Bra nybörjar katt?
Går i ragdolltankar. Men har aldrig haft katt förr.
Är det en katt man kan ha som nybörjare?
Klart du kan :)
Nu har jag ingen själv, men när vi ville köpa en ny katt så stod det mellan ragdoll, skogis eller birma. Det blev till slut skogisen, vi ville ha en maffig långhårskatt, familjär och pratglad. Aneldningen att det inte blev ragdoll var att vi tyckte det var för mycket pälsvård (därav namnet på dom i kombination med att dom hänger som en trasdocka när man tar upp dom ;) ). men tänk utefter dina behov, vad du vill ha, och kolla runt och besök olika uppfödare :)
/Christine
Ragdollen är då rakt ingen större pälsvård på….tvärtom😃
Kan mkt väl rekomendera en ragdoll som första katt😉
Håller med Isadolls, en bra ragdoll kräver ingen pälsvård över huvud taget. En bra ragdoll har också ett väldans tolerant och vänligt temperament, vilket gör den extra lätthanterad. En bättre nybörjarkatt finns knappast, tror jag.🙂
Pälsvården var bara vad jag har läst mig till, har som sagt ingen egen erfarenhet ;) Vi kammar igenom våran skogis med jämna mellanrum och han har aldrig några tovor.
/Christine
#4 Det finns absolut ragdolls som behöver lite pälsvård, särskilt de som har en massa underull. Men en BRA ragdoll har inte det. Man får kolla från individ till individ, precis som med alla andra egenskaper och raser. Det skiljer ju ännu så länge ofta mera mellan linjer och individer inom samma ras, än mellan de olika semilånghåriga raserna.🙂
Ju mer jag läser om rasen ju mer verkar det vara "min" ras :)
#6 Tycker definitivt Ragdoll är en underbar "nybörjar-ras". Ja, underbar över huvud taget!😍 Har två huskatter sen tidigare innan jag skaffade Bobo, och självklart älskar jag dem jättemycket. Men sen i framtiden kommer det bara bli Ragdolls för min del.😃
I väntan på en ragdoll... <3
Jag tycker att Ragdoll är en idealisk nybörjarkatt eftersom den (jämfört med många andra raser) är så lugn och bekväm av sig. Den är nyfiken, social och lekfull utan att balansera på gardinstången, utan att kräva uppmärksamhet genom att sitta på gästernas huvuden eller på andra sätt se till att ständigt synas och höras.
Jag som själv är lugn och bekväm av mig trivs utmärkt med min ragdoll. Han och jag har samma tempo och älskar mysiga hemmakvällar och långa sovmorgnar, men är det lek eller utevistelse på gång kommer han garanterat lunkande och vill vara med. Han kommer alltid lunkande (eller vaggande) varje gång det händer något över huvud taget eftersom han är så nyfiken, lekfull och matglad av sig.
Jag kan tillägga att han är otroligt lätthanterlig och snäll. Han står ut med vad som helst utan att bli aggressiv . Pälsvården sköter han i stort sätt helt själv, trots att han är ett pälsmonster. (Jag brukar oförtjänt få beröm för hur välskött pälsen är hos veterinärer).
Sajtvärd Katter iFokus
Ragdollen är den perfekta första katten lugnt temperament, sociala och väldigt lätt pälsvård, jag borstar mina raggisar typ en gång i veckan bara för att bli av med överblivet hår som sitter löst på pälsen, för det är mycket, mycket päls! Jag har haft endast typ två tovor på mina raggisar som i maj fyller 2år och det har varit i "armhålorna" annars aldrig några tovor. Badar de en till två gånger i halvåret bara för att jag vill att det ska va vana att bli tvättade ifall det skulle behövas.
Men som sagt om du vill ha en katt som beter sig mer som en hund på så sätt att den följer dig från rum till rum, vill vara med på allt men ändå en katt som gillar at vara på golvet alltså inte behöver klättra i gardiner eller liknade. En vän som sover med dig varje natt i sängen. Jag har inte haft några katter innan jag skaffade mina två killar och det är det bästa jag gjort! ^^
Det är en grej att va beredd på att ragdoll som rad gillar generellt inte att vara ensam allt för länge så om du har långa arbetsdagar så ska du nog tänka dig att skaffa en kompis till den, annars finns det risk att katten kan bli deprimerad. Vi köpte två killar från samma kull, tanken var att vi bara skulle ha en men sen blev det ett återbud om en av katterna i samma kull och då hade vi redan bestämt att vi skulle skaffa en kompis till honom. Älskar mina pojkar över allt! ♥
//Lovalia
lovalia.blogg.se
Ragdoll är en underbar ras och otroligt vackra kissar.
Namnet ragdoll har inget att göra med pälsen eller att den skulle vara svårskött. Jag borstar min tös ibland för att hon älskar det, men har aldrig badat henne och hon har aldrig haft en tova eller kräkts upp hårbollar.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus