Pormaskar på ragdoll?
Hej alla! Jag har besökt forumet länge och fått ovärderlig information och små roliga tips om de små raggisarna! Tack för det! 😄 Men först nu har jag blivit medlem, då jag har en liten fråga om min lille kille på 1 år och 9 mån. Han har fått som svarta prickar på sin haka som sitter i huden, och på det senaste har det blivit lite mer. Först trodde vi att det kan vara mat som fastnat, men när jag pillat på det ser jag att det ser ut som pormaskar?? Det går faktiskt att klämma lite så att det kommer upp som pormaskar. Har ni varit med om det? Vad ska jag göra? Det verkar inte klia och han verkar inte ha ont. Kan det vara hormonellt? Jag läste någonstans om att vattenskålar av plast kan ge något liknande symptom, har slängt den skålen och han dricker nu ur porslin men det verkar inte ha hjälpt 😟 Hade varit jättetacksam för lite tankar! Kram
Det kallas för svarthaka, min Oberon har också det.
Sajtvärd Katter iFokus
Det låter helt klart som svarthaka (även om man aldrig ska lita på internet-diagnoser
). En slags "katt-acne" i så fall. Har aldrig behövt behandla någon själv, och en del säger att man ska låta bli precis som med mänsklig acne, men vet att det kan fungera med vanlig rengöring och infettning. Tvätta med schampo eller klorhexidin, och på med olivolja eller motsvarande. Och ta bort plastskålarna, precis som du gjort.
Jag fick lära mig för många år sen att man tar bort det med majonäs!
min högst personliga uppfattning är att jag tror inte det ä plastskålar som ä den största boven till svart haka!!! 2 av mina skogkatter fick det av Orijen torrfoder inte så allvarligt ,, tog schampo och smörjde sedan in med aloe vera !!
Tack så jättemycket för era svar! Känns mycket bättre nu när man vet vad det är för något. Ska prova med era tips! :)
#4 Intressant. Tänker man på oss tvåbenta, så påverkar ju maten lite grann för acne. Själv var jag förskonad från ungdomsfinnar men får ofta en finne när jag tex. ätit choklad. Så det är ju inte omöjligt att vissa foder kan påverka mer än andra tänker jag.