Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 990 ggr
Misun
0

Ålder för parning av hon katt

Hej! Har kollat på Sveraks hemsida men hittar ingen information. Jag undrar om någon vet vad som gäller vid ålder för parning av hon katt? Har hört att katten bör vara minst 10 månader och helst 1 år. Är det rekommendationer eller finns det en regel för åldern vid parning?

[[pimey]]
0

Tidigast man kan kolla Njurarna och hjärta för hcm är 10 månader så ej före 10 månader anser jag

[Djupdal]
3

Det finns ingen regel, och rekommenderad ålder varierar beroende på vem man frågar.

Man ska såklart ha hälsotestat först, och för en hona innebär det som minst blodgruppering och ultraljud av hjärta och njurar, samt dna-test för en av generna som kan orsaka hcm, om det inte redan är gjort på båda föräldrarna. Ultraljudet upptäcker bara de medfödda hjärt- och njurfelen om man gör det tidigt, så för att ha en chans att upptäcka något av de ärftliga fel på hjärtat (hcm) eller njurarna (cin) som brukar visa sig först senare i livet, så bör man såklart ultraljuda så sent som möjligt. Som pimey skriver så finns det säkert veterinärer som har satt en gräns på 10 månader för just cin eller hcm, eftersom det för just dessa ärftliga fel är ganska meningslöst att testa tidigare (och ganska meningslöst vid 10 månader också, tror jag). Men de medfödda felen hittar man såklart. 🙂

När man står där med en löpande hona på 9 månader så kan man välja mellan:
1. Sätta på piller efter löpet, och riskera tumörer mm.
2. Låta löpa tomt några gånger, och riskera livmoderinflammation mm.
3. Para på nästa löp, trots att man tycker att hon bara är en kattunge.

Pest eller kolera alltså, och det är väl därför rekommendationerna varierar beroende på vem man frågar. Man får göra en avvägning helt enkelt, beroende på hur vuxen hon är, hur hårt hon löper, och diverse praktiska detaljer som när man har tillgång till hane och när man själv har mest tid att ge ungarna en så bra uppväxt som möjligt. 🙂