Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2542 ggr
Jämtlänning
3

Raggdoll med hund

Hej

jag är en tjej som i hela mitt 43åriga liv har velat haft en raskatt, först var birma favoriten, men ju mer man läser om raggdollen, ju mer förtjust blir man ju:) 

Men till saken hör att jag har en 7 årig blandishund, coccer/springer, han är som alltid på jakt för det mesta och älskar och jaga, men vi jagar inte med honom:)

vi har även två marsvin, vi försöker att få honom att umgås med marsvinen på ett avslappnat sätt så han ev i framtiden kan vara med en katt åxå :) va tror ni? går det att införa en katt till en hund som gärna helst vill jaga katten ?

molam
0

Låna kanske någons katt över en helg eller så ocgh se hur det går

För med att ha dom i olika rum med ett kompost galler eller något emellan, och sedan går det bra får man kanske närma sig mer och mer

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Jämtlänning
0

ja min granne ska få överta en vuxen ragdoll, så jag hoppas jag får träna han :)

[HundochKatt]
2

Klart att det går! Det är bara att inte tillåta din hund att jaga er katt.

wandullan
2

Jag har haft katt och hund tillsammans i många år och inga problem. När jag skaffade första katten fanns här 5 hundar och då satte jag upp grindar för att katten skulle få en chans att springa undan om hon ville. Sen kunde hon också sitta på andra sidan grinden och spana och på det sättet få kontakt med hundarna.  Jag tycker att grindarna var ett måste så katten fick känna sig trygg och få ta kontakt med hundarna i den takt hon ville. Jag har inte kunnat lära mina att inte jaga katten eftersom det ligger mycket på instinkt att jaga. Det var Am. cocker spaniel jag hade och det är ju en jaktras.

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

Ragdolls
1

Vi har aldrig haft problem med våra katter och hunden. Men förstås är det jättestor skillnad på hundar. 

Här kan katterna t.o.m hoppa på och över hunden utan att han bryr sig. De försöker nu och då att leka med honom och stryker sig mot honom, men han bryr sig inte. Det enda han gör är att då katterna "träter" far han dit med sin långa nos och försöker få dem att sluta :)

Alltid då katterna flyttat hem har de varit rädd honom i början, men han har bara snusat på dem och efter en tid har katterna märkt att han inte är farlig :)

Enklast att veta hur hunden reagerar är nog att prova ha honom med en katt en stund.

Nna
1

Jag har en welsh springer spanieltik o två katter. En ragdoll o en bondkatt. Hon kom efter vår bondkatt som är 16 år och hon är nu 5 år. Fick hem vår lille ragdoll i mitten på dec och det har fungerat jättebra. Han vill gärna busa med henne och för det mesta så ignorerar hon honom men ibland är hon leksugen och då inser hon inte sin styrka. Så än så länge har de inte varit ensamma tillsammans. Men de sover tillsammans i samma bädd. Så ge din hund lite tid så kommer det säkert att fungera jättebra. Jag tror att de flesta hundar är lite reserverade när de kommer för nära en katt eftersom de har så olika kroppspråk.

Lycka till!

off36is
1

Har en ragdoll och ibland kommer föräldrarna med sin dvärgtax på besök. Katten satte hunden på plats från dag ett och det funkar jättebra  förutom  att hunden blir rädd för katten när hon vill leka.

[Isadolls]
1

Jag har 6st ragdoll och två hundar:)( En vallhund)

Fungerar hur bra som helst.

Tar du in en kattunge är det nog lättare för hunden att acceptera än om du tar en vuxen katt:)

Jämtlänning
1

tack för alla svar:) ja jag får kika hur det går med grannens katt, jag ska i allfall börja spara då jag vill ha en utställningskatt och gör inget om den kostar lite, en honkatt som ska heta sessan:) tänk att man vet sånt i förväg , men ja vissa saker bara kommer för en. ha en fin onsdag alla!

Hennah
5

Hej!

Vi har för närvarande en springerspanielfarbror på 11 år, en ragdollkille på 6 år och en exoticprinsessa på 10 månader. Vår hund har gått från att vara hunden som jagar ALLA katter till att tvätta exoticen i tv-soffan!

När vi köpte ragdollen var hunden inte van vid katter och jagade ALLA katter han såg utomhus. Den enda katt han sett inomhus var föräldrarnas skogis som gömde sig och fräste så fort han såg hunden. Hunden var intresserad av katten, men hörde på kattens tonfall att han gjorde bäst i att hålla sig undan, mest intresserad var han av kattens mat.

För att göra det så smidigt som möjligt köpte vi en hundvan kattunge. Vi hade hunden kopplad det första mötet.  Katten åt och hade sin låda i vårt stora badrum, så en av oss sov hos katten där om nätterna och så fick han vara där om vi var tvungna att lämna dem ensamma. Vad gör man inte för sina sötnosar! När de kunde vara lösa i huset under uppsikt tillsammans efter någon dag så satte vi kompostgaller ca 1 dm över golvet i dörrhålet till badrummet så katten kunde slinka under om han behövde komma undan, detta var om vi har hemma alltså. De fick inte vara ensamma lösa i huset på flera veckor, minns inte hur länge exakt.

