Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3422 ggr
[Isadolls]
2015-06-06 13:30
4

Blocket annonser

Hur kan man ta 5-6000kr för en huskatt? Oregistrerade ragdollkattungar…..man blir bara så trött på dessa annonser….där dom säljs utan stamtavla…..och uppfödare tar 7-8000kr gör renrasig ragdoll med stamtavla. Ingen koll på föräldrarna/inavelsgrad/sjukdommar m.m. Vad kan göras för att stoppa detta?

[HundochKatt]
2015-06-06 13:38
2

Ja, det kan man fråga sig, hur man kan ta så mycket…. Den där 1000 lappen eller två som man sparar är tydligen väldigt lockande. Men det kan ju bli en dyrköpt katt i slutändan… 

Jag tror att det är bara att försöka informera så många som möjligt om fördelarna att köpa en katt med stamtavla uppfödd av "riktigt" uppfödare. Det ÄR svårt att komma åt buskavel tyvärr.

OberonsMatte
2015-06-06 15:17
2

Jag tror att det gäller att få folk att förstå att stamtavlan inte bara är en papperslapp utan står för så mycket mer. Den står för ansvarsfull, kontrollerad och omsorgsfull avel som ger katterna bästa möjliga förutsättningar i livet och minimerar risken att de eller deras avkommor hamnar i hemlöshet eller utnyttjas i oseriös hejsan-hoppsan-avel som i sin tur bidrar till huskattöverskottet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
2015-06-06 17:35
1

En anledning till att den organiserade aveln inte lyckats övertyga folk om att det skiljer så mycket, trots alla år den haft på sig, är kanske att det i en väldig massa fall faktiskt inte skiljer så mycket mellan registrerade uppfödare och huskattsuppfödare. En stor del av rasen föds ju upp av nybörjare som jag, eller uppfödare som på andra sätt faller utanför ramen av vad folk förväntar sig av en "seriös uppfödare".

Det som kostar en massa jobb och pengar med organiserad seriös avel, jämfört med huskattsuppfödning, är ju inte stamtavlan i sig, utan det som framför allt kostar tid och pengar är sorterandet av avelsdjur. Dels det jobb/de pengar som läggs för att skaffa sig kunskaper om vilka katter som är lämpliga avelskatter, och dels det jobb/de pengar som läggs för att hitta just dessa katter att avla på. Skillnaden i nedlagd tid och nedlagda pengar för själva uppfödningen är däremot småpotatis i jämförelse, som inte motiverar någon större skillnad i pris än det faktiskt är, om det skiljer en 1000-lapp eller två per unge.

Importer är dyrt, tester är ganska dyrt, hålla sina kunskaper om rasen ajour är dyrt, och det dyraste av allt är att kastrera tilltänkta avelskatter för att de av en eller annan anledning inte passerar nålsögat.

Det finns nog faktiskt ganska gott om registrerade uppfödare som varken testar, skaffar sig några större kunskaper om rasen, utvärderar, sorterar, kastrerar eller importerar, men som ändå tar samma 8000 kronor som de uppfödare som gör allt detta. Tycker ärligt talat att det är ännu konstigare att folk vill betala 8000 för en sådan katt, än att de vill betala 5000 för en huskatt.

Vet att jag skrivit det här förr, men problemet är ju inte att folk betalar mycket pengar för sina katter, det är bara bra, problemet är när folk luras att tro att de får något annat än de faktiskt får. Tycker jag.🙂

OberonsMatte
2015-06-06 17:49
0

#3 Det finns en ganska spridd uppfattning om att alla registrerade raskatter är lämpade för både avel och utställning, och det är verkligen inte sant. De flesta är det inte.

Är man ute efter en sällskapskatt tycker jag ändå att det faktum att katten har en stamtavla är viktigast.

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2015-06-06 19:44
4

Jag har egentligen aldrig varit intresserad av en katt med stamtavla. Det har aldrig känts viktigt för mig. Jag har gått efter mer vem som fött upp alla de huskatter jag ägt och att jag fastnat för en kattunge i den kullen. Dock har jag bott på landet den mesta tiden av mitt liv och haft då katter som gått ute och inne som de velat. Då kändes det inte heller aktuellt att köpa en raskatt som kostade flera tusen (minns dock inte vad raskatter kostade då) Ifall något hände med katten. I början av -80 talet fick jag också ett par kullar själv. Pga att jag var ung och inte visste bättre. Det var inte heller lika vanligt att kastrera katter på den tiden och framför allt så tidigt som idag. Men jag såg till att alla kattungar var vaccinerade och avmaskade givetvis och såg till att de fick bra hem (som jag faktiskt följt tills de fått somna in).

I och med att jag fött upp hundar i 10 år och satt mig in i den biten och vet vad det innebär,  så blev det mer viktigt det här med en katt uppfödd av en seriös uppfödare. Med kunskap föder ju visheten. ☝️För mig blev det självklart att köpa en katt med stamtavla den här gången, förutom att jag ville så gärna ha en blåögd raskatt och fastnade för ragdollen. Det kändes inte alls rätt att köpa en katt som inte var registrerad.  Och så kommer det att bli hädanefter, då jag har fastnat för den här underbara rasen.

Fabolousdolls
2015-06-06 19:52
2

Pratade med en kattunge köpare igår som nästan blev lurad dem skulle ha 8000:- för en katt och det visade sig till slut att den inte hade stamtavla. Jag är glad för hennes skull att hon var klok och drog sig ur trots att hon är ny i kattvärlden!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

OberonsMatte
2015-06-06 20:42
3

#6 Att vara "ny i kattvärlden" kan jag se som ursäkt förr i tiden, men inte idag när information finns i överflöd genom internet. Börjar man intressera sig för en raskatter och en speciell ras är det väl få unga/medelålders människor idag som inte använder sig av Google?

Eftersom det handlar om tusentals kronor har jag svårt att tro att man inte skaffar sig information om rasen via internet, och därför är det så oerhört viktigt att poängtera vikten av stamtavla överallt där raskatter nämns (t.ex. här på Ragdoll i fokus 😉).

Sajtvärd Katter iFokus

Jozie03
2015-06-07 14:22
0

Nu ligger det en annons ute på ragdollhane till avel. Renrasig med stamtavla i Sverak. Han är på g med scanning etc. MEN lånas ut till hona oavsett ras för 2500:-, och till ragdollhona där ägaren vill regga ungarna kostar det 3500:-…. Suck! Undrar om han ens är såld till avel…?!

