Ragdoll och semester
Hej
Funderar lite på det här med semester och katter, hur upplever ni att just era Ragdolls är om dom är ute i koppel i tex stugan och sen kommer hem till lägenhet villa etc.. vill dom ut sen och står bara och jamar eller nöjer dom sig att gå ut på den *kattvänliga * verandan?
Jag funderar bara för sist jag hade en katt, ingen raskatt, då blev hon precis alldeles tokig om hon inte fick gå ut.
Jag tror det är väldigt olika mellan olika katter. Här hemma har vi tre katter, två ragdolls och en huskatt (som dock enligt uppfödaren är helig birma). Tidigare hade jag även en annan huskatt. Ena ragdollen och nuvarande huskatten hatar att vara ute. Har försökt vänja dem men de är rädda och skriker.
Nyaste ragdollen tycker det är spännande att vara ute och är vad vid att vara ute i rastgård hos uppfödaren, så hon jamar lite när hon får gå in. Likadan var gamla huskatten, men hon var också van vid att vara ute sedan tidigare. Den sistnämnda har pendlat lite mellan att vara inne- och utekatt. Lyckligast som utekatt men anpassade sig väldigt snabbt till att vara inne också.
Så det går nog inte säga något generellt, utan man får kolla hur ens egna katt reagerar :)
SE*Astinis Ragdoll
Mina damer här hemma springer till ytterdörren för att "kolla läget" då den öppnas. Väl ute är de platta som pannkakor och vill inte ta ett steg. Jag har dem ute i sele regelbundet. Efter ett tag jamar de och vill in. Kattgård gillar de bättre, men inte för länge :-) De "ber" aldrig om att få gå ut.
Nu åker jag aldrig bort med min "trasdocka", men han får vara ute på min uteplats då och då. Till en början med sele och nu får han gå lös under uppsikt. Visst kan han tjata lite om han tycker att han varit ute för kort stund, men han brukar ge sig efter en stund. Så jag ser det inte som ett problem.
haha.. vilka härliga svar:) Tack.. Ja som bekant får jag ju hämta min kille i början på aug, om allt klaffar…. vi har en altan som vi kattsäkrat, sen på somrarna har vi en stuga som vi brukar vara i på våran semester.. men då kommer han säkert att tycka det är ok att vara ute i sele får vi hoppas:)
Av de tre här hemma är det en som älskar att vara ute och gärna på långa skogspromenader, en som kan tassa ut på terassen och en som sitter i fönstret på övervåningen och skriker om jag går ut på uteplatsen, för det är ju livsfarligt där ute. Hon vill helst att alla skall vara inne och är jag och barnen på olika sidor har hon ett väldigt sjå med att springa fram och tillbaka i huset och försöker ropa in oss.
Nån som har tips på bra transport bur?
Atlasburarna tycker jag är bra. Lätta att ta isär och rengöra.
Dock när det gäller säkerhet så är det inte många burar som håller måttet, tyvärr…. 😕 Känner bara till ett märke och det heter Sleepypod, och de är rätt dyra. Samt deras viktgräns ligger runt 5kg, vilket inte passar alla Ragdolls. :(
I väntan på en ragdoll... <3