Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 877 ggr
Karmatarerskanise
2015-06-07 13:47
0

Koppelpromenader

Mina framtida katter kommer vara innefattar (balkong finnes)

Har läst lite om koppelpromenader och tydligen kan de få katterna att längta ut så de står och skriker. Är det vanligt?

[HundochKatt]
2015-06-07 13:49
0

Min katt får komma ut på uteplatsen och visst kan han tjata en stund om han tycker att han fått vara ute för kort tid, men slutar efter en stund när han inser att han inte får gå ut igen. Jag tycker inte att det är något problem alls. Men det kan nog vara lite individuellt.

OberonsMatte
2015-06-07 14:46
2

Risken finns, men av mina 4 katter är det bara en (Moltas) som "säger till" om att han vill gå ut genom att bli rastlös och stirra på mig och jama. Eftersom jag har vant dem vid att vi endast går ut på eftermiddagarna och om det är fint väder, så tjatar han aldrig på morgonen, på kvällen eller när det regnar.

För att undvika risken för tjat rekommenderar jag rutiner när det gäller när på dygnet man eventuellt går ut. Och att man bara går ut en gång per dag.

För att undvika krafsande på ytterdörren kan man vänja katterna vid att utgång sker via buren, dvs att man bär ut katten i bur. Så gjorde jag med en tidigare katt och hon förstod snabbt vad som gällde - hon satte sig i buren och jamade när hon ville ut!

Sajtvärd Katter iFokus

Fam.Morrhår
2015-06-07 14:47
0

Ett tips är att stoppa in katten i buren först innan man går ut. På så sätt förknippar inte katten dörren som att man ska gå ut, utan transportburen. Vilket i sin tur ger ett positivt intryck om du nu behöver få i katten i buren snabbt.

I väntan på en ragdoll... <3

Karmatarerskanise
2015-06-07 15:34
0

Smart där med buren :)

Fam.Morrhår
2015-06-08 05:23
2

#4 Ja det tyckte jag också när jag fick det tipset. :) En annan fördel är att kissen har en trygg plats att återvända till när hen bekantar sig med omgivningen utomhus. Vet att Bobo blev helt shockad när han fick känna på gräs första gången. Han satt i buren och sträckte ut tassen lite då och då för att vänja sig vid det konstiga underlaget. 😛
 Och när kissen blir trött och vill gå in/hem, kan han/hon bara gå in i buren för att visa att "nu är jag nöjd, nu kan vi gå hem".

I väntan på en ragdoll... <3

Karmatarerskanise
2015-06-08 09:14
0

#5 Så sött :)