Första okopplade mötet har nu blivit en rolig historia att skratta åt! Vi kom ju hem med denna lilla vita ulltuss och hunden fattade inte vad det var för något! Allt kul vi hade tagit hem dittills hade ju varit leksaker åt honom, så därför borde ju katten också vara hans! Han var inte aggressiv för fem öre, men SÅ intensivt intresserad (en spaniel som vill nosa på något kan bli rätt blockerad…) och trots att vi sa till honom att låta katten vara kunde han inte låta bli att nosa katten i rumpan. Vi ville inte lägga oss i för mkt för att inte göra situationen spänd i onödan. 

Katten var ju hundvan och blev inte rädd, men tröttnade mkt fort på detta buffande och luktande under svansen så han signalerade så gott han kunde- först ett litet väs, ingen effekt- ett rejält fräs, hunden lyssnade inte, sen lyfte katten en tass, ingen effekt - sen satte denna lilla kattunge en pytteliten kattungeklo i nosen på hunden, hunden skrek som en valp, hoppade två meter bakåt och gick sedan och lade sig! Sedan dess har det inte varit några problem! Vi har en stor hörnsoffa man kan slinka bakom och katten drog sig undan dit eller till badrummet när han ville vara ifred. Ibland fick han kattungeknäppen om kvällarna och for runt i huset, jagade hunden, hängde i öron och svans. Vi var rädda att hunden skulle reagera negativt, så vi övervakade dem, men hunden skuttade med och verkade ha rätt kul! Ibland försöker de visa sin ömsesidiga broderskärlek genom att tvätta varandra, men båda blir lite förlägna och ser generade ut. De har sedan levt som bröder, tigger tillsammans när vi lagar mat, styckar kött eller rensar fisk. Hunden åt inte kött innan vi köpte katten. Men när han såg att kattungen åt skinka ville han plötsligt också ha! Numera äter hunden tom rått nötkött, fläskkött och tom olika sorters vilt! Ragdollen följer även med på promenader om han får. Vi brukar ta kvällsrundan runt kvarteret tillsammans alla tre! Hunden har tom backat upp katten i en fajt när det kommit in en vild hankatt i trädgården!

För att hunden inte ska känna sig utkonkurrerad får han alltid smaka först om de ska få något gott. Vi aktiverar honom och går långa promenader så han får ensamtid med matte och husse. Katterna får mat ur portionspåsar. Påsarna sköljer vi sedan med ljummet vatten och häller på hundens torrfoder - han som varit kinkig med maten äter som en häst sedan vi skaffade katt! Han får ju kattmat varje dag! ;-)

Vi har nu även en exoticunge som är 10 månade ungefär och där har det inte behövts några galler, koppel eller någonting. Han brukar pyssla om och tvätta henne och hon fjäskar för honom och verkar tro att han kan öppna altandörren eller fylla på matskålen! Det är så gulligt, hunden är rätt stor, gammal och gråsprängd, lite bufflig och så ligger han i soffan och försiktigt tvättar denna pyttelilla plattnästa kattprinsessa!

Hunden har fortsatt jaga okända/grannkatter utomhus, och gör jättestor skillnad på katter inne och ute. Han verkar fatta att katter vi har i huset tillhör familjen, men grannens katter på gatan eller vildkatter är byten eller jaktleksaker. Han går ju fot förbi eftersom jag ber honom, men jag kan se att det kliar i honom efter att sätta fart och skrämma upp kattrackaren! Han kan nu sedan några år faktiskt umgås avslappnat inomhus med min systers två katter och tom mina föräldrars katt. Har gör ibland vänliga lekinviter till syrrans ena katt genom att lägga en boll brevid katten och skälla uppmuntrande men får bara en ointresserad gäspning tillbaka. Han är oftast rätt ointresserad av katterna, han vill mest åt deras mat! Han har inte träffat dessa katter ute, så vet inte hur det skulle gå.

Oj vad långt det blev! Men det fungerade iallfall utmärkt för oss!

Jämtlänning
0

Åh en fantastiskt berättelse henna😊😊 så glad att hundar och katter kan verkligen gå ihop 👍

Jämtlänning
0

Skickar en video på hur hunden beter sig mot marsvinet.slickar och puffar och har sig… Vet inte hur han. Hade gjort med en katt…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jämtlänning
1

Vi har nu funderat fram och tillbaka, Casper är inte aggressiv på nått sätt, så vi har nog bestämt och prova med en kattunge, det gäller ju att visa att den tillhör oss, det känns som att det inte ska vara nått problem, tack alla för kanon svar!