Vill se röda och creme
Jag har en pojke som är registrerad som creme (coulorpoint) men nu när han har växt upp så vet vi inte om det stämmer. Har visat upp bilder på Cassiuz (som han heter) till olika uppfödare som är duktiga på röda ragdolls. De är inne på att han kan vara rödtabby …. *suck* Tabby eller inte, röd eller creme …..
Därför vill jag nu ha bilder på röda/creme ragdolls så att jag kan jämföra vilken färg han är mest lik. Hittar inte så många bilder som berättar vilken färg katten på bilden faktiskt har. Därför frågar jag nu er.
Sen är ju röda katter det snyggaste som finns så bomba på med massa foton!!!
Min ragdoll är blå, men min birma Ruben är rödmaskad. Han var väldigt ljus som yngre, men eftersom han hade en crememaskad bror kunde man se nyansskillnaden tydligt på baksidan av öronkanterna. Ruben är även ganska randig, men eftersom båda hans föräldrar är omönstrade är det bara spökmönster.
Sajtvärd Katter iFokus
Ohhh, vilken snygg röding du har!!! Och dessa ögon ❤️ ❤️ ❤️
Vet du om det skiljer mycket färgmässigt mellan ragdoll och birma, alltså hur kraftigt färgen visar sig?
Har du ställt ut Ruben? Vad säger i så fall domarna om hans spökteckning? Samma sak om du gjort DNA test (på tabby), vad visar det?
#2 Jag tror inte att själva färgen skiljer sig åt mellan ragdoll och birma , men den kan däremot vara mer eller mindre framträdande hos enskilda individer, oavsett ras. Eftersom de är maskade tar det ju några år innan de är helt "klara" färgmässigt också. Min Ruben är ganska precis 4 år nu (och bilden togs idag).
Jag har inte ställt ut Ruben och även om jag själv tycker att han är finast i världen inser jag att han inte är något utställningsmaterial. Spökmönster är vad jag förstått "inte önskvärt", men vanligt vid rött och creme. Hur domare förhåller sig till det vet jag inte.
Jag har inte heller DNA-testat eventuell tabby eftersom hans föräldrar är klart omönstrade (blåsköldpadda och brunmaskad) och då vore tabby en genetisk omöjlighet (om jag förstått genetiken rätt).
Sajtvärd Katter iFokus
Visst ja, tänkte inte på att din pojke kunde vara äldre = starkare i färgen pga av det. Min pojke är bara 1,5 år….
Varför jag undrar ang DNA är att jag testade min och det testet visade negativt på tabby. Så försöker klura ut om ränderna min har, bara är spökmönster eller om DNA kan vara misvisande. Jaja, det återstår att se. Jag planerar att ställa ut min och göra en färgbedömning så att jag vet en gång för alla.
Tack för svaret 👍
Om du har tagit DNA test så kan du kontakta labbet och be dom testa färgen från samma DNA test. De brukar ha kvar testerna ett tag, vet dock inte hur länge. Det skadar ju inte att kolla 🙂
#4 Har du någon bild i dagsljus på din katt som du kan lägga upp här? Gärna på baksidan av öronen (för där brukar färgen vara starkast).
Sajtvärd Katter iFokus
Jag kan ha helt fel, men jag ha förstått det som att man ställer ut en katt efter fenotyp - alltså efter vilken färg den ser ut att ha. Därmed spelar genotyp - det du får ut vid ett gentest ingen roll.
Följde för några månader sen en diskussion om detta på en britt där domare och gentester var oense om hon var blå eller lila. Slutade i det fallet med att hon på utställningar fick dömas i en färg, men att man i avel fick räkna med att hon hade den andra :)
#5 Har planerat att kontakta labbet och be dom göra färgtestet, har bara inte haft tid och pengar över till det ännu.
#7 Ahaaa, så det är alltså olika vad ett DNA visar och vilken färg katten ser ut att ha. Det har förvirrat mig - enligt min logik så borde det vara samma ska. Men om det är två olika typer så (kanske) jag förstår bättre.
#4 Här kommer 3 olika bilder, alla tagna på olika dagar. Som du ser så är färgen inte riktigt konstant, är så svårt att veta vilken färg han egentligen har….
Väldigt vacker pojke. 😍
Han ser väldigt nöjd ut att få vara ute. *ler*
Tack, din är jättevacker oxå ! Mitchi älskar att komma ut lite , både i sele och helt lös på vår innergård ( perfekt innergård). Man kan bara säga , ska vi gå ut så springer han till dörren . Bifogar en till bild där man ser färg på öronen . Han är väldigt ljud i pälsen , men är ju fortfarande då ung.
Jag har personligen inte allt för mycket erfarenhet av just ragdoll men ja, de verkar vara roliga på så sätt. Gå ut är de bästa de vet!!! Eller egentligen allt som har med ytterdörren att göra - min springer och möter en när man kommer hem men även springer och möter den personen som var snäll och ringde på dörrklockan, för dörrklockan är oxå en av de bästa sakerna min vet…😛
Tyvärr ser jag ingen bild så gör gärna ett nytt försök.
Ja, nu ser jag en bild på vackra Mitchi öron 🙂
Hmmm…. *går och hämtar den sovande ragdollpojken för att jämföra öronfärg* ….
nja, det liknar kanske färgen som Mitchi har på öronen. Fast jag tyckte han hade liknande färger som Isadolls Viking oxå så……
*äsch* Jag ger upp. Jag har planerat att vara med på Örebroutställningen här i juni så jag får helt enkelt vänta tills dess. Då får domarna bestämma vilken färg han har.
Men alla som har röda /creme katter får gärna fortsätta lägga upp bilder i denna tråd. För jag ÄLSKAR rödingar och får aldrig nog av att se dom 😃
WOW! Ja, han var helt gallen fin. Vilken päls… Vilken kropp, maffig!!!! ❤️❤️❤️