Fam.Morrhår
2015-06-07 14:37
0

Ser också att samma galning är igång igen med sina Perser/Ragdoll-korsningar. Hen skriver att ungarna ska vara både chippade,vaccinerade,avmaskade o besiktigade, men det vette tusan vilken veterinär som kan tänkas godkänna de ungarna…de ser inte friska ut… :(

I väntan på en ragdoll... <3

[HundochKatt]
2015-06-07 14:58
1

#8 Det är trist, men då det gäller din fundering "om han ens är såld till avel", så har inte det någon betydelse faktiskt. Sålt är sålt och då får ägaren göra vad den vill med katten. På gott och ont förstås!

Det som är tråkigt är ju att man släpper till raskatter till "vilken katt som helst" och att man inte kontrollerar avelsdjuren före avel. Det är högst ovanligt att "buskavlare" kontrollerar sina katter före avel. 😕

Junkan
2015-06-07 15:10
0

Inte ser denna mammakatt ut som ragdoll…. http://www.blocket.se/varmland/Renrasiga_Ragdoll_Kattungar_60919401.htm?ca=16&w=3 Ragdoll har inte såna öron.

OberonsMatte
2015-06-07 15:23
0

#11 Ja, inte har hon rastypiska öron precis, men det spelar ju ingen roll för den här sortens uppfödare. Nu när hon är nyss fyllda 3 år och hunnit producera 2 inkomstbringande kullar är det tydligen dags att sälja henne vidare så att nästa buskavlare kan ta över. Enligt annonsen är hon t.o.m. eventuellt redan dräktig igen…😕

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2015-06-07 16:05
1

#11 Nej, det känns inte som att det är en ragdoll och framförallt inte rastypisk. 

Det är verkligen tråkigt när man ser sådana annonser. 😕

[Isadolls]
2015-06-07 17:46
1

Sen att nån av föräldrarna är choklad….absolut inte….

MaxFlickan
2015-06-07 20:05
0

Sälja en dräktig katt… 😡

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Jozie03
2015-06-07 22:16
1

#10 Precis som du skriver var det sista just en FUNDERING. Jag vet mycket väl att köparen har rätt att "göra vad de vill" med sin katt efter köpet, men JAG tycker att man ska lyssna på uppfödaren (som oftast vet vad hon/han pratar om) om katten lämpar sig för avel eller ej. GIVETVIS är jag på det klara med att det inte alltid följs sedan.

[HundochKatt]
2015-06-07 22:34
3

#16 Tror att du läste mitt inlägg mer negativt än vad du behövde. Tyvärr är det ju som sagt så att en uppfödare har inte något att säga till om när en "vara" är såld. 

Det är en av baksidorna med att vara uppfödare, vilket djur det än gäller.

OberonsMatte
2015-06-07 22:40
1

Jag har haft mejlkontakt med en uppfödare som säljer oregistrerade ungar (efter registrerad pappa och oregistrerad mamma) och det ironiska är att hon hävdar att hennes katter minsann inte säljs till avel!!😇 Precis som om hennes köpare skulle bry sig mer om det än vad hon själv uppenbarligen har gjort.

Sajtvärd Katter iFokus

Jozie03
2015-06-07 22:40
0

#17 Svårt att veta "tonen" på skrift… Men verkligen! Jag tycker det är helt fel att djur ska gå under konsumentköplag som ett bord eller en gräsklippare etc.

[HundochKatt]
2015-06-07 23:00
1

#18 Ja, det kan hon ju tro om hon inte kastrerar dem innan försäljning, men det tror jag knappast.

[HundochKatt]
2015-06-07 23:07
1

#19 Ja, tyvärr är det ju så att kattungar/valpar och andra djur jämförs med ett kylskåp enligt konsumentköplagen. Bara det här med att uppfödare har ett treårigt ansvar för ett levande djur man sålt är ju horribelt.

[Isadolls]
2015-06-08 11:49
0

Hittade en ny annons på "Ragdollkattungar" , där dom skrev att dom var registrerade i Sverak men utan stamtavla….skrev till dom och frågade hur det gick ihop? antagligen registreras dom som "huskatter"….pris 6000kr…..

Mamman var reggad Ragdoll….inte pappan…

[HundochKatt]
2015-06-08 12:09
1

#23 6000 kr!! Jisses! 😡 Och så skriver de att RC är kvalitetsfoder, jojo, mest spannmål.

[Djupdal]
2015-06-08 13:26
1

#23 Det enda tråkiga, men väldigt tråkiga, med den annonsen tycker jag är att de marknadsförs som Ragdolls när det inte är Ragdolls. Falsk marknadsföring, helt enkelt, som säkert lär lura många förstagångsköpare att tro att de köpt en raskatt.

Men annars ser det väl ut som att själva uppfödningen går till precis som hos vilken ny registrerad Ragdolluppfödare som helst. Doldafelförsäkring och allt, och även de flesta registrerade uppfödare sorterar faktiskt in RC bland kvalitétsfodren. Är föräldrarna bara friska lär det inte gå någon nöd på just de där katterna, och att hon tar bra betalt är inte alls negativt för just de där katternas del. Däremot för en massa andra katter som lär fortsätta att ploppa upp hos "uppfödare" som inte har en susning om vad de håller på med.

Skillnaden mot den registrerad aveln är väl förmodligen, som vanligt, hur annonsören valt sina avelskatter. Om de noggrant valts ut baserat på kunskaper om katter i allmänhet och rasen i synnerhet, om de testats och utvärderats, eller om säljaren helt enkelt tussat ihop första bästa katter hon kunde få fatt på, där det gick att ljuga ihop ett raskattsnamn i en annonsrubrik, så att hon kunde ta redigt betalt av de som blir lurade. Förmodligen det sistnämnda, för hade hon orkat bry sig så hade ungarna haft stamtavla, och hon hade kunnat annonsera dem som Ragdolls utan att ljuga.

Om föräldrarna och ungarna är friska, sunda och beter sig som Ragdolls går såklart bara att gissa, men rent utseendemässigt tycker jag faktiskt att mamman ser snyggare och mer rastypisk ut än jag sett på många håll i den registrerade aveln.Skämtar

[HundochKatt]
2015-06-08 13:56
2

Sannolikt är väl föräldradjuren inte kontrollerade vare sig för HCM eller njurarna och då tycker jag att priset på 6000 kr är alldeles för mycket, även fast jag tycker att kattungar ska kosta.

#25 Det kan vara den kullen. Samma inlägg skrevs ju här och så fort jag förstod att det rörde sig om BYB kull så tog jag bort tråden, då det bröt mot sajtens regler.

[Djupdal]
2015-06-08 14:39
1

#27 Det finns gott om registrerade uppfödare som tar 8000 kr och mer än så, utan att föräldrarna är testade. Just detta är verkligen ett bra argument för de som väljer att köpa oreggade ungar, som de kan slänga i ansiktet på alla reggade uppfödare som sitter och förfasar sig.

Som jag skrev uppe i #3, tycker jag faktiskt att det är konstigare att någon vill betala 8000 kr hos en reggad nybörjare utan större koll på uppfödning eller rasen, med "halvrastypiska", otestade avelskatter. Om man nu ska reagera på själva priset.

För min del får alla ta vilket pris de vill, så länge ingen köpare eller säljare blir lurad, och ingen katt utsätts för en massa onödiga risker på grund av okunskap, lättja eller snikenhet.🙂

[HundochKatt]
2015-06-08 14:52
2

#28 Jag har inte så stor koll hur uppfödare i kattvärlden gör i allmänhet. Men är det ett hälsoprogram som jag uppfattar att det är hos Ragdollen, då ska man väl följa det? 

I alla fall är det så i hundvärlden, hälsoprogram följs i diverse raser och gör man inte det ja, då får det sina följder. Tex. man får inte registrera kullarna. 

Men Sverak (och andra organisationer) kanske inte är så noga med att hälsoprogram följs?

[HundochKatt]
2015-06-08 14:55
1

Angående prissättning så ja, det står var och en fritt att prissätta sina kattungar. Men jag betalar hellre lite mer och vet att föräldradjuren är kontrollerade före avel och betalar ingenting för kattungar efter föräldradjur som inte är kontrollerade (eftersom jag inte längre tänker köpa huskatter och oreggade kattungar, ska tilläggas). 

Tillägger också en parallell till hunduppfödning, där många tycker att valpar är dyra idag. Förutom att det kostar mer att föda upp förstås, så är en bidragande orsak till dessa förhöjningar av priset kontentan av blandrasaveln där de tar de tar/tog nästan lika mycket för valparna fast föräldrarna inte var ögonspeglade, ED/AD röntgade osv. 

Samma sak ser jag nu bland raskattuppfödningen, den seriösa delen höjer priset på kattungarna inte bara pga ökade kostnader utan för att BYB avlarna som tar då priser som ligger nära den seriösa uppfödningen som tex. ovan 6000 kr.

[Djupdal]
2015-06-08 15:18
1

#30 Har aldrig hört talas om någon registrerad uppfödare som höjer priset pga BYB. Tvärt om så vet jag uppfödare som försöker hålla nere priset på sällskapskatter, just för att motverka BYB. Ju mer lukrativt ju fler olämpliga "uppfödare" blir det ju såklart.

Det finns egentligen bara ett sätt att få folk att köpa seriöst uppfödda raskatter istället för BYB-katter. Det är att det skiljer tillräckligt mycket i kvalité och tillräckligt lite i pris, och att raskattuppfödarna når ut med den informationen till den stora allmänheten.

En bra start är att vi själva ser till att kvalitén hålls, annars blir det nog svårt att övertyga allmänheten… Lite "sopa framför egen dörr" innan vi ger oss på andra. Tror jag.🙂

[HundochKatt]
2015-06-08 15:31
1

Det är ju det jag menar att har BYB uppfödare höga priser och man som seriös uppfödare höjer sina priser, så får det lite motsatt verkan. Dvs. alltfler väljer att köpa en kattunge från en BYB uppfödare om är billigare. 

Men jag förstår också de som lägger ner mycket arbete och pengar på sin avel att man inte vill ha "samma priser" som BYB uppfödarna. Så när de sistnämnda höjer priserna så måste de seriösa höja sina priser.

[Djupdal]
2015-06-08 15:37
0

#32 Vet du någon registrerad uppfödare som höjt sina priser pga BYB-priser? Inte jag, och jag hoppas jag slipper höra om galenskapen i så fall.🙂

[HundochKatt]
2015-06-08 15:55
1

#33 Jag skrev i inlägg #30 en parallell till hunduppfödningen. Där vet jag att man har höjt priserna mycket pga blandrasuppfödarna (förutom att veterinärkostnaderna skjutit i höjden de senaste åren), som trissar upp priserna. Jag vet inte någon specifik kattuppfödare som har gjort det men jag kan tänka mig att många resonerar likadant där.

[Djupdal]
2015-06-08 16:57
0

#34 Tror snarare att det är det tillfälligt allmänt höga trycket efter ragdollungar som varit den senaste tiden, som trissat upp priserna hos både BYB och en del registrerade uppfödare. Men om man ska generalisera så tror jag faktiskt att det är mest bland nybörjare och uppfödare som inte skiljer sig så fasligt mycket från BYB i fråga om kunskaper och kvalité. Det enklaste sättet för en BYB att kunna lägga på ytterligare 3000 kr per unge är ju att skaffa en random-hona med stamtavla och att skicka in en blankett och 1500 kr till Fifé.Skämtar

Men det går nog fortfarande utmärkt att hitta en sällskapskatt för runt 7000 och en avelshona för runt 8000 från flera av landets absolut mest välrenommerade och mest eftertraktade uppfödningar.Glad

OberonsMatte
2015-06-08 19:41
0

För min del behöver man inte vara superproffs och kunna/ göra "allt + överkursen" för att vara en hedervärd uppfödare. För mig räcker det långt att "bara" se till att de kullar som föds registreras (och därmed följa kattförbundets regler kring avel och uppfödning). Och det är inte så "bara", för varför skulle BYB- uppfödarna annars tycka att det är så jobbigt? Kanske för att det kräver ett engagemang och ett intresse?

Eftersom en oregisterad "ragdoll" är en huskatt, (och jag brinner för huskatternas situation och allt elände och lidande huskattöverskottet orsakar) är stamtavlan även en symbol för en verklighet där omsorgen om katten både står i fokus och värdesätts.

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2015-06-08 20:08
1

Givetvis är registrering en viktig sak, men jag kan inte tycka att man behöver vara superproffs för att följa ett hälsoprogram. Det tar jag för givet om man är en seriös uppfödare. Däremot behöver man ju inte gå till överdrift och göra alla möjliga tester och undersökningar.

Nu fick jag aldrig svar på mina funderingar kring det i #28. Det kanske inte krävs  att man följer hälsoprogrammet för Ragdoll? HCM och njurar? Eller?🤔

OberonsMatte
2015-06-08 20:13
1

#37 Så här skriver Sverak:

"Det finns inget särskilt hälsoprogram för ragdoll inom SVERAK.

Hypertrofisk cardiomyopati, HCM är den vanligaste hjärtsjukdomen hos katt - inte specifikt för ragdoll - även om många uppfödare väljer att testa."

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2015-06-08 20:21
1

Aha! Ok, för mig är ett hälsoprogram ett hälsoprogram som man måste följa. Det gör man i alla fall i hundvärlden. 😉

Men då vet jag att det inte är ett krav, synd… för det är ju bättre för rasen att föräldradjuren är så friska som möjligt.

OberonsMatte
2015-06-08 20:35
0

#39 Javisst är det så att tester leder till friskare katter och kan bespara många kattägare sorgen över att förlora sin katt i förtid, men det viktigaste är ändå att aveln registreras tycker jag.

Att testa sina avelskatter är självklart ett plus i kanten och för nogräknade köpare är det förmodligen ett krav.  (Jag måste dock erkänna att jag själv inte har brytt mig nämnvärt om det när jag köpt mina sällskapskatter. Kommer inte ens ihåg vilka föräldrar som var testade och vilka som eventuellt inte var det).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-06-08 20:43
0

När det gäller HCM får man också komma ihåg att det är en lurig sjukdom som kan dyka upp senare i livet, och avelskatter är oftast helt unga när tester och avel är aktuell.

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2015-06-08 21:22
1

#41 Så är det ju alltid och så är de det mänskliga ögat som också kan se fel ibland.

[HundochKatt]
2015-06-09 00:24
0

I hundvärlden så är det oftast rasklubbarna som jobbar på något som heter RAS som bland annat handlar om hälsoprogram/bekämpningsprogram. Alltså det är så gott som alltid rasklubbarna som lägger fram förslaget och som SKK sedan får "godkänna". Fungerar det inte likadant i kattvärlden? Tänkte på att det står att Ragdollklubben och Scandinavian Ragdoll Club, jobbar tillsammans med hälsoprogrammet…. Och är man medlem där så bör man väl ändå följa deras hälsoprogram eller? (Ja, som nämnt, jag är inte insatt i hur avel fungerar i kattvärlden). 🤔

[Isadolls]
2015-06-09 06:28
0

Det är en rekommendation, inget krav….

[Djupdal]
2015-06-09 08:58
0

#36 Nej, du har säkert rätt i att det som kattungeköpare är absolut enklast och bäst att utgå ifrån att registrerad uppfödning är bra och seriös, och att det är där och bara där man hittar en katt med de egenskaper som är önskvärda för rasen, och att oregistrerad uppfödning är okunnig, oansvarig och bygger på katter som en gång i tiden sorterats bort ur den seriösa aveln av en eller annan anledning.

Det stämmer trots allt i långt mer än 9 fall av 10.🙂

Och även om det vi lite föraktfullt kallar för BYB i många fall är ganska oskyldigt, vanliga kattägare som vill ha söta kattungar, som faktiskt är säljbara, så kommer det inga Ragdolls därifrån. Mycket sällan ens katter med ragdollegenskaper. På det sättet är det så gott som alltid rent lurendrejeri.🙂

[HundochKatt]
2015-06-09 09:41
1

#44 Har läst det igen på båda ragdoll sidorna.  Jag hade väl bara lagt märke tidigare till ordet hälsoprogram. 🤪 Och enligt mitt mått så är det då ett gemensamt arbete i aveln att jobba för att försöka eliminera sådant som ingår i hälsoprogram.

Men uppenbarligen så är det inte så i kattvärlden. Så egentligen så gör ju inte buskavlare fel då när de struntar i att kontrollera sina avelsdjur. Det enda felet de gör är att inte registrera sina kattungar om båda föräldrarna har stamtavla… förutom att en del också skippar vaccinering, veterinärbesiktning, id-märkning…. 

Ja, då är det ju ännu svårare att komma tillrätta med BYB avel, för man kan ju inte "slå dem på fingrarna" för att de inte kontrollerat sina avelsdjur eftersom det inte heller är ett krav i rasen. Hrmmmm…..

[Djupdal]
2015-06-09 10:01
0

#46 Precis så. Det är svårt att få någon förståelse bland kattungeköpare när vi sitter och förfasar oss över 5000:- samtidigt som vi själva tar 8000:- för nästan samma sak, i kattungeköparnas ögon.

Jozie03
2015-06-09 10:16
0

För mig är hälsotester via scanning och DNA en självklarhet för att använda en katt i avel.

[Isadolls]
2015-06-09 11:25
0

scannar mina katter 😉

Fabolousdolls
2015-06-10 13:10
0

Detta på #50 är ju sinnes sjukt

Hade det varit mina katter som det hade hänt med hade det blivit polisanmälan och juridiska åtgärder hade vidtagits, kontraktsbrott är så allvarligt i mina ögon, men främst att svika din uppfödare och missbruka hennes förtroende, blir så ledsen och arg.

Jag tycker det är stor skillnad när man håller på med seriös avel och huskatts avel… alla tester seriösa uppfödare gör på sina djur och att seriösa uppfödare använder rastypiska djur och inget annat, det är verkligen trist för rasen när man ser att det avlas på icke rastypiska, otestade djur, bara för att tjäna pengar…

Mvh

www.fabolousdolls.se

Martyparty
2015-06-10 14:06
0

#50 Jag har anmält annonsen till blocket för bedrägeri. Tyvärr tror jag att det är lätt att bli lurad av annonsen eftersom priset är detsamma som för att köpa en registrerad ragdoll. För en nybörjare är det lätt att missa det "finstilta".

SE*Astinis Ragdoll

[HundochKatt]
2015-06-10 14:16
2

Nu förstår inte jag vad som är bedrägeri i annonsen? Det är fri prissättning och det står klart och tydligt att ungarna inte har stamtavla, men föräldrarna har? 🤔

Fabolousdolls
2015-06-10 14:23
1

#52 tycker det är bra att du anmälde den!

#53 tror säkert att just annonsen kanske inte räknas som bedrägeri, men eventuellt bedrägeri mot uppfödaren om denne inte är medveten om denna annons, skulle varit spännande att veta vilka kattföräldrarna är för att kontakta uppfödarna om de har godkänt detta?!

Jag gjorde det en gång och uppfödaren blev så tacksam.

Det hade jag också blivit!

Mvh

www.fabolousdolls.se

Martyparty
2015-06-10 14:23
0

#53 Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så anser jag att man lätt blir lurad eftersom priset är detsamma (fri prissättning eller inte). Min känsla är att säljaren försöker lura köparna (nybörjare tänker jag på framför allt) till att de köper en ragdoll, när de i själva verket köper en huskatt som inte kan försäkras för summan den köps in för. Ej heller ställas ut osv. Det låter som "den där stamtavlan inte är så viktig" eftersom uppfödaren inte brytt sig om att registrera kattungarna trots att föräldrarna enligt annonsen ska ha stamtavla.

SE*Astinis Ragdoll

[HundochKatt]
2015-06-10 14:40
2

Det finns ju egentligen inget att anmäla tycker i alla fall jag. Missbruk av anmälningar, tycker jag man ska vara försiktig med, för till slut kanske inte tex. blocket bryr sig att kolla ens. Bättre att spara anmälningar till det verkligen behövs. Tycker jag.

