Gomspalt? Hur känner man igen det?
Vår kattunge lillen väger jättelite (70g) i förhållande till sina syskon (135-160g) och jag är orolig. Fick en kommentar på min förra tråd där jag skulle kolla om den hade gomspalt, men jag tittade och det verkar inte som det riktigt. Men jag är inte säker. Syns någon missbildning? Kan man avgöra om den har gomspalt bara sådär? Ska jag försöka ta kort på gommen?
c'est la vie, you muggle

Den ser inte ut att ha gomspalt, men säkrast ser du genom att titta inne i munnen upp mot gommen. Gomspalt syns oftast framifrån så här, som en glipa under nosen, men bättre kan man se det om man lyfter lite på överläppen.
Om kattungen har gomspalt behöver inte synas utifrån, dom kan även ha som ett litet hål i gommen, som blir knappt märkbart. Du ser det genom att gommen inte är hel när du tittar.
Om kattungen har gomspalt så brukar mjölken komma ut i nosen när den diar och man brukar höra hur den fnyser. Har varit med när hundvalpar fötts med gomspalt.
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
Våra kattungar vägde 85g och 107g så dom var inte heller så stora, men idag är de två rejäla tjejer 😊
Öppna upp munnen o titta med ficklampa upp i gommen o se om det är ett mörkt hål där. Försök vara 2 kanske. jag tycker iaf det är svårt på sprattlande unge.
Öppna munnen o titta i taket på gommen. Det kan vara som ett litet hål eller som ett dike liksom. Jämför med en annan kattunge så ser du skillnaden. Använd tex spetsen på en engångs spruta eller slangen på slemsugen och sätt i mungipan så gapet hålls öppet. En kattunge m gomspalt brukar ha svårt att dia . Det pyser ur nosen för den kan inte göra vakuum när danska suga. Diar ungen? Går den ner i vikt? Har den gått upp sen födseln? verkar den pigg o nöjd? Om den inte går upp och verkar ha svårt o få ta mjölk kan du ge tillägg några dagar så den blir starkare. Låter det som att det knäpper i den? Andas hastigare. ? Isåfall kan den ha lunginflammation o behöva penicillin
Jag fick en unge med gomspalt i min första kull, syntes inget utanpå utan den hade ett hål inuti och rosslade när den andades. (Har läst i din andra tråd att det går framåt för din lille så jag håller tummarna)
Ja vore roligt o höra hur det går nu?