För många kattungar?? Panik!
Under tisdagskvällen födde vår duktiga kattmamma Athella en kull kattungar. Födseln gick jättebra och mamman var stolt efteråt. Men…
Det föddes sju stycken kattungar!
Vi, som under hela vårt liv aldrig fått så många kattungar (det har alltid vart 3-4 st) fick lite panik. Tänk om någon inte klarar sig? Tänk om spenarna inte räcker till?
Jag räknade hur många fungerande spenar det fanns, och fick fram sex st. Jag vet att det ska finnas åtta, men jag hittade bara sex som fungerade.
Det första jag tänkte på var att köpa mjölkersättning, i fall det blir problem. Men då kom jag på att allt är stängt under julaftonshelgen! Panik!
Jag har vägt alla kattungar, och nästan alla väger ungefär 200 gram. Utom en. Den väger endast 90(!!)
Jag har hjälpt lillen med mjölken några ggr genom att låta den dia istället för någon annan större, men den verkar fortfarande inte hålla sig i samma vikt som alla andra.
Jag vet, det var mitt misstag att inte köpa mjölkersättning innan födseln, men jag ska åka så fort jag kan.
Apoteket har mjölkersättning och nappflaskor för kattungar, och arken zoo har mjölkersättning.
Veterinären öppnar tyvärr efter nyår…
Hur ska jag göra?!? Vilken mjölkersättning ska man välja? Vad är bäst? Hjälp!
c'est la vie, you muggle
Om du har en nappflaska hemma kan du varma lite varm mjölk, och ge till den lilla, om du inte har nappflaska kan du ta spruta och spruta in mjölken i kattungens mun :) Lycka till! 🌺
I'm out 
#1 Ja, jag tänkte det men sen läste jag mig fram att komjölk inte har samma egenskaper som kattmjölk o. s. v… men jag ska försöka.
c'est la vie, you muggle
Nä ge absolut inte vanlig mjölk, det är inte bra för kattungen! Lägg den till en tutte och försök att få den att dia, flytta undan dom som är större så den lilla får utrymme att komma fram. Googla på vätskeersättning till barn och ge det om du behöver ge kattungen något (om han inte verkar äta själv). Koka upp det och låt det svalna innan du ger det i en vanlig liten spruta eller pipett. Sen tycker jag du ska köpa KMR modersmjälkersättning, finns på apoteket och dn tycker jag är bäst. Lycka till och hoppas att allt går bra!
Hälsn. Annette
SE*Wandullan´s
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
#3 Okej, tack för svaret! Den lilla diar, men problemet är väl det att den inte är uppe i normalvikten om man säger så…
c'est la vie, you muggle
Ibland så ser det ut som om dom diar men får inte i sig något. Ha koll och väg morgon och kväll så ser du om den går upp i vikt. Den ska inte gå ner i vikt nu när det har gått några dagar. Försök i så fall att få i den lite vätskeersättning, bebisen får inte bli uttorkad för då orkar han inte äta.
SE*Wandullan´s
Nu vet jag att det inte är det bästa, men för många år sedan när vi inte fick tag på kattmjölksersättning till 4 kattungar som dumpades av sin mamma körde vi på bröstmjölksersättning. Som sagt, jag vet inte hur bra det är, men dessa kattungar växte upp till 4 friska stora katter. Det finns ingen jouröppen klinik i närheten eller en privatveterinär som går att få tag på?
SE*Astinis Ragdoll
Ja, det är just det jag är rädd för. Jag åkte direkt och köpte mjölkersättning + flaska, men kattungarna vägrar äta verkar det som. Bara mammas mjölk och ingen annan… Gud, vad ska jag göra?!? Här är en bild på lillen (till höger) tillsammans med en annan normalviktig kattunge.
Man kan se skillnaden, och jag ska väga allihop så fort mamman har gått iväg.
c'est la vie, you muggle
Har du kollat så den lille inte har gomspalt?
Nej, han diar just nu.
Uppdatering: Den första vågen visade sig inte helt fungerande, så jag vägde med en annan elektrisk, som var på pricken exakt.