Visst kan det vara intressant för uppfödaren/uppfödarna till föräldradjuren, men som sagt var en såld "vara" är såld och uppfödaren har inget att säga till om. Jag tycker inte att den här annonsören gjort något fel, mer än att skippar att registrera kattungarna. Denne har inte brutit mot något avtal, inga annonsregler. Priset är ju väl högt med tanke på oregistrerade kattungar men vi har på gott och ont fri prissättning i landet.

Fabolousdolls
2015-06-10 15:11
0

Det jag menar 56# är avtalet mellan köpare och uppfödare, i mina avtal exempelvis står där klart och tydligt att man inte får avla om det är en sällskaps köpare och att katten ska kastreras så tidigt som möjligt, dock senast innan den fyllt 1 år. Sen ska kopia på kastreringen skickas till mig.

Mvh

www.fabolousdolls.se

Fabolousdolls
2015-06-10 15:16
0

Förstår vad du menar med #56, men jag menar jag är ärlig klar och tydlig till mina köpare, har tydliga krav och avtal och kan man inte följa det bör man inte signera ett sådant avtal om man vet att man är oseriös och har dolda avsikter bör man som sagt inte köpa katt av mig :)

Mvh

www.fabolousdolls.se

Martyparty
2015-06-10 15:39
0

#56 Du kanske inte tycker att det var något att anmäla, men det tyckte jag. Vi har alla vår egen åsikt.

Jag mailade även annonsören och låtsades vara intresserad. Jag lyckades dock inte få fram vilket katteri föräldrarna är ifrån. :(

SE*Astinis Ragdoll

Jozie03
2015-06-10 17:33
0

Hon som säljer heter Malin T, och bor i Sävsjö. Kattmamman Sahara (blå colourpoint) och kattpappan Texas (bruntabby). Sådant som detta ska givetvis motarbetas. Det enda som hjälper är att informera och informera och åter informera. Kanske denna människa är okunnig?? Kanske kan vi "hjälpa" framtida köpare genom att fortsätta att påtala skillnaden mellan renras och huskatt?? Hon skriver att man kan få kopia på föräldrarnas stamtavlor, varför? Och varför inte regga för 300:-/unge?? Det är lite skumt? Kanske har personen redan reggat en kull i Sverak utan stamnamn… Hur som haver, hade jag fött upp föräldradjuren hade jag velat veta.

[HundochKatt]
2015-06-10 18:11
2

#57 Jo, jag förstår det. 🙂 Men skulle det mot all förmodan bli en tvist mellan "dig och köpare" så är det inte juridiskt bindande. Jag kan inte tänka mig att det är annorlunda i kattvärlden än i hundvärlden, hur mycket man än skriver in i avtalet. Där styr lagen väldigt mycket mer vid såld "vara". 

Alltså skriver man i ett köpeavtal att katten inte får användas i avel, så håller det inte rättsligt. Det enda man kan göra för att förhindra avel på en katt är att kastrera ungarna innan försäljning. 

Likadant är det med fodervärdsavtal som följer katten. Har fodervärden köpt en del av katten så får den omplacera den, utan uppfödarens/överlåtarens vetskap och tillåtelse, bara denne får ta kullen/kullarna. Det hände mig en gång när jag hade en tik på halvfoder (en kull). Jag blev mycket ledsen och besviken och tog kontakt med SKK juridiska och svaret jag fick var att det fick denne göra bara jag fick ta kullen avtalet gällde, då den följde med hunden. 

För mig lät det väldigt dumt då avtalet var mellan fodervärden och mig, men så sa alltså lagen. Som uppfödare har man en himla massa skyldigheter men knappt några rättigheter. 😕

Jozie03
2015-06-10 18:21
0

#61 Lite rättigheter och mycket skyldigheter, precis! Och det är det som är trist. Som uppfödare blir man just ledsen och besviken på köpare som man känner förtroende för gör som tjejen i annonsen ;-(

[HundochKatt]
2015-06-10 18:35
1

#62 Givetvis blir man ledsen och besviken och även om man som köpare kanske inte hade tänkt ta någon kull från början, så kan ju alla ändra sig efter vägen. Och alla skaffar sig inte mer kunskap om rasen och avel, även fast det mesta är lättillgängligt numer via internet. Utan bara "kör på sitt eget race".

Martyparty
2015-06-10 18:57
1

#61 jag vet att set inte håller rättsligt. Men man sviker ett förtroende som uppfödaren har givit, samtidigt som man lurar andra människor.

SE*Astinis Ragdoll

[Djupdal]
2015-06-10 20:40
3

#56 Det finns absolut anledning att anmäla annonsen. Det står ju att det är renrasiga ragdollungar, vilket det inte är. Helt klart en bedräglig annons. Det är som att skriva "Äkta Picasso-målning" i rubriken och texten, begära 4 miljoner kronor, och sen skriva en liten mening längst ner att tavlan (som är målad på en pizzakartong) inte är signerad. Vet inte om Blocket skulle klassa detta som vilseledande eller bedrägligt, men kan tänka mig att de skulle vara lite mera noggranna med det lilla äkthetsintyget i det fallet, än när det gäller djur.

[HundochKatt]
2015-06-10 21:06
2

Där är vi inte överens. OM det är så att båda föräldrarna ÄR ragdolls och har stamtavla, så visst är det ragdoll ungar. Ett avsaknat papper gör dem inte till mindre ragdolls, förutsatt att det stämmer det annonsören skrivit om föräldrarna. 

Att man sedan i den seriösa aveln ska betrakta papperslösa katter som huskatter, det är en helt annan sak. 

Det finns således ingen LAG på att man inte får kalla kattungar efter två ragdollföräldrar för ragdoll. Om jag missat det så skulle jag gärna vilja se det… 😉

Så nej, det finns inget att anmäla i annonsen enligt genetikens lagar och utifrån vad annonsören anger i annonsen. Sedan är det upp till var köpare att bestämma om de ska köpa en papperslös kattunge eller köpa en med papper från en annan uppfödare till ungefär samma pris.

[Djupdal]
2015-06-10 21:45
1

#66 Tror inte vi ska ta hela den där svängen en gång till, men i en tråd som nu är borttagen har du fått hänvisningar till bland annat Nationalencyklopedin, Wikipedia och Sverak om vad som är en raskatt/ragdoll, och vad som inte är det. Enligt vad som står där är de här katterna lika lite ragdolls eller raskatter, som en osignerad tavla utan äkthetsintyg är en äkta Picasso. Självklart kan en målning på en pizzakartong vara jättefin, och självklart får man begära 4 miljoner för den. Och den KAN ju faktiskt vara målad av Picasso, även om den saknar äkthetsintyg, och inte riktigt ser ut så. Har däremot ingen aning om det finns någon lag som förbjuder mig att kalla tavlan för "äkta Picasso" och begära 4 miljoner för den, om jag i det finstilta upplyser om att den är osignerad och saknar äkthetsintyg. Men anmäld skulle jag nog bli.

