Tandhälsa?
Jag undrar hur och om ni sköter era hjärtans tänder?? Fodrar ni med något speciellt? Mat/Tillskott? Rensar ni tandsten hos veterinär? Borstar ni tänderna på katterna? Jag vet inte riktigt vad jag ska ha som rutin där och önskar tips. Vilken metod är bäst och lindrigast? Den förebyggande tandvården är jätteviktig. Många stackars katter har problem och smärta i mun/tänder när de blir äldre.
Min ragdoll har kronisk tandlossning och tandköttsinflammation. Vi har borstat hennes tänder varje dag i 6 år och hon är jättefin i munnen nu. Har inte behövt dra ut några tänder sedan vi började borsta hennes tänder. Så det är nog inte helt fel att borsta tänderna.
Min katt är förvisso ung men håller sina tänder fina med hjälp av ben i olika former. Samt köttbitar som han får använda tänderna till.
#1 borstar ni med borste eller med en sådan finger tuta man "gnor" tänderna med?? #2 jo, det är det naturliga sättet att hålla tänderna i form, mina äter inte kött/ben tillräckligt ofta så jag måste komplettera tandvården.
Jag har inte katt än, men om allt går enligt planerna så blir jag ägare till en Ragdoll i vinter.
Är det lätt att vänja en katt vid tandborstning? Och behövs det även om man ger tex kycklingvingar och revben?
Jag borstar med en liten vinkeltandborste för människor. Med den kommer man lätt åt även längst in i lilla kattmunnen. Det var rätt lätt att vänja min katt vid tandborstning. I början hade jag en god kattandkräm som smakade mums. Numera behövs inte det utan jag doppar bara tandborsten i vatten.
Utfodrar man med rått kött och ben, så behöver man sällan borsta tänderna på en katt. De rensar dem i och med att de får gnaga och slita och bita sönder benen i lagom bitar för att kunna svälja dem. De får bättre tandhälsa helt enkelt när de får använda dem.
Bara blötmat, bör man ge tex. kycklingvingar, kycklinghalsar, revben någon gång i veckan.
Torrfoder lägger sig som Mariekex på våra tänder och är inte alls bra för tänderna, vilket många producenter påstår. Tvärtom om man bara ska titta till tandhälsan så blir det plack som sedan utvecklas till tandsten.
Man har mycket att vinna på om man utfodrar med Barf, inte bara för tänder, utan vätske behovet blir tillgodosett och den allmänna hälsan.
#5 jättebra! Då får jag titta efter en sådan där vinkelrandborste. Den lite större jag har är klumpig och svår att komma åt med.
#6 Jag kommer inte ge torrfoder.
Blöt och rått.