Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 826 ggr
ellan15
1

Första katten, hane eller hona?

Är ny här på sidan men uppskattar alla inlägg, väldigt givande läsning. Vi här hemma har bestämt oss för en ragdoll och planeringen är i full gång och längtan enorm. Vi har tänkt oss en hane från första början, rent av en känsla vi haft att det är vad vi vill ha. Men jag velar, så nu ställer jag frågan till er: som sällskapskatt här hemma borde vi välja en hane eller hona, finns det några olikheter i tex beteendet rent allmänt? Vi kommer först o främst såklart att se efter vilken katt som klickar med oss hos uppfödaren då det är det viktigaste, men om det finns hanar och honor så vill jag ha tips och råd från er. För & nackdelar eller egna erfarenheter vad som kan skilja dem åt rent allmänt. Har läst en bra tråd om detta förut, men hänvisa mig gärna igen eller kom med synpunkter här :)

Snuttefia
1

Könet spelar ingen roll.

M.V.H Snuttefia

[HundochKatt]
1

För mig spelar könet inte någon roll. Jag har haft både hanar och honor genom åren. Och de har alla haft olika personligheter, inget som jag kan säga är könsbundet utan mer individuellt. Dessutom så kastrerar jag alla mina så könsdrifter slipper man också då som kan vara olika på hanar och honor.

Den största skillnaden är då kastreringen. Det är ett mycket enklare ingrepp på en hane än en hona. (Vet inte hur det är med titthålsoperation på honor dock). 

Nu sist blev det en hane, på något sätt kändes det bäst med just den ungen. Tyckte han var liksom mer modig och det kan jag säga definitivt att han är. En riktig tuffing! 

Så välj den som känns bäst i kullen för er, skulle jag vilja råda.

Jämtlänning
0

jag söker efter en hane, mest för att jag har två hanhundar också har jag hört att hanarna blir större, det passar mig bra :)