Kastrat som går ner i vikt?
Min kastrerade hankatt på 2 år har gått ner i vikt på senaste tiden. Han vägde ca 7 kilo för några månader sedan, och när jag kollade för en vecka sedan vägde han 6,6 kilo. Bra, tänkte jag då han varit lite rund om magen, men kände inte som att han behövde tappa så mycket mer. När jag borstade honom idag kunde jag enkelt känna revbenen under pälsen. Vet att de ska vara lätta att känna, men det kändes lite för enkelt.. Så vägde honom och nu ligger han på 6,2-6,4 kg (svårt att få honom stå still på vågen.
I övrigt upplever jag honom inte som annorlunda. Han äter, dricker och rusar runt som vanligt, men kan det vara något jag borde tänka på? Hade en hankatt före honom som fick njurproblem. Dock så var han 12 år gammal och då är det inte ovanligt för en kastrat, men den här killen är ju bara 2!
Det kanske kan vara mask också? Han umgås en del med mina föräldrars utekatter, därav kanske han fått något. Har kollat avföring men hittar inget. Bytte i och för sig foder för några månader sedan. Från eukanubas till applaws. Kan det ha något med saken att göra? (Han har alltid fri tillgång till mat och vatten förresten).
Känns som en liten viktskillnad för att oroa upp sig, men jag vill gärna vara säker, då viktminskning var första tecknet på min förra katts problem.
Mask behöver det inte vara, även fast han umgås med utekatter. Det beror ju helt och hållet på om han ätit något med mask i som ex. möss.
Foderbytet kan ha med viktnedgången att göra då Eukanuba har spannmål i sig och Applaws om jag inte missminner mig är spannmålsfritt. Spannmål gör ju ofta katter tjockare (kolhydrater).
Jag skulle rekommendera blötmat, gärna Mjau eller Bozita.
Min hankastrat på snart 3 år gick också ner rätt mycket på kort tid så min magkänsla sa att jag skulle undersöka honom hos veterinär oavsett om det nu bara va så att jag nojade.
Veterinären kollade hans tänder och sa att det troligen var FORL han hade och att han kan ha gått ner pga de. Nu visade det sig senare att han inte alls hade tendens till FORL av annan vet. (men det är rätt vanligt med tandproblem) utan att han hade stenar i urinledarna och i ena njuren och vi fick besked att vår kisse inte skulle finnas kvar hos oss så länge till om en operation inte gjordes.
Jag ska inte oroa dig, det behöver ju inte va så men vill ändå dela med mig då min katt var som vanligt och verkade inte må dåligt utan symtomen var bara att han hade gått ner i vikt på kort tid (möjligen att han drack aningen mer men inget direkt märkvärt)
Hade också byt från ett foder med spannmål till Applaws så det kan ju vart precis som #1 Säger också.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag tycker att du ska låta veterinären ta ett blodprov på honom. En del sjukdomar är väldigt smygande och märks ibland inte alls under lång tid förutom just att katten minskar i vikt. Det har jag varit med om flera gånger.
När en av mina nuvarande katter plötsligt blev smalare än vanligt för något år sedan var det en stor lättnad när blodprovet var normalt. Nu väger han som vanligt igen.
Sajtvärd Katter iFokus