Missnöjd?
Hej! Har två ragdollmissar på 9 månader här hemma. Jag började jobba 8 - 16 mån - fre den 12/1 (min kille jobbar heltid) och innan dess var jag hemma med kissarna varje dag. Lilly, som jag tror är missnöjd, har mig som favorit och brukade sova på mig hela tiden när jag var ledig. Hon ville jääämt vara med mig. Men nu när jag jobbar får hon ju inte lika mycket tid med matte… Är det därför hon är som hon är?
Varför jag tror hon är missnöjd är för att hon jamar nästan hela tiden. Hon är kastrerad så det är inte att hon jamar efter en hankatt… Jag vet inte om det bara är hennes sätt att kommunicera på eller om hon jamar efter uppmärksamhet? Och man kan ju inte släppa allt så fort hon jamar. Sitter jag vid datorn går det ju an, men när jag lagar mat kan jag ju inte ta myspaus var tionde minut…
Om det är för att hon pratar är det ju inga problem, men det låter så missnöjt liksom. Har ni någon gång råkat stänga in era katter någonstans och de då jamar förtvivlat för de vill komma ut? precis så låter det…
Låter absolut som att hon vill ha din uppmärksamhet. En omställning för henne att inte ha dig hemma som förut…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Precis som med hundar så tror jag man skall vänja katterna att bli lämnade liten stund och sedan öka efter hand… blir som en chock att du är borta hela dagarna helt plötsligt.
Min lilla Molly piper också. Låter lite missnöjt, men vad menar hon? Är hon uttråkad? Hungrig borde hon inte vara, för det finns torrfoder framme hela tiden. Jag kan ju inte leka med henne jämt och dessutom har hon ju sin syster att leka med. Jag kelar jättemycket och ger bägge uppmärksamhet i mängder. De är nu tio månader och vana vid att vara ensamma på dagarna. De får gå ut på balkongen nästan varje dag och jag tar med dem ut i koppel ibland när vädret så tillåter och då piper hon också. Hennes syster Lova piper aldrig. De är bägge väldigt keliga och sover hos mig på nätterna. De har mängder av leksaker och en stor klätterpelare plus en tunna och även en tunnel. Vad göra?