Para första gången
Hej! Har en underbar ragdollhona som är över året gammal och jag börjar nu bli intresserad av att ta en kull på henne men då detta är min första ragdoll så jag endast aningar om hur man går tillväga för att göra detta på rätt sätt. Skulle därför uppskatta alla tips och råd som kan ges av er lite mer erfarna inom ämnet, allt ifrån hur/var man hittar en hane till att sälja ungarna! Tacksam för alla tips som kan ges! :)
Jag förmodar att du har en registrerad Ragdoll och du har planer på att para med en registrerad hane?
Ja det är precis vad som är planen! Har även koll på att hälsokontroll ska göras innan osv, är dock helt lost när det kommer till resten känns det som.
Vad bra! Var tvungen att fråga då sajten inte stödjer buskavel.
Jag vet att många och kanske de flesta uppfödarna vill att man ska ha ett stamnamn för att få låna en hane, så du kan ju kanske börja där och skaffa dig ett, förutom då att du gör hälsokontrollerna. Har du köpt din hona från en seriös uppfödare så borde denne vara tillgänglig för dig och ge råd och tips. Kanske att denne kan också föreslå en passande hane.
Att kontakta uppfödaren låter som en väldigt bra idé faktiskt, att jag inte tänkt på det. Är stamnamn något som måste registreras någonstans?
Hos Sverak kan man ansöka om stamnamn.
Här är en länk till en jättebra liten folder som Susanne på Jörgårdens uppfödning satt ihop. 🙂
http://www.ragdolls.dinstudio.se/files/Till_Nya_Uppfdare_av_SusanneGransson.pdf
Tack så jättemycket! :)