Katttoalett till ragdollhona
Hej!
Jag blev precis medlem idag och jag blir snart med katt om lite mer än en månad, som är en jättesöt liten ragdoll hona. Då detta är min första katt skulle jag uppskatta om ni kunde hjälpa mig med några frågor. :)
Vilken katttoalett/låda ska jag välja? Hur stor?
Hur stor transportbur?
Hur stort klösträd (mått)? Jag kommer förmodligen att satsa på Kattens no.1 som jag läst en del positiva recensioner på.
Schampo/balsam? Jag kommer att ha katten enbart till sällskap, men för säkerhets skull tänker jag att det kan vara bra att ha tillgång till schampo, ifall katten behöver badas någon gång.
Finns det någon leksak som era ragdolls har fastnat för? Jag vet att det kan vara individuellt, men det vore intressant att läsa vilka just ni har.
Jag ser fram emot att utbyta tankar, ideér och erfarenheter med er alla Ragdolls beundrare! :) Tack på förhand!
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Tack för ditt svar! Din katt ser ut att ha det jättemysigt. :)
Välkommen, hoppas du ska trivas här på Ragdoll i fokus! 🙂
Och Grattis till din kommande katt.
Jag hade en liten kattlåda med samma sand som uppfödaren hade, men jag ville att min katt skulle lära sig att gå på Peewee låda så småningom. (finns nya modeller) och hade även den framme. Billigt, dammfritt och miljövänligt. La varje dag en näve pellets i den vanliga lådan och så småningom började han kissa i Peeween. Men bajsade aldrig så efter ca 1 ½ månad tog jag bort den vanliga lådan och Peeween började användas helt och hållet. Bajset är bara att spola ner i toaletten och så tömmer jag den undre lådan med nedkissat spån 1-2 ggr i veckan.
Leksaker så har jag denna. Men den lekte han med bara när han var riktigt liten och jag har nu plockat bort den.
Men den här tycker han är kul fortfarande.
Vippor är alltid kul, gärna en med gummisnöre. Favoriten här är dock en vippa som gick sönder på en gång (köpt på ÖB) som jag knutit fast papper på.
Transportbur har jag en gammal en från -80 talet. Köp en där han får plats när han är vuxen. Alltså inte de allra minsta i storleken.
Klösträd har jag denna . Tillräckligt stora ytor för en vuxen ragdoll. Min älskar att ligga högst upp.
Schampo och balsam kan jag inte rekommendera någon, då jag ännu inte behövt bada min.
Jag använde Anju Beautes schampo och balsam innan vi ställde ut sist och dom var vi nöjda med. Dom finns att köpa i prov flaskor för 30kr . En provflaska räcker flera bad då man använder så lite.
Tackar så hjärtligt för era tips! :-)
Den absoluta favoritleksaken här är Da Bird (finns på supercat.se). Schampoo kör jag på Espree vilket är jättebra.
Tack för ditt tips Jozie03!
Golden noblesse: Jag beställde ikväll det klösträdet som du rekommenderat. Håller tummarna att den blir bra. Tack återigen för tipset. 🙂
Hund och Katt: Tack för dina tips och för dina lyckönskningar! 🙂Jag besökte idag GrizzlyZoo och köpte vippa och den runda leksaken med den snurrande bollen i. Köpte även boken "Din katts beteende", skriven av Susanne Hellman Holmström, för att hela tiden uppdatera mig. Jag har sträckläst den idag - mycket intressant och rolig läsning! Resterande inköp tar jag vart eftersom. Ha en mysig kväll med din raggis. ☀️