Hane "diar" sin syster
Hej!
Jag har två ragdollkattungar som är 15 veckor gamla, en hane och en hona. De har bott här sedan de var lite äldre än 12 veckor. De är jättemysiga och busiga precis som kattungar ska vara :) Hanen har dock en (o)vana som jag är lite bekymrad kring.
Det är nämligen så att då och då försöker han "dia" sin syster, hon har ju inte så mycket spenar att prata om utan han suger/snuttar på pälsen på magen istället, vilket gör att den blir helt blöt och tovar ihop sig. Vissa morgnar får jag kamma ut hela hennes mage eftersom den är så blöt och tovig, då har han förmodligen legat och snuttat hela natten.
Vad ska man göra? Hon själv verkar inte tycka det är ett lika stort problem som jag :)
Jag har haft samma "problem" med min ragdoll kille, fast han har istället snuttat på en av hundarnas päls. Till en början så försökte jag hindra honom, men han var envisare än jag så jag gav helt enkelt upp. Nu med åldern så är det inte lika ofta som förr så det avtar nog med tiden.
Lite OT kanske men trots att jag har haft katter tagna tidigare än 12 v (då var det 8 v och sedan 10 v som gällde) så har ingen katt snuttat så mycket som denna som verkligen var 12 veckor gammal. Man har ju hört att katter som tas för tidigt snuttar, men för mig håller inte det riktigt som har lite facit på hand.
Hm ja, jag får hoppas det avtar med tiden . Jag tar bort honom när jag ser att han gör det men det går ju inte att passa på dem hela natten 😃 Det är mest jobbigt att hennes päls blir så slabbig och tovig, hon går själv därifrån när hon fått nog.
Ja jag har också läst att det är främst kattungar som tagits för tidigt från sina mammor som håller på att snutta, men båda kattungarna var som sagt över 12 veckor när de flyttade. Han snuttar inte på något annat än sin syster heller.
min hona slickade min nya katt så mycket i ansiktet så att pälsen försvann. Jag köpte Esprees tassalva som jag smörjde på. Den innehåller arnika så den smakar inte så gott.
Hej! Jag har just fått hem mina första kattungar som är 12 v. Den ena snuttar precis som du beskriver på sin bror. Jag har låtit dem vara men det var ganska skönt att läsa att det avtar med tiden… :)
Hm, nu har jag flertalet gånger sett honan snutta på sin egen mage också, så jag kan alltså inte längre enbart skylla på hennes bror när hennes mage är helt ihoptrasslad. Man kan ju undra varför just hennes mage smakar så gott.. ingen av dem snuttar på något annat. Jag är lite rädd att det ska bli sår till sist om de fortsätter.
Tack för förslaget med tassalvan, dock blir det lite svårt att smörja in något över hela hennes mage.
Du behöver inte ta det över hela. Smörj bara små delar. För om hon snuttar runt kommer hon att komma till de fläckarna och tycka att det är äckligt