Resa bort = låta katter vara ensamma?
Har en fråga som gnagt i mig ganska länge.
Om man funderar på en längre resa (ca 2 veckor) och har katterna hemma i sin hemmiljö - låter familemedlemmar komma och titta till dem t ex två ggr/dag, mata, leka, byta sand mm ; är detta att föredra än att låta katterna stanna på ett kattpensionat?
Saken är den att åtminstone den äldre katten är så oerhört känslig och petig när det gäller ny miljö, samt hur/när vatten och mat ska ges, vilka extrema behov jag inte tror ett kattpensionat kan tillgodose. Nelson (förlåt att jag outar dig) som då är den känslige, drack t ex väldigt lite vatten när vi lämnade honom hos en bekant när vi var bortresta.
Vad tror ni?
Nelsons fotodagbok ^^
Jag tycker det känns betydligt bättre att låta någon komma hem till en och ta hand om katterna än att de måste flytta, om än tillfälligt. Alternativt att personen kan bo där under tiden, är smidigt om det är långt att pendla.
Jag har vart kattvakt när andra har vart bortresta då genom gått hem till katterna och gett dom mat/vatten rensat lådorna. När det var grannen behövde kattvakt så gick jag och dottern upp och stanna där flera timmar för att umgås med katterna. Så finns det möjlighet att någon kan stanna lite extra så tror jag katterna uppskattar det med :) Håller helt med 1 att det är oftast tryggare för katten att vara hemma där den trivs :)
#1 - Tack för input. Ja, instinktivt känns det som att det är bättre för katterna att bo kvar hemma, men å andra sidan kommer de ju vara ensamma hela dagarna och nätterna förutom då när de får besök.
Att väga detta mot att låta de bo på ett bemannat pensionat (nå, tillsammans med främmande katter, ny miljö, personal mm) är lite knepigt och svårt eftersom dessa är så diametralt olika lösningar.
Det jag har märkt när jag kommer hem från jobbet och de har varit ensamma, så sover de alltid / eller är nyvakna. Så om man nu lämnar dem ensamma typ 22 timmar om dan i ett par veckor, kan man ju fråga sig om de inte kommer att bli totalt förslappade.
Nelsons fotodagbok ^^
#2 - Det låter ju utmärkt. Tack för att du delade med dig. Ja, jag skulle tro att det går att ordna kattvakt som kan stanna lite längre, speciellt under helgerna.
Jag är mer och mer övertygad. :)
Nelsons fotodagbok ^^
De har ju varandra som sällskap, så jag tror inte att det går någon nöd på dem om någon går dit två gånger om dagen och kanske stannar en stund och kelar med dem.
#5 Ja, plus är att de gillar varandra!
Nelsons fotodagbok ^^
Det bästa alternativet (tycker jag) är att låta en vän eller familjemedlem bo med katterna i katternas invanda miljö. Särskilt när det gäller en så förhållandevis lång tid som 2 veckor. Ur kattvaktens synvinkel borde det också finnas fördelar med det arrangemanget. Jag har ett flertal gånger sett till grannens katt i 1-2 veckor genom tillsyn 2-3 ggr per dag, och det är jobbigare än man tror (och då bor grannen ändå i lägenheten bredvid).
Sajtvärd Katter iFokus
#7 - Tack för tipset.
Ja, det är ju den optimala lösningen.
Jag ska kolla lite med familjen och se om de är villiga att bosätta sig hemma. Jag skulle tro att 1-2 ggr /veckan skulle gå bra, men med lite påtryckningar kanske det blir ett bättre resultat. :)
Nelsons fotodagbok ^^