Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1145 ggr
Nna
1

Kastrering

När är det dags att kastrera? Han är nu 4 månader. Har haft bondkatter sedan tidigare och de kastrerade vi vid 8 månaders ålder. Är 5 månader för tidigt? Vet att det finns uppfödare som säljer kastrerade hanar redan vid 12 veckors ålder.

[Djupdal]
0

Det är bara att kastrera vid 5 månader, om veterinären gör det. Det har funnits en gammal rekommendation bland veterinärer att inte kastrera förrän vid 6 månader, men den rekommendationen är på väg bort för att den inte byggt på vetenskaplig fakta.

[Djupdal]
0

Det är bara att kastrera vid 5 månader, om veterinären gör det. Det har funnits en gammal rekommendation bland veterinärer att inte kastrera förrän vid 6 månader, men den rekommendationen är på väg bort för att den inte byggt på vetenskaplig fakta.

Lovalia
0

Jag följde de "gamla" rekommendationerna när jag kastrerade mina killar, alltså 6 månaders ålder, även det som uppfödaren hade som krav att göra senast när man ska ha de som sällskapskatt. Mina kastrerades i november 2013. Tror inte det spelar någon roll oavsett om det är 5 eller 6 månader.

/Lovalia

lovalia.blogg.se

[[pimey]]
2

Så fort som möjligt skulle jag säga för att undvika olämpligt beteende så som revirkissande, vrålande, rastlösheten osv

MissLindiz
5

Här har vi kastrerat vid 16 och 17 veckors ålder..

Så  fort som möjligt säger jag!

Nna
0

Tack för alla svar :)

new2ragdoll
0

Våra pojkar - 4 respektive 5 mån.