Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 715 ggr
Karmatarerskanise
2015-06-07 13:39
0

inköp

Om allt går som det ska blir jag ägare till en eller två bebisar i vinter. Lång väntan :( Men det innebär att jag har god tid på mig för förberedelse. 

Kloklippare

Borste

Kattoalett 

Klätterträd

Kattsand 

Fötstahjälpen kit 

Kattleksaker ( ge gärna tips på vad)

Schampo 

Vad mer behövs? Mat köper jag så klart när det närmar sig.

[HundochKatt]
2015-06-07 13:40
1

Vippor brukar vara populärt, sedan finns det leksaker som små möss som rasslar och piper.

Lagavulin
2015-06-07 14:39
0

Mirakelkam eller nå liknande kam!!vattenfontän, en riktig transportbur/väska och en stor klöspåle!!

Fam.Morrhår
2015-06-07 14:45
0

Matskålar, både vanliga med låg kant så att morrhåren inte slår i, och aktiveringsskålar som man kattena kan bli stimulerade när de ska äta och behöver jobba för maten! :)

I väntan på en ragdoll... <3

OberonsMatte
2015-06-07 15:04
1

Det är viktigt att du väljer rätt sorts kattlådor (minst 2 st om du kommer att ha 2 katter). Lådorna bör vara rymliga och öppna, helst utan huv och definitivt utan svänglucka.

Rätt sorts kattsand är också viktigt. För att underlätta miljöbytet är det bra att ha samma som uppfödaren i början, men rent generellt är det viktigt för katter att sanden är grävvänlig, mjuk mot tassarna, oparfymerad och lätt att hålla ren (d.v.s. finkornig och klumpbildande).

Till finkornig sand rekommenderar jag en Litter Lifter- spade (som är större än en vanlig spade och har trekantiga pinnar istället för vanliga platta).  Med den går rensningen snabbt utan att damma:  http://www.supercat.se/kattlador/spadar-och-sant/litter-lifter.html

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
2015-06-07 15:33
0

Varför inget tak? Det har alla jag känner.

Tack för era tips :)

OberonsMatte
2015-06-07 15:40
0

#5 Av samma anledning som man inte ska ha svänglucka på toalådan; för att katten inte ska behöva känna sig instängd och för att katten ska kunna hålla uppsikt över omgivningen när den uträttar sina behov.

Många katter kan tycka att det är helt ok med tak, och t.o.m. trivas med det om de känner sig extra ostörda då, men svänglucka är definitivt olämpligt utifrån kattens behov och önskemål.

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
2015-06-07 17:14
0

Okey. Testar utan svänglucka. Funkar inte det tas den bort.