Ragdoll kattunge sökes!
Hej alla!
Just nu letar vi i familjen efter en ragdoll hona, okastrerad. Helst nära Uppsala, men Stockholm funkar också. Någon som vet någon bra uppfödare som har kattungar just nu?
Vi bor i Uppsala själva, och har redan en Ragdoll vid namn Abbie, som skulle vilja få sig en kompis!
Är det en blivande avelshona du vill ha? Att bara söka en "okastrerad ragdollhona" låter lite oseriöst tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja det är en blivande avelshona jag är ute efter. :)
Är du seriöst intresserad och har som mål att föda upp på ett seriöst sätt och inte syssla med BYB avel, så titta på Ragdollklubbens hemsida på uppfödarlistan och ta kontakt med olika uppfödare där. Tror ingen kan rekommendera någon uppfödare som säljer avelskatter till "vem som helst" utan man får hel enkelt söka den kontakten själv och berätta om sig själv, vad man har för mål för sin avel osv.
Aha okej, tänkte mer att någon kunde tipsa mig, men aja ok. Är nybörjare med det här och tänkte kunde att jag kunde få hjälp här med tips, men hade väl fel. ursäkta.
#4 Klart du kan få hjälp med tips här. 🙂Jag bor utanför Uppsala och har nog en kull på gång. Så det tips jag kan ge är detsamma som jag ser att jag skrev förra året, det gäller fortfarande. Länkar för att slippa skriva allt igen.
Lycka till!🙂
http://ragdoll.ifokus.se/discussions/53ad64448e0e74206d000872-soker-ragdoll
#4 Klart att du kan få tips. Men det är svårt att tipsa om uppfödare som säljer avelskatter till nybörjare. De flesta uppfödare säljer till redan etablerade uppfödare och som har ett stamnamn, för att inte riskera att katten går i BYB avel. Däremot kan uppfödare tipsa om sig själva. ;)
Tycker att du ska läsa Djupdals tips som getts tidigare för där står mycket bra. Det är alltid lättare att få köpa en bra katt om du redan har stamnamn då de flesta mer erfarna uppfödarna bara säljer till redan registrerade katterier, för att undvika risken att deras katter används till oregistrerad avel.
Gå gärna på utställningar. Lyssna på vad domarna har att säga om olika ragdolls. Ser du katter som du gillar looken på, kolla från vilket katteri de kommer, eller prata med ägaren och se om denne föder upp. Vissa katterier har långa väntetider, men ibland kan det verkligen vara värt det.
Det är svårt att få köpa avelskatter. Om du är intresserad av avel men är nybörjare skulle jag verkligen rekommendera dig att ta en hona på foder. Då kan du få en väldigt fin katt och får avelsbiten på köpet. Men annars kan jag bara rekommendera dig att kontakta de uppfödare du gillar. Knyt kontakt och förklara vem du är och vad dina ambitioner är. Låt det ta tid att hitta DIN katt! Stort lycka till :)
SE*Astinis Ragdoll
Jag kan gärna hjälpa en nybörjare. Man måste börja någonstans och få det förtroendet av någon, men kravet är då att man har ett registerat stamnamn och man har en plan med uppfödningen och har ett seriöst hälsoprogram.
Undrar om detta inte är samma person som mailade mej om en bicolorhona….när jag frågade vad hon tänkt med katten….sällskap/avel/utställning….fick jag inget klart svar….bara svammel… När jag skrev att avelshonor säljes enbart till registrerade uppfödare….fick jag till svar att hon letar hona på annat håll….
#9 Ja, det är jätteviktigt att ni uppfödare pratar klarspråk och berättar för kattungespekulanter hur ni ser på eventuell avel och att det inte är något "man bara gör" om man som kattungeköpare råkar få lust till det i framtiden.
Även om det inte är juridiskt bindande tycker jag ibland det verkar som att de som vill "ta en kull" inte ens fått veta att katternas uppfödare skulle kunna ha något emot det.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Så tror jag också. Det är nog trots allt väldigt ovanligt att kattungeköpare som skrivit på en överenskommelse om att katten ska kastreras, juridiskt bindande eller inte, sviker det löftet. Exempelvis så härstammar nog nästan alla %-katterna på Blocket från katter hos uppfödare som varit mera noga med att få sina kattungar sålda, än de varit noga med sin avel. Tror jag. Undantag finns såklart, men det är trots allt väldigt sällan man hör talas om någon som känner sig sviken, med tanke på hur det ser ut på annonsmarknaden.
Och för tydlighets skull så har ovanstående absolut ingenting med TS inlägg att göra. Vad jag vet så finns det ingenting som motsäger att hon är precis hur seriös som helst, och i så fall hjälper jag gärna till.🙂
Jag frågar alltid efter vad dom tänkt med katten…alla passar inte för avel etc.
Hade man varit ärlig när man skickar mail och berätta att dom tänker starta uppfödning , hade jag mer än hjälp dem med detta!
men när man får ställa frågor för att verkligen få reda på hur dom tänker….och vad dom tänkt….kommer det fram att dom tänker avla….fast dom inte säger detta rakt ut…men efter en tid lär man sig känna av folk;)
Har haft annan köpare innan som ville kanske börja avla, katten jag sålde kastrerade hon precis som vi kommit överrens om:)
När hon senare köpt en hona till avel(inte av mej)…så hjälpte jag henne med vad hon än ville veta och hur man går till väga :)) Har bra kontakt idag :))
Vi har ju alla varit nya och behövt hjälp….men ärlighet varar längst!!