Äntligen har Frasse kommit hem! Tips tack!
Nu har han äntligen kommit, 14 v gammal ❤️ Går nyfiket runt och kikar och luktar. Har ni tips nu den första tiden? Försökt visa toaletten. Han har redan hittat till mathörnan men än så länge bara druckit. Väljer att lägga sig där vi är men än så länge på avstånd.
Vad spännande, grattis!
Hur stort bor ni? Var är toalådan/toalådorna placerade? Är bostadsytan någorlunda överskådlig och kattungen självmant utforskar sin nya miljö, brukar det inte behövas någon särskild lådintroduktion. Möjligtvis kan man ställa katten i lådan då och då och stimulera vad som ska göras genom att man själv gräver lite i sanden.
Sajtvärd Katter iFokus
2 våningar, 144 kvm. Har begränsat till första våningen med hjälp av kompostgaller men han funderar nog snart ut att ta sig över det :). Har presenterat toaletten med hjälp av laserpekare som han glatt jagade. Lyft in honom två gånger, få se om han klurar ut att det är dit han ska gå :)
Grattis! Ser fram emot bild på underverket. 🙂
Efter ett tag när inte min unge hade gjort något i lådan, så satte jag mig helt enkelt på huk bredvid och då tog han sig tid att kissa. Sedan gick han dit självmant, bara han hade kissat den där första gången. Det är ju mycket att undersöka, så en del tar sig inte tid helt enkelt.
Om han inte äter något idag, så gör det inget. Förmodligen har han ätit hos uppfödaren och en del ungar är lite svåra att få att äta just första dagen när de kommit hem. Allt är ju nytt och spännande som sagt var. Lycka till med kissen!
Där kom ju en bild. Vilken sötnos! :)
Tack :). Och tack för tips :). Tycker jag har läst 100 kartböcker men känns bättre att få tips och råd här :)
Det är ju alltid så olika från kattunge till kattunge också. Själv har jag ju tre hundar, så det blev ju dem också min fick möta. Men jag fick hem en tuffing, som inte sprang och gömde sig, utan han fick bekanta sig med hundarna nästan på en gång.
Bara 3 dagar senare såg det ut så här, och då var han inte hundvan heller.
Kattbok såklart, inte kartbok. Vilken sötnos #7
Tack! Ja, jag förstod att du menade kattböcker även fast jag funderade ett tag och tänkte vad har kartböcker med det här att göra? 🤪
Och där tog han dig förbi kompostgallret. Var lite orolig för trappan med spjälor från våning 2 till 1 men det verkar inte vara några problem 😄
Aha! Du har fått en utbrytarkung. ;)
#9. Hahaha :)
Ja, det verkar då :). Bra att han är nyfiken :)
Bör jag vara orolig för trappan? När han hör att någon går i trappan kommer han efter.
Vi ställde kattlådan i det rum han ofta var i, i det här fallet, vardagsrummet. Sen flyttade vi lådan nån meter i riktning mot toaletten varje dag.
Nelsons fotodagbok ^^
Han verkar vara en tuffing. Sov på sonens kudde hela natten och har ätit lite. Men fortfande inte gått på lådan.,,
#14 Nej, det tycker jag inte. Han är så pass stor så han fixar det.
#16 Prova med att ställa honom i lådan och sitt kvar och gör ingenting som kan distrahera honom. Så får vi hoppas att det kommer snart, om inte annat efter att han ätit.
Tack för tips. Lådan är med huv och lucka, uppfödaren hade liknande. Vill inte tvinga in honom. Har suttit bredvid och krafsat i lådan, han har då kommit fram och luktat och sen tittat på mig precis som: Och? Har peewee pellets. Kanske strö lite sand i?
#18 Ta bort luckan och gärna huven till en början. Sedan skulle jag ha en extra låda med vanlig kattsand, som den var van vid från uppfödaren.
Jag hade så + peewee låda och varje dag la jag i lite pellets i den vanliga lådan och så småningom gick han och kissade i peeweelådan. Så småningom hade jag ungefär 50/50 pellets och sand i den vanliga lådan och provade med att ta bort den och då gick han också och bajsade i peeween. Detta tog väl ca 1 ½ månad. Alltså, för att det ska fungera med peeween, så tror jag på en långsam tillvänjning av den. Sedan jag tog bort den vanliga lådan så har det fungerat utan problem.
#18 Låda med huv + lucka + peewee-pellets är tyvärr en väldigt dålig lådsituation utifrån katters naturliga behov och beteenden. Det är som att be om felkissningsproblem.
Ta bort svängluckan (eventuellt hela huven) och häll i grävvänlig, finkornig, klumpbildande sand istället.
Sajtvärd Katter iFokus
Skickat ner maken till Ica för att handla kattsand så får vi se om det händer något :) Tack snälla för tips. Första katten så man är lite villrådig trots böcker och forum :)
Har bytt ut pelletsen till sand och satte honom i lådan. Han började mjaua och krafsa men tror inte att det kom något. Såg senare att han hade bajs i pälsen men hittar inte någon gömma..
#22 Positivt att han krafsade i lådan! Då gäller det bara att hitta stället han bajsat på. Och eventuellt kissat.
Sajtvärd Katter iFokus
#27 Sååå fin! Och avbrutna/avgnagda morrhår ser han också ut att ha..😃Ett bevis för att det är ett litet busfrö ni fått hem.
Sajtvärd Katter iFokus
Haha, det har jag inte ens tänkt på men det har han ju. Kan det vara mamman som naggat dom?
#27 Vilken goding!! Är han en brun bicolour? / Tove
Ja,det stämmer
#29 Ja, förmodligen är det mamman som har snaggat morrhåren och oftast är det de vildaste ungarna som drabbas.
Sajtvärd Katter iFokus
åhh va söt! Grattis och lycka till med busfröet:)
Tycker brun bicolour är så snyggt! ❤️
Kan stolt meddela att Frasse har hittat lådan :) Hur mycket ska en kattunge äta? Han har fri tillgång till torrfoder och glufsade precis i sig 50 gram blötmat. Ger honom 50 gram blötmat till kvällen också. Behöver han ha mer?
#35 Skönt att lådinvigningen är avklarad och att han äter med god aptit!
Det viktiga är att kattungar har fri tillgång till mat och 50 gram blötmat per gång låter lagom tycker jag. Ibland är kattungar så glupska att de äter för mycket blötmat per gång och för snabbt, men det märker du nog. I så fall kan du ge mindre mängd blötmat i taget, men oftare. Idealiskt är egentligen om de äter mer blötmat än torrfoder.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, det går verkligen undan när han äter :)
#37 Flera av mina katter var också glupska "hetsätare" som kattungar (förmodligen ett beteende de utvecklat i konkurrens med syskonen), men innan jag vet ordet av lyckas jag alltid förvandla dem till kräsna finsmakare istället…🤔
Sajtvärd Katter iFokus