[HundochKatt]
2015-06-10 22:02
2

Att jämföra saken med en målning, det är ju så långsökt som bara den. 🤪Och det hör ju inte hemma i diskussionen över huvudtaget. Man kan ju åtminstone försöka att hålla sig till djur när man gör jämförelser? Eller?

Jag menar, 2 ragdolls med stamtavlor som får ungar kan ju inte rimligtvis jämföras med en osignerad målning, vare sig den är målad av en känd konstnär eller inte, eller är en förfalskning. 

Hur som helst så har jag en mer realistisk och bredare syn på vad en ragdoll kan vara. Jag menar, anta att uppfödaren helt plötsligt bestämmer sig för att registrera ungarna, de är ju faktiskt INTE MER ragdolls bara för det. Det enda som skiljer dem åt är ett papper som talar om vilken ras de tillhör samt dess härstamning. Men i grund och botten så är det väl samma kattungar som de var innan de blev registrerade? Eller? 😉

Alltså, jag förstår skillnaden mellan betrakta och vara/är (men jag är nog ensam om det verkar det som) . Men man behöver inte överdriva tycker jag och försöka förändra genetiken. För den kan inte någon ändra på, hur mycket man än vill.

[HundochKatt]
2015-06-10 22:32
2

Ska man hårdra det till sin spets så är alltså alla kattungar även de som är födda av registrerade uppfödare huskattungar, tills de är registrerade. Så då gör ju också dessa uppfödare fel som kallar dem för ragdollungar, fast de ännu inte är registrerade. 😉 Givetvis sagt med glimten i ögat, men förhoppningsvis så förstår ni min poäng. 😎

[Djupdal]
2015-06-10 22:34
3

#68 Och det är samma tavla som innan, även om Picasso får för sig att skriva sitt namn på den… Ta nu och läs i Nationalencyklopedin, Wikipedia, etc….. Oavsett din egen personliga "bredare syn" så tycker jag det vore bra om du i alla fall i din roll här på sajten höll dig till de fakta som står där. Om inte annat så just för att motverka den här typen av bedrägliga annonser. Men nu lämnar jag det ämnet, det räcker med det jag redan skrivit.

Jozie03
2015-06-10 22:45
3

Vi ska väl alla verka för renrasaveln, och sätta sunda, friska katter i första rummet?? Då kvittar det i detta fall om kissungarna är ragdolls, siameser, gula eller blå med rosa prickar. De är inte reggade i SVERAK = huskatter. Föräldrarna är inte scannade/testade, har kanske inte lämpligt temprament/rastypiskhet/inavelsgrad fan och hans moster. Personen i detta fall kan inte lägga 300:-/unge för att regga = oseriöst. Oftast blir inte ungarna veterinärbesiktade/IDmärkta/vaccinerade ens. För att få bort dessa behöver vi få folk att välja våra ungar framför deras. Och JA det finns oseriösa uppfödare med stamnamn också, jag vet det…

[HundochKatt]
2015-06-10 23:08
2

#70 Jag behöver inte läsa Wikipedia (som det mesta är skrivet av privatpersoner och kan innehålla en hel del felaktigheter) eller annat… Jag vet vad som menas, men det ändrar ju ändå inte faktum. Det genetiska. 😉

För mig är det inte bedrägeri då det står klart och tydligt i annonsen att kattungarna saknar stamtavla. Annonsören har ju faktiskt inte påstått att de har stamtavla, i så fall hade det varit bedrägeri om de inte hade det. Eller om dessa två ragdollföräldrarna inte har stamtavla, fast hon påstår det. 

Eller om föräldrarna eller någon av föräldrarna inte alls är ragdolls. Ja, då är det givetvis lurendrejeri. 

Jag håller absolut mig till fakta, men det gör ju inte du, tycker jag som verkar vilja ändra på det genetiska faktumet. Vilket jag faktiskt inte gör! Det spelar ingen roll om jag är Sajtvärd eller inte, jag kan inte ändra på min kunskap och mina åsikter för att det ska "passa" sajten. Jag står för mina åsikter tills motsatsen bevisas. Och i det här fallet hjälper det inte att säga att kattungarna är huskatter bara för att de saknar stamtavla. För mig är de oregistrerade ragdolls (förutsatt att båda föräldrarna faktiskt är vad som sägs). 

Däremot håller jag fullständigt med om att BYB avel, ska man försöka jobba mot, vilket jag realistiskt nog ser det som ett svårt arbete och kanske omöjligt. Men för den skull så behöver man inte ändra på ren fakta som genetik faktisk är.

[HundochKatt]
2015-06-10 23:11
1

#71 Absolut ska vi det! Men jag hänvisar också till föregående inlägg jag skrev. 🙂

[Djupdal]
2015-06-11 07:28
7

#72 Annonsören säljer sina katter som "renrasiga ragdolls", trots att de varken är raskatter eller ragdolls.

En raskatt är en katt som är registrerad och stambokförd i en ansvarstagande kattorganisation. Inget annat. Ingen "bredare syn".

En ragdoll är en raskatt som är registrerad som just ragdoll, i någon av de där kattorganisationerna. Inget annat. Ingen "bredare syn".

Hela annonsträsket för illa uppfödda huskatter lever på den där "bredare synen". Det är tack vare alla människor som vill vara "lite finare", och kallar sin väska från chartersemestern för "Louis Vuitton-väskan" och sin byrå i hallen för "Haupt-byrån", som det går att ta 5000 kronor för en illa uppfödd huskatt.

Nu spelar det ju ingen större roll att människor kallar sina väsk-kopior och byrå-kopior för varumärkesnamn med särdeles gott rykte, men när det gäller katter är det faktiskt en annan sak. Väskan kanske bleknar och byrån kanske går sönder, men ingen av dem lider eller dör av säljarnas eller köparnas okunskap. Men det gör katter. Varje dag.

Så just okunskapen om vad en raskatt eller ragdoll faktiskt är för något, är det en väldans massa seriösa uppfödare som jobbar hårt för att minska. Det är ju okunskapen om vad en raskatt är för något, och önskan att vara "lite finare", som hela annonsträsket för illa uppfödda huskatter lever på.

Och så sitter du med ett raskattsforum och spär på okunskapen…Ledsen

Du kan väl i alla fall här inne hålla din "bredare syn" för dig själv? För katternas skull.

Martyparty
2015-06-11 07:45
5

Bra skriver Djupdal! Tycker att du kommer med väldigt bra och pedagogiska liknelser, men tyvärr verkar det finnas lite brus på tråden någonstans. 

