Klösträd med mest tyg
http://www.tradera.com/item/340938/214549942/klostrad-katttrad-klospelare-klattertrad-gra-96-cm
Tyckte äntligen jag hittade ett lagom träd till min ragdoll som snart ska flytta hit. Har inte plats för nåt megastort, men sen såg jag att de är inte speciellt mycket sisalstammar, mest tyg. Är det bara dumt att köpa?
Tja det där är ju ett klätter- och lekträd skulle jag säga. Men nej något klösträd är det ju inte precis… behövs betydligt mer och längre sisalpelare för att ge den stimulans som behövs.
För övrigt kan jag säga att min erfarenhet av den där sorten/märket klöspelare är att dem är anpassade för kattungar och inte riktigt för vuxna katter..
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tack för svar! Det är en kattunge jag har köpt så det skulle väl duga ett tag. Men jag kikar nog på andra istället!
Den här har jag till min ragdoll. Han älskar att ligga och sova längst upp. Inte så enormt stor tycker jag. Men lagom med plats för en vuxen ragdoll.
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/populaera_klostrad/stora/407999
Detta har jag köpt och ska få det nu i dagarna. Personligen tycker jag att det är viktigt med tjocka stammar, med tanke på hur ragdollen kommer att växa.
Min ragdoll hona som jag kommer få om lite mindre än 4 veckor är 12 veckor när hon kommer till sitt nya hem. Men jag har valt att investera i något större träd då hon kommer att växa till sig sen. Sen är ju klösträdet inte i det absolut största laget. Den uppfödaren som jag varit i kontakt med rekommenderade ett lite högre träd, där katten kan sträcka sig ordentligt och ha utrymme att röra sig i. Detta klösträd som jag beställt är nog lagom stort för en katt.
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Klösträdet som jag beställt har nog lagom höjd också. Vill tillägga att det är bra att du tänker på att klösträdet är stabilt nog för katten, säkert och hållbart. Det var det som jag syftade på med de tjocka stammarna. Jag hoppas att jag blir nöjd med mitt klösträd, den har fått bra recensioner. Lycka till med ditt val!
Tack för tips! Tycker om båda de träden ni länkade till.
Jag gillar det här också, men de är samma sak där, inte så mycket sisalstam.
Varsågod! När jag väl fått hem klösträdet kan jag återkomma till dig om du vill och berätta hur den är. Jag själv hoppas att den är bra, den sägs vara det. Håller tummarna att du hittar något klösträd som du blir nöjd med. 🙂
Tänk på att en ragdoll är en större katt, så den behöver lite större ytor. En del trän har väldigt små ytor.