Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 913 ggr
Sanjica
2015-07-09 09:42
0

Tandvård

Hejsan! 11 dagar kvar tills jag hämtar min ragdoll hona. Gissa om man längtar! 😍Tänkte fråga: vårdar ni era ragdolls tänder? Jag har sett ett inslag om katters hälsa på Nyhetsmorgon igår och då rekommenderade veterinären att man borstar sin katts tänder om den har dålig andedräkt.

Rekommenderar ni att man vårdar kattens tänder trots att den inte har tandsten eller dålig andedräkt? Är det onödigt att man satsar på någon av ovannämnda produkter utan att katten egentligen har tandproblem? Jag tänker mest på att vårda i förebyggande syfte. Jag funderar på följande produkter: Plaque off cat eller Bucacat.

Tack på förhand!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sindri
2015-07-09 09:45
0

Svårt att tro att en katt skall få problem med tänder om den får riktig mat. Plack får man främst av stärkelse. Ger du katten riktig mat och inte torrfoder fullt med spannmål och ris borde den inte få problem.
http://barf.ifokus.se/

[HundochKatt]
2015-07-09 09:50
0

Jag barfar min katt så han sköter tänderna på ett naturligt sätt genom att äta köttbitar och ben.

Sanjica
2015-07-09 09:55
0

#1 Tack så mycket för ditt tips. Jag vet att kissen får i nuläget blötmat (Royal Canin) av uppfödaren. Varit lite svårt med torrfodret, men lyckats äta lite det när det varit uppblött med blötmaten.

Min tanke från början har varit att barfa raggisen. Jag kommer i början blanda ut royal canin våtfodret tillsammans med Much Barfs produkt, för att sen slutligen enbart barfa henne (när helfodret lanseras, just nu har Much bara kompletteringsfoder.) Vill inte ta bort Royal våtfodret direkt så att det inte blir en för stor omställning för katten, utan beblanda det med barf.

Sanjica
2015-07-09 10:00
1

#2 Jo, jag kommer ihåg att du rekommenderade mig att barfa. 🙂Jag har köpt in gris, kalkon, kyckling från Much Barf Basic Cat. Hoppas att hon kommer att tycka om det. Sen ska jag hålla utkik när helfodret lanseras, då de hade enbart kompletteringsfoder. Jag har sett ditt recept för nybörjare angående barf, men jag kommer till en början använda mig för Much Barfs produkter. När jag känner mig säkrare så kommer jag kanske gå på ett av dina recept. 🙂