Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1038 ggr
Sanjica
2015-06-24 10:04
1

Intressant om kattfoder

Hej!

För er som är intresserade, jag hittade bra information om blötmat via Kattstatus hemsida.

http://www.kattstatus.se/sida108.html

Det har även gjorts tester på kattmat som visar kvalitetsskillnader.

http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/stora-skillnader-i-kvalitet-p%C3%A5-kattmat

Önskar er en fin dag! ❤️

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[Isadolls]
2015-06-24 12:13
0

synd att dom inte görs tester på andrafoder med….som räknas som kvalitetsfoder…

Sanjica
2015-06-24 12:31
0

Isadolls: Håller med dig. Tycker att det är intressant läsning. Det får en att verkligen reflektera!

Sanjica
2015-06-24 12:37
0

Sedan finns det motsvarande tester för kattsand. Vet du om Compact Care Premium är något att rekommendera? Den sägs vara likvärdig som EverClean. Compact Care finns inte med i testlistan dock. Såhär ser resultatet ut:

http://www.icakuriren.se/PageFiles/30786/kattsand.pdf

[Isadolls]
2015-06-24 13:42
0

undrar hur Orijen står i förhållande till dessa?

[Isadolls]
2015-06-24 13:45
0

ANALYS Råprotein (min.)……………………………………………………………….42 % Råfett (min.)……………………………………………………………………..20 % Vatten (max.)…………………………………………………………………….10 % Råaska (max.)…………………………………………………………………….8 % Fibrer (max.)………………………………………………………………………3 % Kalcium / Fosfor (min.)…………………………………………1.4 % / 1.1 % Magnesium (max.)…………………………………………………………0.09 % Taurin (min.)…………………………………………………………………..0.25 % Omega-6 / Omega-3 (min.) …………………………………..3.5 % / 1.2 % DHA / EPA (min.)…………………………………………………. 0.7 % / 0.4 %
SAMMANSÄTTNING Benfri kyckling* (20 %), torkad kyckling (15 %), kycklinglever* (4 %), hel sill* (4 %),  benfri kalkon* (4 %), torkad kalkon (4 %), kalkonlever* (3 %), hela ägg* (3 %), benfri gös* (3 %), hel lax* (3 %), kycklinghjärta* (3 %), kycklingbrosk* (3 %), torkad sill (3 %), torkad lax (3 %), kycklingleverolja (3 %), kycklingfett (2 %), röda linser, gröna ärtor, gröna linser, alfalfa, kelp, pumpa*, butternutsquash*, spenat*, morötter*, äpplen*, päron*, tranbär*, cikoriarot, maskrosrot, kamomill, pepparmyntsblad, ingefära, kummin, gurkmeja, nypon, frystorkad kycklinglever, frystorkad kalkonlever, frystorkad kyckling, frystorkad kalkon.
*levereras färskt och fritt från konserveringsmedel
KALORIER: ME (Metaboliserbar energi) är 4060 kcal/kg (500 kcal/250ml/120 g) varav 41 % från protein, 17 % kommer från frukt och grönsaker och 42 % från fett.

Detta är på cat and kitten fodret.

[HundochKatt]
2015-06-24 15:21
1

Det är ett rätt ok foder om man nu måste absolut ge torrfoder, vilket jag personligen tycker att man inte ska ge till katt. ;) Det jag tycker är lite onödigt är allt grönt, som katten inte behöver. Utan verkar mer vara som utfyllnad och det behövs lite vegetabilier för att kunna tillverka de där torra kulorna. Sedan vet jag inte om det är tillräcklig mängd av E-vitamin i fodret med tanke på fisken som finns i.

[Isadolls]
2015-06-24 15:25
1

Testar detta just nu….skall testa fryst foder sen….har jag tänkt:)

Sanjica
2015-06-24 17:33
0

Jag skickade också en länk om testning av olika kattsandsprodukter. Är det någon som har erfarenhet av Compact Care Premium? Den sägs vara likvärdig som EverClean. Dock finns inte Compact Care i testlistan, men undrar ändå om någon rekommenderar den.

[HundochKatt]
2015-06-24 18:45
0

#8 Den har jag tyvärr aldrig testat. Körde förr på Everclean men idag kör jag med värmepellets, som fungerar fint här.

Sanjica
2015-06-24 19:35
0

#9 Tack för ditt svar. 🙂Hur tyckte du att det fungerade med EverClean? Hur fungerar värmepellets?

[HundochKatt]
2015-06-24 20:08
0

#10 Everclean är en bra kattsand. MEN jag har alltid tyckt att det dammar alldeles för mycket så nu när jag skulle skaffa mig en katt igen. så letade jag efter andra alternativ och hittade Peeween. Så hade jag en låda med Everclean som han var van vid från uppfödaren och en Peewee låda. 

Successivt la jag pellets i sandlådan så det blev mer och mer i den, så till slut gick han och pinkade i Peewee lådan. Lät det vara ett tag till innan jag tog bort sandlådan då han föredrog att bajsa i den. Men det var inga problem, han gick då i Peeweelådan. När pelletsen (jag använder som sagt var värmepellets som är samma sak men betydligt billigare) blöts upp av urinen så pulvriseras det och åker ner i undre lådan. Men ofta får man hjälpa till med att skrapa i lådan så det åker ner. Bajset spolar jag ner i toaletten. Tömmer undre lådan 1-2 ggr i veckan eller vid behov och fyller på med pellets i den övre. När det börjar lukta för mycket urin om den oanvända pelletsen i övre lådan, så tömmer jag alltihopa, gör helt rent båda lådorna och fyller på nytt. Luktar inte, dammar inte, miljövänligt och billigt. Så här fungerar det alldeles utmärkt. Jag köpte en säck värmepellets för 48 kr i Januari och jag har knappt hälften kvar tror jag så det är verkligen ekonomiskt om det fungerar. Men jag tror på långsam tillvänjning enligt ovan. 

http://www.peewee.se/

Sanjica
2015-06-24 20:32
0

#11Tack för informationen. Jag kommer med största sannolikhet att satsa på kattsand ändå. Men det är alltid bra att veta att det finns även andra metoder. 🙂

[Isadolls]
2015-06-25 07:24
0

jag använder Tigerino som jag tycker är likvärdig ever clean fast billigare om man köper på zooplus -kostar2 st 14kg för 259kr. Den är väldigt finkornig, så neg är att det hamnar lite över allt men vilken kattsand gör inte det;)

Jozie03
2015-06-25 10:36
0

Jag tycker Ever Clean Multicystals slår ALLT ;-)

Sanjica
2015-06-25 12:18
0

Tack för era tips. 🙂Är det någon som vet om man kan köpa Mjau blötmat eller Euroshopper blötmat i någon livsmedelsbutik? Jag har sökt på nätet, men utan framgång. Är det så att man måste beställa över nätet? Jag överväger någon av dessa blötfoder då det innehåller hög kötthalt. Står massa tips på Kattstaus hemsida om blötmat, en hel guide, för er som inte har sett. Och som jag läst det ska dessa ovannämnda våtfoder vara bra.

[Isadolls]
2015-06-25 17:11
0

Undrar om dom inte finns på ica maxi….

jeniih
2015-06-25 17:26
0

Mjau blötmat (tetra) finns på Ica här så den borde finnas överallt ☺

Sanjica
2015-06-25 18:02
0

Efter många sökningar fann jag det där, via hemsidan. Tack för er hjälp!