Ryckningar
En av mina grabbar rycker i hela kroppen när han ligger och vilar.. Han hinner precis lägga sej ner för att vila så börjar de men när han kommer in i djupare sömn så ger det sej.. Han är snart ett år och har gjort så här hela tiden sen han flyttade in som 14 veckor gammal..är detta någon ja borde oroa mej för eller är de något som är vanligt?
Kan vara enkla muskelryckningar som sker i just insomningsfasen, jag har till exempel själv sådär - att det rycker här och var.
Även om han inte sover djupt så kan det hända att han drömmer och då rycker.
Under sömnens olika faser så händer det olika saker i kroppen.
Graden av muskelspänning, nervsystemets aktivitet, andningen, blodtrycket och temperaturen kan spela en roll i det hela.
Är du riktigt orolig så kan du ju ta katten till en veterinär för att utesluta eventuella sjukdomar. :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Ryckningarna sker varje gång han vilar men är inte super orolig då han mår bra annars samt att de ger sej efter en stund men lite fundersam är man iaf..
Jag tror inte att det är något att oroa sig för, utan bara är musklernas reaktioner på avslapping inför djupsömn.
Sajtvärd Katter iFokus
I hundvärlden och jag tror nog att det kan gälla katter också så kallas det för aktiv sömn. Det är ett friskhetstecken bla på små valpar.
Så jag tycker knappast att du behöver oroa dig för det.