MUSH och kycklingvinge?
Häromdagen var jag till vår Granngårdenaffär här och köpte en påse frysta "köttbullar" dvs Mush-mat för katt. Tänkte jag skulle pröva. Men det var ingen höjdare kan jag säga. Mina två raggisar viftade irriterat med alla tassarna och tittade förebrående på mig när jag satte fram de tinade bullarna.
Men jag har även funderat på det här med kycklingvingar att tugga på mot tandsten. Problemet är bara att den ena kissen är allergisk mot just kyckling. Vad tar man i stället?? Om man skulle pröva kycklingvinge till den icke-allergiska katten, kan man helt enkelt köpa en färsk kyckling på ICA eller liknande, ta hem den och ta bort vingdelarna, avlägsna skinnet på dessa och pröva att ge en till katten. Den andra kanske man kan frysa in? (Det som blir kvar av kycklingen i övrigt får man väl tillaga och äta upp själv!)
Det finns inte något färdigförpackat sådant här i någon djuraffär vad jag tror i alla fall.
Varför ska du ta bort skinnet på vingarna? Du kan även ge skrovet till kissen, så ta bort filéerna och låren till dig själv så kan du ge resten till kissen.
Till kissen som är allergisk, så kan du ge exempelvis kamben från gris, fodermöss osv, mina galningar har även tuggat på grisfötter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack, då vet jag hur jag kan göra med kycklingen. Det blir lite svårare att få tag på det andra, men jag får väl göra lite efterforskningar, få se hur det går.
#2 De flesta matbutiker tar in det man vill ha om man ber dom. Fodermöss hittar man i djuraffärer alternativt annonserar efter (det lär ju finnas exempelvis ormägare i ditt område).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om inte dina katter är van vid rå mat så behöver de säkerligen vänjas vid det. Rå mat luktar ju inte som tex. torrfoder och blötmat och vissa katter förstår inte att det är mat. Du kan tex. mosa en liten klick Mush med blötmaten och öka på mängden successivt.
För tänderna så har du fått bra förslag från VildaVittra. :)
Edit: Om katten har svårt för att börja äta ex. på kycklingvingar så krossa benen och/eller klipp dem i mindre bitar till en början. En sekatör är suveränt att använda till sådant.
Jag får prova förslagen; hoppas det kan gå bättre så småningom.
Det gör det säkert, det tar bara längre tid för vissa att inse att det faktiskt är mat.
Så det krävs tålamod och servera igen och igen. Ett bra sätt är också att se till att de är hungriga när maten serveras. Alltså inget småätande mellan målen. En frisk katt räcker det att ge mat 2-3 ggr om dagen.
#6 Om man vill öka risken för struvitkristaller i urinen, så ja, då räcker det med 2-3 ggr per dag.
Om man inte vill det så är det fri tillgång som gäller.
#7 Det finns uppenbarligen delade meningar om det.
"Feed at regular mealtimes; twice a day is fine, but you can do it in three or four meals if you want."
http://feline-nutrition.org/nutrition/making-raw-cat-food-for-do-it-yourselfers
"Ge katterna mat 2 gånger om dagen"
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/hur-ofta-ska-katterna-ata
Katter som äter blötmat eller rå mat drabbas sällan av struvitkristaller. Fri tillgång på mat ökar risken för fetma vilket i sin tur ökar risken för ledproblem, urinvägsproblem, hudproblem…