Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1023 ggr
ellan15
0

Vilket foder skall jag välja?

Får hem min ragdoll i början på augusti och börjar nu förbereda med diverse grejer, och så funderar jag över det här med torrfoder & blötmat… Han kommer att vara van vid Royal Canin hos uppfödaren, vilket jag också kommer att köra på (RC kitten) till en början. Många verkar gilla RC, men lika många verkar rata det? Sedan har jag hört gott om Hills & Orijen. Barf är uteslutet, har läst på om det men det kommer inte att fungera här just nu. Hur länge tycker ni att jag bör fortsätta med samma som hos uppfödaren, och när är det läge att långsamt gå över till annat foder? Bör jag även välja RC våtfoder i början med, som han fått testa hos uppfödaren. Tacksam för era tips, även om jag läser på som bara den :-)

[HundochKatt]
1

I början är det bra att ge samma foder som den är van vid från uppfödaren. Men man kan ge små, små smakbitar av annat och bättre foder ganska snart. 

RC hör tyvärr till de sämre foder, med alldeles för mycket spannmål i. Så förutom att utesluta RC så snart som möjligt och även skippa torrfoder, så rekommenderar jag Mjau blötmat, eller Bozita blötmat. Det är inte spannmål i och inte heller socker. Och finns i många olika smaker. Svenskt också. 😉 

Ännu bättre är givetvis att Barfa, men om man inte vill hålla på själv och "gegga" med det så kommer det i slutet av sommaren/början av hösten ut 3 Barfprodukter från MUSH som är helfoder. Som gör det enklare att utfodra rått, för den som vill.  Annars är det som sagt var blötmat som gäller. Torrfoder rekommenderar jag inte då katter har bristande törstreflex och det är sällsynt att de dricker tillräckligt med vatten för att motverka bristen av vätska i torrfoder.

ellan15
0

Hade tänkt köpa 10 kg RC kitten på zooplus nu då jag såg att man fick med 12x85 g blötmat portionspåsar, på köpet. Men frågan är då hur länge dessa 10 kg räcker (och portionspåsarna), om jag kan använda det tills det är slut och under tiden fasa över till annan mat. Har ingen superkoll på hur långt maten räcker? Eller är det bara onödigt att köpa så mycket på en gång?

[HundochKatt]
0

Ja, då det gäller torrfoder så är det helt onödigt att köpa så stor påse till en enda katt. 

I torrfoder frodas förrådskvalster bland annat, även fast man har det i en sluten hink eller tunna och det kan i värsta fall orsaka allergier. 

Så en liten påse i taget är att rekommendera om man absolut måste ge torrfoder. Vilket jag inte anser vara nödvändigt utan går att utesluta ganska snart och bara ge blötmat. Det mår katten bäst av.

Jozie03
0

Fortsätt absolut med det kissen är van vid ett tag. Det är stress som det är med en flytt. Jag utfodrar med torr Royal Canin här hemma och med blöt Bozita vilket funkar fint. Ett par gånger i veckan får damerna även lite kött/färs/kycklinghjärtan. En säck på 10kg räcker lääääänge. Två månader tar det, drygt, för mina tre att äta upp en sådan.

ellan15
0

Jag beställde hem en påse Royal Canin på 2 kg istället, så har jag till en början när katten kommer hem till oss. Därefter får jag väl se hur länge den räcker, och om jag vill fortsätta med RC eller långsamt fasa över till annat. Köpte även portionspåsar med blötmat från RC, som kissen kommer ha fått prova hos uppfödaren. Blir nog en bra start hoppas jag, tack för era tips :-)

[Isadolls]
1

Hej! Har testat rå mat till mina hundar då dem haft problem med huden (klåda), kräkningar…..kommer att testa till mina katter med….inte för att dom har problem men med tanke på att mina hundar blivit så mkt bättre så kommer jag ge detta en chans… man.är väl inte sämre än att erkänna att man kan ha fel….haha…

[Isadolls]
0

har använt Pure Natural fullfoder till hundarna 😄

[HundochKatt]
1

#6 Nej, det är aldrig försent att ändra sig. Kul att du upptäckt råfodringens fördelar och jag hoppas att det ska fungera för dina katter också. 

Vill bara tillägga för säkerhets skull att ett färskfoder för en hund, är inte fullgott för en katt. Det finns vissa skillnader i utfodringen. Som tex. taurinbehovet hos katt. Däremot om man barfar helt som jag gör och komponerar ihop rätt proportioner etc.,  så kan man anpassa maten till katten och hunden kan äta detsamma. Jag gör all mat anpassat för just katten för han går gärna och äter lite av hundarnas. 

Pure Natural - det färska vet jag är tillverkat i Finland. (Det kokta vet jag inte) och torrfodret i England.

[Isadolls]
0

Vet att det finns särskilt till katt av just råfoder…har inte i den affären jag brukar handla i men Lantmännen skall ha fryst för katt 😉

[HundochKatt]
2

#9 Ja, de har Mush, men det är inte helfoder. Men det är på gång…i slutet av sommaren eller början av hösten.

Fam.Morrhår
0

#9 Kan tipsa om Fb gruppen BARF och färskfoder för Katt! Mycket kunnigt folk, massa information och man kan få hjälp med foderkonsultering om man vill börja råfodra sina katter. Finns även gruppen BARF och färskfoder för Hund och katt, men den första är mer riktad mot katter då deras behov är mer känsliga än vad hundarna är(som jag själv har uppfattat det).

#10 Här ser vi fram emot de nya MUSH fodret! Gör egen Barf men eftersom matte är en lathund ibland hade det varit bra med ett färdigt också. 🤪

I väntan på en ragdoll... <3