Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3881 ggr
Cockerspaniel
0

Svarta prickar och mjäll!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver lite pälstips!

Vad är det för svarta prickar som min ragdoll fått på botten av pälsen mot huden? Det lossnar när jag är där och skrapar försiktigt med fingret.
Han har även problem med "mjäll" som jag tydligen aldrig får någon bukt på. Han fick problem med fetsvans vid tidig ålder (kastrat sen han var 9 månader. Han är 4 år i år) och sen dess har vi aldrig fått ordning på det! 

Har ni några skönhetstips? Jag vill bara att han ska bli bra i pälsen igen Smiley frown
Detta är framförallt mest vid rumpan/bakbenen! Annars är resten av kroppen hur bra som helst och fritt från "mjäll" Smiley smile

Cockerspaniel
0

Har fått hjälp! :)

MissLindiz
0

Du vill inte dela med dig? :)

[HundochKatt]
0

Svarta prickar kan ju tyda på löss, dvs. gnetter (det svarta) men tycker inte riktigt att det tyder på det på bilden.

Cockerspaniel
1

#3 Fick svar från hans uppfödare. Jag ska tvätta med något medel som finns på apoteket och behandla i några dagar! Det var tydligen inget farligt för hans far hade tydligen likadant. Men det inte löss för det rör sig inte och jag har testat med att klistra fast det på en bit tejp! ^-^
Inga rörelser i det svarta prickarna!

Milliz83
1

Vilket medel använde du? Har samma problem på min perser. 

Kan även påpeka att jag tom. varit hos veterinären och inte sa dom något om ett medel som finns på apoteket. De började prata om kortison behandling (spruta) istället….

Cockerspaniel
1

#5 Jag har inte börjat behandla ännu eftersom jag är på en resa söderut (personliga själ) men jag ska börja behandla redan nästa helg! 
Jag ska behandla med klorhexidin och   hydrokortisonsalva, så jag kommer raka ner honom så det blir lättare att behandla honom och då ska jag behandla honom i 5 dagar! :)

Milliz83
0

Tack för svar. Ska prova. 

Min perser blev rakad i torsdags så det har jag redan avklarat :-)

Cockerspaniel
1

#7 Hej!
Hur gick det med behandlingen?

Jag har börjat med att borsta Dooleys för att få ut massa hemska tovor innan jag sen rakar honom, duschar och sen behandlar honom med hydrokortison salva :)

Milliz83
1

Min stackars perserkatt har tyvärr fått gå på medicinering (andra problem) så har inte börjat ännu. En sak i taget…. 

Däremot att bara raka honom så att han faktiskt kommer ner till huden när han tvättar sig har gett till en liten förbättring när det kommer till svarta prickarna. OCH den snart 12-åriga persern har börjat leka som en kattunge. 😃  Rakning och smärtstillande (+ medicin)  gjorde underverk!!!!

Cockerspaniel
1

#9 Haha så härligt att höra :D