Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1883 ggr
Linika
0

För mörk kropp

Min katt har för mörk kroppsfärg det är en av de få saker alla domare som dömt honom håller med varandra om. Finns det något man kan göra för att kroppen ska se ljusare ut på utställninsdagen? Schampot jag har ska ha en uppljusande effekt (bio groom). Jag tänker att om man pudrar och borstar in det ordentligt så kan kroppen se ljusare ut? Men hur skulle det påverka pälskvaliten?

Saffran0Spice
4

Varför bleka/ljusa upp katten?
Katten är som den är, att bleka/ljusa upp den skulle jag personligen kalla för fusk - acceptera det och hoppas den blir ljusare med åren istället =)

Linika
1

Det var ju ett svar som gav mycket. 

Som jag uppfattat det blir ragdolls mörkare med åren. Min grabb är endast 1.5 år, så det lär inte bli bättre med tiden. 

Inte heller bleker jag/vill jag bleka honom. Jag vet inte hur shampot fungerar, med det är ett vanligt och välrenomerat shampo för vita/ljusa katter och hundar. Jag vill skapa en illusion av att han ser ljusare ut. Det tycker jag inte alls är fusk. Inte mer fusk än att bada och föna för att få en 'fluffig' katt som har en jämn päls, eller pudra katten för att den inte ska se fet ut. 

Hemma spelar det så klart ingen roll hur han ser ut. Och går det inte att göra något åt att han är mörk, så går det inte. Precis som att det inte går att skapa mer bredd i nospartiet eller en längre kropp. Jag får helt enkelt ställa honom och se hur långt han 'håller' så att säga. Men går det att göra något åt det som inte är fusk/elakt mot katten så skulle jag gärna veta.

[Isadolls]
1

Visa gärna en bild ;)

Linika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Seg kan man vara. Men här kommer några bilder i alla fall :)

Linika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde en :p

[Isadolls]
0

Ser lite mörk ut i kroppsfärgen, men vissa Ragdolls kan bli så beror på vad som ligger bakåt i generna. kallas för "darkside", min förra avels hane var en sådan, men gav otroligt fina kattungar….utställningsmässigt vet jag inte vad som gäller ☺

Linika
0

Hans pappa är ännu mörkare än vad han är ^^` men som jag har uppfattat det så är det så ljus kroppsfärg som möjligt som önskas

LD
0

För domaren är viktigt att katten har bra kontraster. Alltså det ska vara skillnad mellan kroppen & pointsen annars kan man få poängavdrag & i värsta fall dragen cert. Tyvärr är det så att många katter mörknar äldre de blir och det är inget man kan göra åt det. Vet ej om den schampo du nämnde kan hjälpa men det skadar inte att prova. På din katt kan man fortfarande se skillnad mellan kroppen & svansen så jag skulle fortsätta med utställningar så länge det går. Sedan är det viktigt med bra preparering annars är man chanslös. Det blir jobbigare högre upp man kommer i kategorierna. Lycka till!

// LD

Linika
0

#8: det var väl det jag var rädd för. Än så länge har pointsen hängt med i färg relativt ok, men jag tror inte att det kommer hålla i sig :/ lite trist att jag har dålig möjlighet att ställa nu när han är ung, och bengalen jag har hemma tycker att det är ganska förkastligt med utställningar (inte så farligt som det låter, hon bara klagar lite… Ljudligt xD) , jag tycker ju att det är kul! (men en titel ska de nog kamma hem båda två! XD