Kastrering
När är det dags att kastrera? Han är nu 4 månader. Har haft bondkatter sedan tidigare och de kastrerade vi vid 8 månaders ålder. Är 5 månader för tidigt? Vet att det finns uppfödare som säljer kastrerade hanar redan vid 12 veckors ålder.
Det är bara att kastrera vid 5 månader, om veterinären gör det. Det har funnits en gammal rekommendation bland veterinärer att inte kastrera förrän vid 6 månader, men den rekommendationen är på väg bort för att den inte byggt på vetenskaplig fakta.
Det är bara att kastrera vid 5 månader, om veterinären gör det. Det har funnits en gammal rekommendation bland veterinärer att inte kastrera förrän vid 6 månader, men den rekommendationen är på väg bort för att den inte byggt på vetenskaplig fakta.
Jag följde de "gamla" rekommendationerna när jag kastrerade mina killar, alltså 6 månaders ålder, även det som uppfödaren hade som krav att göra senast när man ska ha de som sällskapskatt. Mina kastrerades i november 2013. Tror inte det spelar någon roll oavsett om det är 5 eller 6 månader.
/Lovalia
lovalia.blogg.se
Så fort som möjligt skulle jag säga för att undvika olämpligt beteende så som revirkissande, vrålande, rastlösheten osv
Här har vi kastrerat vid 16 och 17 veckors ålder..
Så fort som möjligt säger jag!
Tack för alla svar :)
Våra pojkar - 4 respektive 5 mån.
Nelsons fotodagbok ^^