Hundochkatt, du får det att låta som om stamtavlan inte spelar någon roll, utan att det bara är ett papper, med din "bredare syn". Samtidigt som du säger att BYB är dåligt. Det blir lite tvetydligt och jag håller med Djupdal i att detta bara späder på okunskapen hos de nybörjare som eventuellt kan gå in och läsa här. Du framhäver inte vikten av "äkthetsintyget" för att en ragdoll faktiskt ska kunna kallas ragdoll. Det tycker jag är synd.

SE*Astinis Ragdoll

[HundochKatt]
2015-06-11 10:46
2

Vill man inte förstå vad jag menar så låter man givetvis bli. 😎Tror ni på fullaste allvar att jag hade skrivit artikeln "Varför köpa en registrerad ragdoll?" om jag vore FÖR BYB avel? Nej, då hade jag givetvis låtit bli och talat gott om BYB avel, vilket jag faktiskt INTE gör!

Jag håller mig dock till fakta, oavsett vad en oregistrerad katt bör betraktas som.

Och det är att enligt genetiken så är ungar som är uppfödda av en viss ras, i det här fallet föräldrar med stamtavla (och förutsatt att det är korrekt) ragdollungar. Det tragiska i sammanhanget är att dessa ungar inte blir registrerade, av någon outgrundlig anledning och givetvis betraktar man dessa som huskatter, men det ändrar inte det faktum att det faktiskt handlar om avkommor till 2 ragdolls med stamtavla. (Åter igen om det är korrekt). 

Ingen av er bemötte mitt inlägg #68 och #69, där jag beskrev att tänk om uppfödaren bestämmer sig för att registrera kattungarna trots allt, så ändrar det ju inte på det faktumet att ungarna var precis samma sak innan registreringen. Enda skillnaden är ett papper (som jag absolut INTE förringar) som talar om vad det är och att man kan se härstamningen. 

Ska man hårdra allt till sin spets, så kan ju rimligtvis inte ragdoll uppfödare kalla sina kattungar för ragdoll heller så länge de inte är registrerade, enligt ert synsätt. De saknar ju pappret som bevisar vad det är!? Eller? 

Är det någon som spätt på BYB aveln så är det Djupdal, som allvarligt påstod i en annan tråd att: "En 100 % ragdoll kan ha en perser eller huskatt som förälder".

[Djupdal]
2015-06-11 11:16
3

#76 Här är stamtavlan till en ragdoll som har en perser som mamma. För övrigt från min egen honas stamtavla:

http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/67078

Kan inte fatta hur du kan sitta och tro att alla uppslagsverken, alla kattorganisationerna och förmodligen alla uppfödare här inne har fel, medan du har rätt.

Och även om du skulle ha en mycket bättre definition än alla dessa, på vad som är en raskatt eller vad som är en ragdoll, så kan du väl ändå låta uppslagsverkens, kattorganisationernas och uppfödarnas definition gälla här inne? Just för att så många katter blir lidande, och så många kattungeköpare blir lurade, så länge Blockets annonsträsk hålls vid liv tack vare den där andra "bredare" versionen.

[HundochKatt]
2015-06-11 11:28
2

Och jag kan inte fatta att du skriver "100 % ragdoll kan ha en perser eller huskatt som förälder".

Det du pratar om handlar för det första om ett annat land och jag vet inte vilka regler som gäller/gällde där. För det andra är katten född 1994, dvs för mer än 20 år sedan! För det tredje så kan inte vilken uppfödare som helst para enligt ovan! FÖR DETTA KRÄVS TILLSTÅND! Och ingenting som behöver göras i vår ras, då genpoolen är mer än tillräcklig!

Du verkar inte förstå allvaret att påstå ovanstående, men det ska jag förklara för dig! 

En BYB uppfödare läser texten: 100 % ragdoll kan ha en perser eller huskatt som förälder. 

"WOW! Då kan alltså jag kalla mina kattungar som har en ragdoll till pappa och en perser till mamma för ragdoll. FÖR DET HAR EN RAGDOLL UPPFÖDARE SAGT!"

Jag tycker att DU ska städa rent framför din egen dörr innan du anklagar andra för att vara för BYB avel eller liknande!

[Djupdal]
2015-06-11 11:53
4

#78 Har aldrig anklagat dig för att vara för BYB. Bara för att spä på en gammal kattmyt som verkligen gynnar BYB, men det är illa nog tycker jag.

Skillnaden mellan mitt påståendet att "en 100 % ragdoll kan ha en perser eller huskatt som förälder", och dina påståendena att "det finns raskatter utan stamtavla" eller "oregistrerade ragdolls", är att det första påståendet är sant.😉

Men åter igen, det vore skönt om vi kunde lägga ner pajkastningen, och hjälpas åt att fortsätta göra det här till ett bra forum att vända sig till för nybörjaruppfödare och förstagångsköpare.🙂

[Isadolls]
2015-06-11 12:01
0

Är det inte vad som kallas för kontroll avel?

[Isadolls]
2015-06-11 12:12
1

Köper man en oregistrerad "ragdoll" så är det enbart en huskatt, för du vet inte vad det är du får om dom inte har stamtavlor. Har nu själv fått ett återbud på en hona ur min ena kull, då jag misstänkte nåt konstigt med köparen, skrev att jag enbart säljer avelskatter till registrerade uppfödare , då hoppade hon av… …känslan var Rätt!!!

Martyparty
2015-06-11 13:13
3

Vi har inte samma definition av dessa begrepp som du Hundochkatt, precis som jag sagt till dig tidigare. Det är där i grundproblemet ligger. Enligt min uppfattning har samtliga uppfödare de definitioner som både Isadolls, Djupdal, jag och andra som skrivit här tidigare. Tro inte att ingen av oss kan grundläggande genetik. Det kan vi alla och det är inte där problemet ligger. Så den lektionen behöver vi inte 😉

Jag står för att jag tycker att du spär på oförståelsen. Du har själv hävdat att vi inte ska diskutera dig som Sajtvärd här, och därför så är det oviktigt vilka artiklar du skrivit och inte. Det handlar om vad nybörjare går in och läser i trådar som dessa, vilket alltså kan tolkas som att stamtavlan i många fall är oviktig.

SE*Astinis Ragdoll

[HundochKatt]
2015-06-11 13:26
2

#79 Jamen det du påstår pågår inte IDAG! Alla Ragdolls IDAG har förmodligen Perser och liknande långt bakåt i generationerna. Något annat vore ju konstigt, eftersom rasen härstammar från samma katter, men det innebär inte att det är ok att avla så IDAG! IDAG parar man en ragdoll med en ragdoll. Och skulle man av någon anledning vilja para in tex. Perser så måste man ansöka om tillstånd. Och det handlar då om kontrollavel. Man kan således INTE per automatik kalla avkommor efter en ragdoll och perser, för ragdoll! Mig veterligen finns det inte en enda uppfödare IDAG som sysslar med kontrollavel i rasen. För det behövs inte, då genpoolen är mer än tillräcklig i rasen och den har inte på de ca 20 åren rasen funnits i Sverige förstörts varken hälsomässigt eller utseendemässigt. 1994 var det förmodligen fortfarande ok att para en ragdoll med en perser i ursprungslandet, men det är det alltså inte idag, i Sverige! Så att påstå dylika saker, det anser jag vara horribelt! Och DET spär verkligen på BYB avelns tro att blanda olika raser så blir resultatet en specifik ras, i det här fallet ragdoll. 

