Päls på kastrerad hona
Jag har precis kastrerat min yngsta ragdoll-hona och tyvärr var dom tvungna att öppna ganska mycket vilket även innebär att dom har fått raka en stor bit av magen, pälsen blir ju mörk när den växer ut oftast, finns det något man kan göra för att den ska bli ljus istället, det är en utställningskatt och vill helst inte ha en stor mörk fläck på magen..
Jag har bara sett sådana färgförändringar på ryggen, (mina birmor har i alla fall aldrig blivit mörka på magen när päls vuxit ut där), men för säkerhets skull kan du kanske ha en body på henne för att hålla värmen.
Sajtvärd Katter iFokus
Färgen på den utvuxna pälsen kommer bli mörkare om katten rakas på ett ställe som inte täcks av vitfläck. Rakas katten på ett vitfläcksparti växer pälsen ut helt vit. Nu vet inte jag vad för teckning din katt har, så vad som gäller för dig vet jag inte.
Får jag gissa hejvilt så tror jag däremot att pälsen på magen inte mörknar lika mycket som på ryggen, eftersom det är varmare där.
Det värsta, rent utställningsmässigt, som jag tycker händer vid rakning är att pälsen inte känns lika mjuk och len som den ska förrän den är helt utvuxen. Det är kanske en smaksak, men jag tycker nog att känslan man får när man tar i katten är bra mycket viktigare än hur färgerna ser ut :)
Det är en blå colorpoint. Hennes mamma blev mörkare där hon var rakad men å andra sidan så har hela hon mörknat enormt mycket när hon fick kattungar så det kanske mer berodde på det.