Irriterat öga, vad göra?
Hej,
Kul att ha hittat till ett så aktivt forum!
Jag och min sambo är ägare till en 7 månader gammal ragdoll sedan i september. Det är en kastrerad hane.
Sedan cirka 3-4 veckor tillbaks är hans vänstra öga irriterat, den s.k. kajalkanten runt ögat är rosarött (till skillnad mot högra som är "skinnfärgat") och kanske lite svullen. Han kisar med det ögat också (förutom vid full lek när koncentrationen är på topp), mer när han är nyvaken. Däremot ser själva ögat bra ut. Han verkar inte besväras av det vad vi sett mer än kisandet (han kliar inte etc.). Det var också lite mer "klet" i det än det högra när han vaknade på morgonen.
Vi fick tips om att koka tops och försiktigt rengöra kajalranden utan bättring. Därför gick för ca 1 vecka sedan till Kattkliniken i Göteborg, som testade att lägga en grön remsa på ögat för att kolla tårkanalen och eventuella skador på ögat. Det verkar inte vara några skador på ögat, däremot verkar han enligt veterinären ha trånga tårkanaler eftersom tungan inte blev grön. Han fick därefter en antibiotikaspruta och receptbelagd ögonsalva som tagits 2ggr/dag i en vecka nu. Vi fick också tips att ta vaselin och ta på kajalkanten eftersom veterinären tyckte att ögonfransarna pekade en del åt ögat och för att inte smuts ska fastna lika lätt.
Men nu har det gått 7 dagar och vi tycker inte det blivit någon bättring. Veterinären sa att han eventuellt skulle behöva spola tårkanalen ifall han inte blev bättre inom 7 dagar, men eftersom det är första gången jag har en egen katt och har kontakt med en veterinär, vill jag inte lita helt blint på honom.
En tanke jag har är att det är någon skit som han inte får ut, så att han bara skulle behöva någon slags ögondusch? Jag vill självklart inte söva honom ifall det inte är nödvändigt.
Är det någon som har några tips på vad det kan vara för fel? Har någon några tips på veterinärer (för ragdolls?) i Göteborg med omnejd?
Mvh
Martin
Min ragdoll har också ett öga som kan te sej lite suspekt ibland. Veterinären har spolat tårkanalerna (varpå vi fick en skyhög räkning). Vi har också använt ögonkräm på recept. Inget har direkt hjälpt till 100% men den senaste veterinären jag träffade (som skrev ut krämen) var ganska säker på att det var ett herpesvirus. Många katter bär på det och det visar sej tydligen som ögonproblem när det är aktivt. Eftersom vi precis hade flyttat och skaffat en till katt så var veterinären ganska säker på att det var det som var boven; en ny bakteriestam kom in i hemmet och stress. Tydligen triggas detta virus av stress.
Vår katt verkar inte lida av det och nu är det bra men det kommer lite mer "klet" från det ögat än det andra. Jag brukar torka bort det med en blöt bomullstuss. Jag håller lite koll på det men det var nästan ett år sedan det senast krånglade.
Fred och god växt!
Hur har det gått med er katt och ögat? Min ragdollhona såg ut precis sådär när vi klev upp i morse och jag känner mig lite rådvill. Hon är pigg och busar som vanligt, men jag märker att hon gnuggar ögat med tassen och tvättar.