Det jag talar om är GENETIK.

Att man sedan ska betrakta avkommor som inte är registrerade, efter två reggade ragdolls som huskatt, är två vitt skilda saker. Jag har sagt det förut, det är två olika saker att betrakta och vad man faktiskt är. Rent genetiskt så ÄR ju faktiskt avkommor efter två registrerade ragdolls, just ragdolls.  Det här är så enkel genetik, så alla borde begripa den biten. Tycker i alla fall jag. 

Så även fast man ska betrakta nämnda kull i annonsen som huskatter eftersom de saknar stamtavla, så är de rent genetiskt ragdoll. Det som saknas är härstamningsbeviset vilket är att beklaga. För jag tycker liksom ni att man SKA registrera alla kattungar. Och jag förstår inte varför man inte gör det, om man inte är utesluten ur en organisation, eller något annat som gör att det inte går att registrera ungarna. 

Då det gäller hälsoaspekten och dess kontroller med blodprov och scanning, så krävs det uppenbarligen inte i rasen. Och kanske är det så att det finns tex. Sverak anslutna uppfödare som struntar i den biten då det inte är ett krav. (Sådant sker). 

Då kan man heller inte kräva av BYB uppfödare att de ska göra det heller. 

Djupdal har hänvisat till Wikipedia och NE och det förstnämnda tar jag alltid med en nypa salt, då vem som helst kan gå in och ändra och det förekommer felaktigheter. 

Men jag kikade in på NE och slog upp huskatt där och detta var vad som dök upp: 

huskatt, i utställningssammanhang katt utan stamtavla.

Jag har i en tidigare tråd benämnt att det är skillnad på att prata om ragdoll utan stamtavla ur ett bredare perspektiv och i avelssammanhang. Där jag menade att som jag skrivit ovan att en oregistrerad ragdoll KAN vara en renrasig ragdoll, men man ska alltid i avelssammanhang betrakta en sådan som huskatt. Och givetvis ska man inte avla på en katt som saknar stamtavla, anser jag.

[HundochKatt]
2015-06-11 13:29
2

#82 Det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det på mitt sätt och ni på ert sätt! Som allt annat här i världen. 😉

Myrrami
2015-06-11 14:17
3

Precis som i förra tråden när det här kom upp diskuteras det olika saker. Det här handlar inte om genetiken utan att uppfödare värnar om rasen och köpare av raskatt.

Du kan inte sitta och hävda att genetiken är det enda viktiga och låta bli att lyssna på uppfödare om du värnar om rasen. Om det endast var genetiken som spelade in i avelsarbetet hade snart de rastypiska dragen och sundheten hos rasen försvunnit. Även om katten genetiskt är ragdoll.

[HundochKatt]
2015-06-11 14:42
2

Eh? 🤔Var har jag hävdat att det enda viktiga är genetiken? Det är dock  en mycket stoooooor del när man sysslar med avel, ja, både exteriört, mentalt och ur hälsosynpunkt, då arvsmassan styr det hela,  men jag har inte hävdat någonstans att det är det enda viktiga! Och påstår man att det inte är viktigt med genetik, ja, då ska man inte hålla på med avel alls!

Och kom inte och påstå att jag inte lyssnar på uppfödare. Gjorde jag inte det så skulle jag inte diskutera heller med sådana. 😉

Jag har full förståelse för att man som uppfödare värnar om sin ras, det gör jag med, även fast jag inte är uppfödare och inte heller kommer att bli. Men att överdriva eller ha skygglappar på, eller spy galla, det gagnar inte rasen på något sätt. 

Tyvärr kan man säga så finns det ingen copyright eller namnskydd för vad som får kallas för ragdoll, vilket kanske vore det allra bästa för rasen och andra raser. Då behövde inte folk diskutera ens frågan. 😉

[Djupdal]
2015-06-11 17:31
2

#83 Slå upp raskatt och ragdoll i uppslagsverken, istället för huskatt, så ser du direkt.

Vet inte varför du slår upp huskatt istället. Det är väl ingen som haft synpunkter på vad en huskatt är? De som har huskatter får kalla dem vad de vill. Men det är olyckligt om de kallar dem för samma sak som våra raskatter, eftersom en massa människor blir förvillade och lurade då.

Men det är ju å andra sidan det som är meningen…

[HundochKatt]
2015-06-11 18:54
1

Haha, jag trodde att det var definitionen vad huskatt är för något vi talat om hela tiden. Men nu när jag slog upp det så passade tydligen inte riktigt svaret jag fick och då ska jag helt plötsligt slå upp ragdoll och raskatt istället. 😉

Och nu tycker jag att jag sagt nog i ämnet. 🙂

Martyparty
2015-06-11 19:14
3

#88 "Och även om du skulle ha en mycket bättre definition än alla dessa, på vad som är en raskatt eller vad som är en ragdoll, så kan du väl ändå låta uppslagsverkens, kattorganisationernas och uppfödarnas definition gälla här inne?" citat Djupdal. Enligt mig svårt att misstolka vad som bör kollas upp enligt vederbörande.

SE*Astinis Ragdoll

[HundochKatt]
2015-06-11 20:05
1

#89 Du har helt rätt men tidigare i den andra tråden diskuterades definitionen på Huskatt och det var det jag hade i minnet. Spelar roll för mig, för jag vet vad en raskatt är, likaså ragdoll och huskatt. 😉

[Djupdal]
2015-06-12 10:19
6

#90 Den som vet vad en raskatt/ragdoll är vet också att det inte finns raskatter/ragdolls utan stamtavla.

Men det är jätteenkelt att ta reda på vad en raskatt/ragdoll är, om man inte vet. Bara att slå upp i vilket uppslagsverk som helst, om man inte litar på kattorganisationerna eller alla uppfödare som berättat och länkat här inne. Gör det, tycker jag, så kan du själv berätta vad det stod sen. Det är trots allt en väldans central fråga om man diskuterar byb och blocket-annonser på ett raskattsforum.

Ingen nybörjare här inne ska behöva bli förvillad, lurad eller tveka på vad som är en ragdoll och vad som inte är en ragdoll. 

Vad stod det?🙂

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.