Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1339 ggr
[HundochKatt]
5

Barf och Barfrecept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Barf och Barfrecept

Här kommer mitt utlovade Barf recept, men först:

Många tror att det är både dyrt och svårt att Barfa en katt, men det är det inte om man följer några enkla regler.

•  Variation är viktigt.

Det är bra att åtminstone använda sig av minst 3 djurslag under en period av 7-10 dagar. Men ju fler, desto bättre. Det är enkelt att variera köttslag, det mesta finns i vanliga mataffären eller i en välsorterad zooaffär.  I mataffären kan man tex. hitta kyckling, gris, lamm, nöt, kalkon, anka och ibland vilt. En bra affär är CityGross, de har mycket som man kan ge till katten. Men man kan också beställa en hel del i vanliga mataffären, som tex. grishjärta.
Att hålla utkik efter erbjudanden och nedsatt pris pga kort datum blir en vana och för att spara in på utgifterna.
Vissa slakterier kan man också få köpa slaktrester av. Det finns grupper på Facebook där man kan byta, samköpa med osv. så det behöver inte alls bli speciellt dyrt. En vuxen katt äter ju inte speciellt mycket heller. Mellan 150-200 g om dagen brukar vara mängden en vuxen katt äter av Barf. Men viss variation förekommer givetvis beroende på ämnesomsättningen (ex. en fertil katt behöver mer än den kastrerade) och storleken på katten. Till kött räknas förutom muskelkött, vom, lunga, hjärta, tunga osv.

• Lever

Lever är viktigt att katten får i sig då det innehåller stora mängder av retinol (A-vitamin). Vissa djurslag mer än andra. I regel ska man ge 4-5 % lever från lamm och ren. Och de andra djurslagen kan ligga på ca 7 %. Inte mer.

• Övriga organ.

Lunga, njure, mjälte och hjärna kan ingå i kosten. Men anses inte riktigt lika viktigt som lever. Så man kan ge det då och då om man får tag i sådant. Njure brukar vara enklast att få tag på.

• Taurin

Taurin är jätteviktigt för en katt då den inte kan producera det själv och det finns i allt kött mer eller mindre. Något som är väldigt taurinrikt är kalkon och olika sorters hjärta som tex. grishjärta. 10 - 17 % hjärta tex. i en röra brukar vara lagom, men det gör ingenting om det är mer, då man kan inte överdosera det. Men för att säkerställa att katten får i sig det viktiga taurinet, så är det bra att utgå från hjärta i kosten. Men skulle det bli någon gång lite mindre än tex. 10 % så är det ok, då allt kött innehåller taurin, men i olika mängder.

• Ben

ca 10 % ätbara ben behöver katten för att få i sig kalcium. Men det går att ersätta om katten inte vill eller kan äta hela ben som tex. kycklingvingar, revben, halsar. Det finns benmjöl, kalciumkarbonat och finmalda äggskal som ersättning. Foderkalk går också bra vilket är kalciumkarbonat. Mellan ½ -1 tsk brukar vara ganska lagom till 100 g kött. Man får prova sig fram lite grann vad som passar ens egen katt. En växande katt har ju större kalciumbehov än en vuxen.

• Jod

Katten behöver tillskott av Jod, då kött är fattigt på det. I det vilda får katter sannolikt i sig jod av att äta bytesdjurens sköldkörtel. Jod kan tex. tillsättas i form av algtabletter, Minst 600 mcg/kg mat. Lindroos Kelp eller Great Earth Kelp. (7 tabletter av Lindroos kelp/kg kött, eller Great Earth kelp 225 mcg - 3 tablett/kg kött eller Great Earth kelp 150 mcg ca 4 tablett/kg kött).

• E-vitamin

E- vitamin krävs om man ger katten fisk eller laxolja, eller ren fisk av tex. lax och makrill. (Dock är det inget en katt behöver). På apoteket kan man köpa E-vimin 100 mg. En sådan kapsel räcker till 1 kg/kött.

• Blodmjöl.

Blodmjöl kan behöva tillsättas pga järnet och om det är blodfattigt (kött är ju ofta avblodat). 1 msk/kg kött är lagom, men man kan givetvis tillsätta lite blod istället.

• Äggula

Är en riktig vitaminboost. 2-3 äggulor i veckan är lagom.

-------------------------------------------------------------------------
Jag har en katt som inte gärna äter lever i bit, så jag gör Barfröror, där det ingår lever och formar det som köttbullar och lösfryser. Utöver det får den givetvis ätbara ben, köttbitar av olika slag, äggula, men grunden är "köttbullarna". 

Det här receptet följer jag när jag gör den omnämnda Barfröran och givetvis varierar jag köttslag, har minst 2 djurslag per röra. Jag har flera färdiga satser med olika "smaker" som jag varierar mellan.
Receptet är skrivet för ett kilo, men kan lätt göras om till flera kilo. Efter har jag skrivit % andelen och inom parentes variationer)

Barfröra 1 kg

170 g Hjärta - 17 % (10-30 %)
50 g lammlever - 5 % (4-10 % beroende på djurslag)
780 kg kött, fett och ev. övriga organ av varierande djurslag och typ. (78 %)

7 tabletter Lindroos kelp (eller annan sort minst 600 mcg)
1 msk blodmjöl
1 kapsel E-vimin
ev. lax/fiskolja
ca 5-10 tsk av benersättning (benmjöl, kalciumkarbonat eller finmalda äggskal)

Receptet ovan är komplett och innehåller E-vitamin, då min katt gärna äter av hundarnas mat (som är anpassade till katten) och det innehåller ofta lax- eller fiskolja. Mal eller använd en rejäl matberedare och frys in så som ni själva vill göra.
Det är bara att fråga om ni har några funderingar. 🙂