas detta hjälpte.

annaLi
0

Tack då bör ja kunna ha den ja köpte till hunden, som var är för långhåriga hundar, till min ragdoll oxå. Slipper ja köpa en ny, tänkte så det inte förstör katten päls på något sätt. Tack för svar och forskning 😊

Neo033
1

Jag tycker att den är väldigt effektiv men den sliter lite på pälsen också. Jag kan rekommendera Mars Coat-King istället. Den tar bara underullen! :)

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se