Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2364 ggr
jennsan87
0

Aggresivt beteende hos Ragdoll

Ikväll hände det en sak som gör mig så ledsen, förtvivlad och väldigt förvirrad. Mina innekatter (rasen ragdoll) rymde från vårt radhus och sprang iväg till grannhusen. Den ena katten kom när jag kallade (Figo 1 år)  men den andra (Tage 2 år) hittade jag en stund senare ett par hus bort, då väldigt arg och fräsande mot en annan katt. När den andra katten lämnat stället skulle jag försöka ta in min katt i transportburen men han bara fräste väldigt argt och försökte bita mig. Han hoppade upp mot min sambos ansikte och försökte hugga honom. För ett par veckor sedan var han på rymmen också och då bet han mig i armen så jag fick en antibiotikakur en vecka när jag försökte plocka in honom… Tage som katten heter är så snäll, busig och go inomhus även om han även där kan markera med tassen eller låtsas hugga efter mig om jag klappar för länge eller om jag lyfter in honom från vår uteplats där de gärna får vara om dagarna för att lapa sol. Han har alltid haft ganska kort stubin. Som katteunge högg han ofta efter våra ben, händer och fötter men det gick att "träna" bort genom olika knep som att hålla handen still när han började eller fräsa som en arg katt och så. Nu vid två års ålder är han betydligt mer tillfreds med sig själv men när han vistas ute blir han som förbytt. Vi brukar ta en promenad i koppel, det gillar båda katterna men Tage blir oftast så arg när jag ska avsluta promenaden och ta inom honom igen. Det här är verkligen så jobbigt för oss, har en liten baby på 5 månader nu som jag redan nu kan vara orolig för hur det ska gå med tillsammans med vår ena katt (den andra har aldrig visat någon form av aggression, på sin höjd viftat på svansen vid kloklippning.) Vi har börjat överväga om katterna ska få bli utomhuskatter då de båda alltid vill rymma när vi öppnar dörren och verkar trivas så bra utomhus men samtidigt är ju rasen ragdoll inte lämplig enligt all information som jag kan komma över som utekatt. Men upplever det som att Tage vill så gärna vara ute och ser oss som ett hot mot friheten när han är ute och vi ska ta in honom igen. Vill tillägga att Tage kom till oss som 13 veckor gammal, hans mamma var sjuk när Tage var liten så hon fanns inte där men uppfödaren sa att han flaskmatat Tage så han fått mycket uppmärksamhet. Hon hade flera kullar samtidigt och jag fick redan där känslan av att hon inte kunnat lägga ner så mycket tid på alla… Vet verkligen inte vad vi ska göra, känns så ledsamt att jag är rädd för min egen katt för hur han reagera (tänk om det händer här inne också mot sonen). Jag älskar honom så mycket och vill att vi ska leva ett lyckligt liv tillsammans och att han ska må bra. Finns det någon som kan ge några kloka ord på vägen?

[[pimey]]
0

Är han kastrerad?

jennsan87
0

Ja han är kastrerad, han var det redan när han kom till oss. Har ganska nyligen varit till veterinären också för att kolla upp honom då jag tyckte han blivit mycket smalare men var enligt veterinären både kärnfrisk och normalviktig, hade bytt foder -+ flyttat till större så han hade troligtvis gått ner lite pga av det.

new2ragdoll
1

Jag har inga svar på dina viktiga frågor, men jag vill bara flika in med att jag tror att alla katter kan bli arga. Det är nog inget konstigt med det egentligen, alla djur är ju individer och har förmåga att känna samma typ av känslor som vi gör, och jag tror det kan bli extra problematiskt att säga att en viss ras aldrig kan bli arg/visa aggressioner (vilket du inte hävdar dock tror jag). 

Ragdolls kanske har generellt längre stubin än andra katter, men enligt min lilla erfarenhet (två ragdolls) så kan båda bli väldigt väldigt irriterade och bitas halvhårt när droppen rinner över. Speciellt om jag ignorerar deras varningssignaler om att de inte vill t ex vara med på kloklippning. Den äldre killen på 4 år morrar och väser och sparkas ett bra tag innan han börjar göra utfall mot handen som håller saxen och då är det bäst att släppa ner honom; vill verkligen inte riskera att dras med en infekterad hand. Min uppfattning är att han säger ifrån på ett skarpare sätt när han blivit lite äldre. När han var yngre, var det aldrig några problem.

Den yngre katten, 1 år, förvarnar knappt utan börjar hugga tag i allt som är i huggavstånd; hand, fingrar, klosax… han biter inte så att det går hål i huden men lite hudskador uppstår trots allt! 

Annars är de hur goa som helst! Så kontrasterna kan verkligen vara stora.

Att Tage fräser mot en annan katt kanske inte är så konstigt och att hans upprörda sinnesstämning inte försvann omedelbart efter att den andra katten gick sin väg. 

Men jag undrar lite hur länge ni är ute och promenerar med honom? Kanske går det att belöna honom med godis när han ska tas in, så att han inte förknippar "kidnappningen" med något enbart negativt?

Kanske nån form av Feliway spray kan hjälpa också?

Hur bestämda är ni när ni tar in honom?

OberonsMatte
5

Att han beter sig aggressivt mot er när han är på rymmen utomhus beror på att han är stressad, på helspänn och upprörd över alla dofter, synintryck och möten med främmande katter. Det är det han känner sig hotad av och reagerar instinktivt på, inte det faktum att ni vill "beröva honom friheten". Ni råkar bara vara något konkret och tillgängligt som han kan rikta försvarsinstinkten mot, men aggressionen är egentligen inte menad mot er.

Att katter reagerar så när de känner sig stressade eller hotade är inte så ovanligt.

Sajtvärd Katter iFokus