Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1350 ggr
Sanjica
0

Matskål

Hej!

Jag undrar hur stor en matskål ska vara för en ragdoll hona. Jag har läst att morrhåren helst inte ska slå i. Jag vill ju inte att matskålen ska bli för trång för raggisen när jag väl får hem den.  Rostfri skål eller annat material? Jag bor i en stor tvåa ( 76 kvm). Det räcker väl att jag har en stor kattlåda? Det behövs inte vara flera i lägenheten? Det är ju inte flera våningar. 

Glad midsommar! ☀️

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
1

Jag har låga fat till matskålar i olika modeller. Köpt via Tradera för en billig peng.

Tex. denna har jag.

http://www.tradera.com/item/342968/217743792/tallrik-lov-porslinsbutik

En kattlåda räcker till en katt om man har lite ont om utrymme.

Sanjica
0

Tack för ditt svar.

Jozie03
0

Vi använder Becobowl med låg kant. De är gjorda i miljövänligt material (ris och bambu), går att maskindiska och är komposterbara! Perfekta med den låga kanten så morrhåren får plats. Köper på supercat.se (10% på matskålar just nu såg jag, rabatt dras i kassan).

Sanjica
0

Tack för tipset. Jag köpte denna http://www.grizzlyzoo.se/hundskalar-LittleBigger/skalar-med-stallning-035l/

Lite osäker på om den är för stor, men jag vill heller inte att den är för liten. Tänkte en skål till mat, den andra till vatten. Är den att rekommendera för en ragdoll?

thorntagg
0

Jag har också kommit underfund med det där att katterna inte gillar att morrhåren stöter i väggarna på matskålar.  Nu har jag helt enkelt sen länge serverat maten på vanliga kaffefat av porslin. Har man inga hemma kan man gå på närmaste loppis och köpa en hel drös för nästan ingenting.

[HundochKatt]
0

En katt tycker inte gärna om att ha vatten och mat på samma ställe. Det är en instinkt de har för att de inte ska förorena vattnet. Men visst, en del katter accepterar det men om inte din katt dricker så kan det vara därför. 

Skålarna du länkat till tycker jag är alldeles för djupa för mat. Som nämnt så föredrar de flesta katter låga kanter på faten/skålar.

Sanjica
0

HundochKatt: Tack för tipset, jag får möjligtvis byta till annat. Jag har också funderat över att de kan vara för djupa. Tänker på storlek, bör skålen vara stor eller går det bra med en mindre men att den är låg?

Sanjica
0

Tack alla för era tips!

Sanjica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte precis att jag haft dessa hemma. De är ju mindre djupa, men är de för små? Inte lätt det här för en snart nybliven kattägare.🤪

[HundochKatt]
0

Skålen behöver inte vara stor. Det är djupet som är det viktigaste. Att det inte är för djupt.

Sanjica
0

Tackar så hjärtligt för ditt svar.