Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2562 ggr
Pusselbit93
0

Samäga en hankatt

Hej! Jag har nu köpt en ragdollkisse. Från början så skulle han bara bli kastrerad, men under hans uppväxt så tyckte uppfödaren att han skulle bli väldigt lämplig till avel. Så vi har kommit överens om att vi ska samäga honom och ta några kullar på honom. Jag har betalat fult pris för honom. Enligt uppfödaren så ska vi dela på inkomsterna vi får med honom och att hon får välja vilka han får paras med, då hon har ju såklart bättre koll än mig. Min fråga är: ska jag betala så mycket för honom, är det normalt? Ska hon verkligen ha en del av intäkterna från honom? Jag får ju trots allt betala utställningar och allting. Samäger man så ska man väl dela på allt? Jag är helt ny i detta och vi ska ju skriva ett kontakt, men jag vet ju inte helt hundra vad jag ska tänka på. Hjälp mig! :)

Saffran0Spice
2

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar för katt  - men om det hade varit hund så tycker jag det låter konstigt.
Om uppfödaren vill ha katten i avel och att den skall ställas ut så skulle ni ha ett fodervärdsavtal, antingen hel eller halv.

Om det är ex halvfoder avtal så har uppfödaren rätt till ett visst antal parningar och ett visst antal utställningar - vilket uppfödaren skall stå för kostnaderna vid de tillfällena. Tillfällen utöver det som DU vill ställa och para så skall du stå för kostnaderna.

Och har du köpt katten till fullpris så är det din katt och inte en samägd/foder katt, vilket betyder att uppfödaren skall betala dig om denna vill avla eller ställa ut katten…

Men som sagt, nu har jämfört med hund och vet inte om det är samma för katt.
Men tycker det du skrivit låter konstigt och orimligt =/

SannnaH
3

Det finns mycket att diskutera i ett sånt samarbete. Det finns inga rätt eller fel, utan tanken är ju att båda ska vara nöjda med kontraktet. Se till att skriva papper på ALLT! Även om ni är vänner idag så kan det lätt uppkomma sprickor mellan er.
Några saker som ni borde fundera på är vem som betalar försäkringar, hälsotester, eventuella resor och annat som är avelsrelaterat.
Har uppfödaren lika rätt att ställa ut? Ska parningarna ske hemma hos dig? Hur länge ska kontraktet gälla/hur många parningar? Vad händer om han börjar revirmarkera så att han inte går att ha fertil? Ska ni skriva in uppfödaren som ägare i register? Delar ni lika även på språng/städavgift som många uppfödare tar? 

Du behöver inte självklart svara mig på dessa frågor, utan jag ville bara få dig att fundera lite :) Googla foderkontrakt och leta efter inspiration till fler frågeställningar, så slipper ni otrevliga överraskningar. Du har ju faktiskt betalat för katten, så någon foderkatt räknas han inte som, men inspiration kan man i alla fall hämta.
Diskutera fram och tillbaka och hitta den bästa lösningen för just ER. Är det något som inte känns bra så berätta det. Öppna kort och dialog kan leda till finfina samarbeten :D

SuperLimm
0

är det inte enklare att skriva typ ett sånthär avtal: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter/Parningsavtal_1001.pdf

Mvh Linn

goldcool
0

Ju fler kockar ju sämre soppa?

- Låter krångligt, eller… 😃

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[HundochKatt]
3

Om du betalat fullt pris för katten så är den ju din. Jag skulle inte gå med på sådana avtal. och det finns väl en anledning till att Sverak inte har fodervärdsavtal och rekommenderar det inte heller.

SuperLimm
1

Om ni ska samäga, borde inte uppfödaren betala halva priset till dig då som du betalat för katten?

Mvh Linn

[Djupdal]
14

Det finns absolut ingen anledning att sälja tillbaka hanen till uppfödaren nu, tycker jag. Varken hela eller halva. Om uppfödaren vill använda honom till någon av sina honor så kan ni komma överens ändå, och enklast är om du betalar tester och allt, och även tar alla intäkter. De tester ni bör göra innan första parningen kostar runt 2000-2500, eventuellt lite till om ni vill kolla smittor och parasiter. Självklart kan din uppfödare betala testerna istället för dig, kanske mot en gratis första kull, men det är bra om du behåller rätten att kastrera precis när du vill, även om hanen inte hunnit träffa någon hona. Annars kan det bli jobbigt för dig. Intäkerna ligger normalt runt 1200-1500 per unge vid utlåning, men ni kan självklart komma överens om att din uppfödare får det billigare till sina egna honor. Och så ska ni skriva i avtalet att både du och uppfödaren måste godkänna varje hona innan parningen blir av. Viktigt för er båda två!!! Om uppfödaren inte går med på ett sådant avtal så är hen förmodligen inte intresserad av aveln i första hand, utan vill mest utnyttja dig och katten som kassako. Tror jag. Lycka Till! :)

[Isadolls]
1

Tycker det låter konstigt att betala fullt pris, samäger man så delar man väl på priset?

Pusselbit93
0

Jag betalar fullt pris för sällskap, inte för avel tydligen :) jag antar att hon borde stå för testerna innan uppfödning? Jag gör det ju inte för min skull precis.

[Isadolls]
1

Hade ni kommit överens om detta innan du betalade och skrev på för katten?

Annars anser jag att han är din katt , upp till dej om du vill göra detta.

[Djupdal]
4

#9 Nej, har ni kommit överens om att priset var för sällskap så är det såklart så. Vill uppfödaren ändra sig och använda katten i avel så får ni skriva ett nytt avtal, om ni båda tycker det är en bra idé, där det framgår vem som ska betala vad och vem som har rätt till vad. Om du inte tycker det vore kul att få se avkommor efter din katt, eller tjänar något ekonomiskt på det, så ska du självklart inte göra det över huvud taget. Det är ju faktiskt en del risker med att hålla sin katt fertil och att para den. Både för kattens hälsa, och för att hans beteende blir jobbigt (och dyrt) att leva med.

Om uppfödaren ska stå för testerna så vill kanske uppfödaren ha någon slags garanti för att du håller katten fertil för minst en parning. Det är upp till hur ni kommer överens, men det kan bli riktigt jobbigt om katten blir mycket hanig. Det spelar alltså egentligen ingen roll vem som står för testerna, men om det är det enda sättet för dig att kunna kastrera precis när du vill, så kan det vara värt det. Du får helt enkelt ta lite av den ekonomiska risken, och se till att få tillbaka pengarna som kattungeavgifter. Då är det helt upp till dig hur länge du står ut med eventuellt pinkande och annat, för att få se avkommor och få in kattungeavgifter. Eventuellt kan du ju komplettera avtalet med att uppfödaren ersätter dig för testerna när du kastrerar, om du hållit katten fertil minst ett år utan att det blivit några ungar. Eller nåt. Motsvarande åt andra hållet skulle vara att uppfödaren står för testerna, men får ersättning för dem av dig om du väljer att kastrera innan det gått ett år från nu, eller halvår från första parning. Typ.

En stor fördel för rasen med att du får alla kattungeavgifter, som jag ser det, är att uppfödaren då bara gör de parningar hen verkligen vill. Dels sina egna och dels eventuella utlåningar för att hjälpa nya engagerade uppfödare eller samarbeta med mer etablerade kollegor. Inget bordelleri där både du och katten utnyttjas, utan eventuella intäkter hamnar hos den som har katten och gör jobbet. Men självklart får ni dela pengar hur ni vill, det är helt upp till er. :)