Lillen visade sig väga endast 70g 🤫
Resten väger mellan 130-160g.
c'est la vie, you muggle
Kattungar kan ha gomspalt utan att du märker detta! har själv råkat ut för detta när en av min inte gick upp i vikt. Har han gått upp nåt eller minskar han hela tiden?
kolla han i gommen😐
Det första du gör nu är att kolla det med gomspalt för har den det så får du åka till veterinären o låta den somna tyvärr. Man kan inte göra något åt det 😕
Alla ungar ska i början vägas morg o kväll o skrivas upp ordentligt så man ser om någon börjar gå ner mm. Alla har ju liksom sin viktkurva. Om den lilla verkar ok i gommen så jobba på med den, försök håll med fingrarna/handen så de andra ej puttar undan den om den diar. Ibland kan mamma bli stressad om man tar en unge (av de stora) o lägger undan den, prova dig fram. Jag satt så i timmar i en vecka (dygnet runt) för att min lilla skulle få i sig mat o bli starkare så den orkade stå emot de andra. Annars blir ju de stora större o ännu starkare o lilla ännu svagare. Efter den veckan gick det bättre o låta den klara sig mer själv.
Får den i sig för lite kan den bli uttorkad o då orkar den inte heller o blir fort dålig.
Nej, det verkar inte som att lillen har gomspalt. Den diar vanligt och inga problem uppstår, men det är bara det att den i söndags hade gått ner 7 gram. Från 70 till 63, men idag så väger den 71. Jag sitter i flera ggr om dagen och hjälper den att dia, och håller emot jättarna, så att den får i sig mjölk. Jag ger den även mjölkersättning någon gång under dagen.
c'est la vie, you muggle
Det är bra att den gått upp i vikt igen, då går det åt rätt håll. Fortsätt som du gör! Hjälp den att dia så ofta som möjligt och när den själv verkar hungrig.
Ok det som är fördelen med o ge med spruta är att man konkret kan se om den äter el inte då maten i sprutan tar slut o att du ska väga innan o efter. Då ser du om den tillgodogör sig. Verkar den pigg annars? kravlar den sig till spenarna ?Den lilla jag hade var väldigt aktiv o pratig. En tuff unge som tyvärr fick lite sämre start än syskonen bara. Den fick också dia oftare än de andra för när de sov var den också framme. Var liksom inte mätt så undrar om den ej orkade suga lika mkt som de andra.
Jag fick en liten smal gummituta o sätta på en 1 ml spruta av en bekant som var väldigt bra. Jag puttad in den i munnen o kunde se att kattungen la tungan runt den som de annars gör med sin tutte. jag kände att den hade kraft o sög själv i sig mjölken. Har däremot frågar i flera zooaffärer här efter den men ingen har haft.
Lycka till med den lille😻
Okej. Nu ska jag sammanfatta allt dethär:
Eftersom det tydligen var fel på vågen så vågar jag inte lita på kattungarnas vikt under födseln. Sedan införskaffade jag en ny som nu är rätt.
Under de sex första dagarna gick kattungen knappast upp i vikt. Under den sjätte dagen gick den ner 7 gram, från 70 till 63. Under den sjunde dagen vägde den ungefär 69-71 gram, och på den åttonde ungefär 76. Dag nio vägde den ca 80 gram, och idag, den tionde dagen, väger den 90 gram. Alltså går den upp vi vikt!
Vi misstänker ingen gomspalt alls, och den diar själv. Självklart tar de större syskonen mer plats, men vi hjälper lillen att dia i alla fall.
Den ser ut att ha mer energi, även fast den väger så lite.
Vi får helt enkelt kämpa på, så därför väljer jag att avsluta tråden här och nu eftersom jag längre inte behöver någon hjälp. Tack så mycket för all hjälp!
c'est la vie, you muggle
Va skönt att höra att allt går åt rätt håll!🙂 Lycka till med alla bebisarna❤️
Hälsn. Annette
SE*Wandullan´s
Ja skönt o höra o hoppas det löser sig. 🙂 Jag skulle som sagt sitta där mkt o hålla undan de andra. Ju mer den får i sig ju starkare blir den o skillnaden mellan ungarna jämnar ju ut sig.
Råd kan man aldrig få för mkt av…..lycka nu till med den lille och hoppas han klarar sig😘