Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1362 ggr
Badano
0

Arg märklig ragdoll

Vi har en fullvuxen ragdoll 1,5 år och är som ragdoll skall vara, min dotter har skaffat en ragdoll också som är 7 mån och är väldigt liten för sin ålder, kommer från stor kull och var minst av all, nu fick katterna träffas så blev kattungen helt galen flög på den full vuxna ragdoll på 6,5 kg och rev bort bit på örat samt rev oss också fräser stryker öronen bakåt ser riktigt arg i ögonen aldrig varit med någon katt som har blivit så arg även mot oss, och ena stunden jätte gosig leker rullar runt på golvet min dotter fattar inte alls vad dom har hänt, någon som har förklaring. En liten sak katt ungen och hundar går jätte bra

Fabolousdolls
0

Alla katter gillar inte sällskap av andra katter och nya miljöer, de behöver tid att vänja sig. Känner ett djur sig utsatt/hotat går den till försvar. Precis som en människa:) Jag tycker inte ni ska oroa er, man kan liksom inte förvänta sig att de ska älska varandra direkt, saker tar tid… det finns massa tips för hur man introducerar djur för varandra. Som sagt alla reagerar olika, vissa klaffar snabbt för andra tar det tid.

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
4

Kattens kraftiga reaktion var troligtvis uttryck för panikartad rädsla. Vid 7 månaders ålder är han inte en liten aningslös kattunge längre, och att då möta en fullvuxen främmande katt på ett begränsat utrymme kan kännas väldigt hotfullt. När en katt är väldigt upprörd känner den sig hotad av allt och försvarar sig också mot allt som råkar finnas i närheten (även husse och matte).

Kattens beteende är alltså inte alls märkligt, men tyder på att han är en känslig och lite osäker katt. Är katten okastrerad kan reaktionen även vara tecken på begynnande könsmognad.

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
0

Instämmer med de föregående.

[[pimey]]
0

kastar man ihop 2 främmande katter så kan detta ske. Ihopsättning ska ske varsamt och successivt!!

Badano
0

hej det har vi gjort men dyligt inte tillräkligt bra nu är stora katten i annat rum

och dom ligger kollar på varandra genom dörr springan, så det finns hopp, skall kastrera lilla katten nästa vecka så får prova igen.

vad tror ni att ha dom ute i koppel med minst 5 m mellanrum?

Badano
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så nyfiken är han ingen skriker nu och han helt normal, men vi släpper inte in honom han får bara lukta

OberonsMatte
0

#6  Att katten sitter fast i ett koppel förvärrar paniken om katten blir rädd eller arg, så det måste  jag avråda ifrån.

Det bästa vore om ni kan separera katterna genom att  sätta upp ett kompostgaller eller liknande i en dörröppning. Då har de möjlighet att vänja sig varandras doft och utseende i sin egen takt,  utan risk för direkt och skrämmande konfrontation.

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
0

Täckande kompostgaller, min klättrade med lätthet över 1,5 m.

Badano
0

Ok provar det tack för all hjälp återkommer med mera information efter kastreringen och näste besök hos oss