Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1109 ggr
Kattenmusentiotusen
0

Kastrering?!

Min raggis är nu nästan exakt 6 månader gammal. Enligt avtal med uppfödaren ska han kastreras vid denna ålder. 

Det jag undrar nu är vad det finns för för- och nackdelar och vad jag har att vänta mig? 

Just nu är han världens gosigaste katt och sover med mig och pussas jättemycket varje morgon. Finns det risk för att han slutar med detta?

Kan kastreringen påverka hans utveckling på något sätt? Jag vill att han växter sig stor!

Finns det något annat jag bör vara förberedd på? :)

www.nouw.com/aidal

Evelina!
2

Om du väntar finns risken att han börjar revirmarkera genom att kissa lite varstans - inte roligt. Kastreringen påverkar inte kattens tillväxt. Och de katter jag kastrerat har blivit ännu gosigare efter kastreringen.

Ser kort sagt egentligen bara fördelar med kastrering vid den åldern.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

lliinnnn
1

Det sägs ju få mer aptit efter kastrering = blir större! Min ragdoll blev det ingen förändring på när det gäller beteendet, han blir nog lite lite mer gosig och kelig. Kastrerade honom vid 6 månader!

[Djupdal]
7

Det finns absolut risk för att han slutar vara världens gosigaste katt. Om han INTE kastreras. Det finns också en risk för att han går ner sig en del i kondition om han inte kastreras, det kan ta på både krafter och hälsa att stressas av könshormoner. Det kan å andra sidan bli lite tvärt om med en kastrat som varken får jaga möss eller honor, att mat blir det största nöjet. Man får vara lite vaksam där, så att det blir balans på mat och aktivering, för att undvika ohälsosam övervikt. Rent utseendemässigt sägs det ibland att sådan utveckling som har med könshormoner att göra, så som exempelvis det kraftigare käkpartiet hos hanarna, skulle kunna påverkas av kastrering. Men det är högst marginellt i så fall, hans utseendemässiga utveckling styrs i allt väsentligt av de gener han fötts med, och beror inte på om han kastreras eller inte. Och har du ett avtal med uppfödaren så hade det ju ändå inte funnits något alternativ. :)

OberonsMatte
3

Min erfarenhet är att vuxna hanar blir keligare, lekfullare och mer harmoniska när de kastreras jämfört med när de är fertila. Om du vill behålla din ungkatts lynne och temperament bör han absolut kastreras.

Min Oberon var över året när han kastrerades och hans fertilitet märktes genom att han blev jamig, rastlös, revirhävdande och t.o.m. aggressiv(!) mot främmande katter, samt att talgkörtlarna på svansen satte igång en enorm överproduktion (fetsvans) som gjorde svansen läbbigt stripig och fet. Hårsäckarna förstördes i hans fall tyvärr permanent.

Som tur var revirkissade han inte!

Idag är Oberon snart 7 år och lekfull och kelig som en kattunge. Han är världens snällaste mot både människor och andra katter. Han gillar mat, men det gjorde han å andra sidan även som kattunge.

När det gäller käkpartiet har jag hört att kinderna hos fertila hankatter kan bli kraftiga, men att detta inte är en bestående utveckling, utan försvinner när katten kastreras och könshormonerna försvinner.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattenmusentiotusen
0

TACK så jättemycket för alla svar! :D 

Vi ska boka en tid för kastrering så fort som möjligt :)

www.nouw.com/aidal

Denna kommentar har tagits bort.