Gegg i örat
Hej har kollat runt mycket och ska boka in en tid hos veterinären för att kolla upp min kille men vill bara kolla vad ni har att säga! I vänstra örat har han fått massa "gegg" från början var det gult som vax, har rensat bort det värsta med en tops (ej gått in i örat men endå så man fått bort lite) Men nu är det mer brun/svart och det tar aldrig slut. Är bara i ena örat det andra är helt rent! Vad tror ni det kan vara? Finns det något jag kan göra förutom vetrinärern?
Ser ut som öronskabb. Jättebra att du bokat tid hos veterinären (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Ja var det jag misstänkte! Men brukar det bara bli i ett öra sådär? :O
Nja, det vet jag inte. Har bara haft det på en av mina katter för längesedan. Men då var det i båda öronen.. Men Frontline som veterinären skriver ut fungerar jättebra (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Sådär såg vår Charlie ut när han hade öroninflammation.
Kan även vara öronvax. Vi trodde att vår katt hade skabb länge - veterinären sövde t.o.m. för att göra rent långt ner i hörselgången. Visade sig att det var skabb till att börja med, men att det botades med en gång och att han sen bara hade öronvax.
Vax eller någon typ av svamp när det är ensidigt. Skabb brukar väl komma i båda öronen?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Sitter det fast eller det är lätt att torka bort?
Oj glömt logga in :) Åkte till veterinären och de kunde ej hitta några levande skabb men fick ut ett recept på stronghold för säkerhetsskull få hon tyckte det såg ut som det. Sen även oto clean som jag skulle rengöra örat me varje dag :) Nu var det tre veckor sedan jag rengjorde örat sist och det är fortfarande rent! Så får hålla ögat öppet om det dyker upp igen eller inte :O Det var väldigt lätt att torka bort :)
En veterinär ska inte tro att det är skabb ,utan göra ett strykprov och titta i mikroskåp och sedan veta och ställa diagnos… Så onödigt att ge katten Stronghold i onödan.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tycker det ser ut som sekret och inte öronskabb..
Tittade de inte i mokroskop?