Vitfläcksvarianter
Efter att ha haft många djur och främst omplaceringar längtar jag nu efter att i höst förhoppningsvis för första gången köpa en ragdollkattunge. Jag läser så mycket jag kan inför detta och viktigast är så klart att katten är frisk och mentalt stabil. Men samtidigt är jag lite extra sugen på en colorpoint eller mitted. Nu undrar jag, kan två bicolorföräldrar få ungar som är colorpoint eller mitted? Jag har läst om detta på tex Ragdollklubbens sida, men förstår inte riktigt (alldeles för länge sedan jag läste genetik i skolan).
Om båda katterna är true bicolor kan utfallet bli 1/2 Bicolour, 1/4 Colourpoint, 1/4 High White Bicolour Är båda high mitted bicolor blir utfallet 100 % bicolor Är den ena true bicolor och den andra high mitted bicolor kan utfallet blir 1/2 high mitted Bicolor 1/2 mid high white. Så det hänger på om båda föräldrarna är true bicolor
#1 Jag har inte någon koll på annat än Bicolor, Colorpoint och Mitted. Hur ser man skillnad på high white bicolor, high mitted bicolor , mid high white och true bicolor?
Min Oberons mamma var mitted och pappan bicolor. Oberon själv är bicolor, men vilken sorts bicolor är han då?
Sajtvärd Katter iFokus
Som nästan alla andra anlag så kommer vitfläcksanlaget från förädrarna i par. Ett anlag från mamman och ett anlag från pappan. Föräldrarna har såklart också anlagen i par, men det är bara ett av de båda anlagen i paret som går vidare till ungen. Vilket av de båda anlagen i paret det blir styrs av slumpen.
För väldigt många andra anlag så är det bara ett av dem som syns, det ena dominerar över det andra. Exempelvis så blir en ragdoll antingen blå eller brun, aldrig en blandning av blått och brunt. Men för vitfläcksanlaget är det annorlunda, där syns båda anlagen i paret. De plussas ihop helt enkelt.
Jag brukar tänka så här, att det finns bara 3 olika varianter av vitfläcksanlaget:
INGET vitt (colorpoint)
LITE vitt (mitted, haka och tassar vita)
LAGOM vitt (true bicolor, vitt "v" i ansiktet, ben och mage vita)
Men anlagen kommer ju i par, ett från mamman och ett från pappan, så när man plussar ihop dem så blir det så här:
INGET + INGET = INGET (colorpoint)
INGET + LITE = LITE (mitted)
INGET + LAGOM = LAGOM (bicolor, true)
LITE + LITE = LAGOM (bicolor, highmitted)
LITE + LAGOM = MYCKET (bicolor, midhigh)
LAGOM + LAGOM = JÄTTEMYCKET (bicolor, highwhite)
Om exempelvis mamman är INGET+LAGOM (true) och pappan är LITE+LITE (highmitted), så ser båda ut som LAGOM. Men när ungarna får ett av anlagen från varje förälder så kan det antingen bli INGET+LITE (mitted) eller LAGOM+LITE (midhigh), dvs ingen av ungarna blir som någon av föräldrarna.
Vet inte om jag bara rörde till det ännu mera, haha, men funkar för mig! 🙂
#3 Aha, ja, det låter ju logiskt och bra!
Då borde min Oberon alltså vara bicolor midhigh om jag förstått saken rätt. Eller måste man kolla mer ingående i stamtavlan för att lista ut föräldrarnas anlag? Brorsan till Oberon blev ju mitted…så då kanske Oberon är bicolor highmitted istället…? (Mamman är alltså mitted och pappan bicolor)
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Mamman kan ju bara vara INGET+LITE då, men sen hänger det på vilken av alla bicolorvarianter pappan är.
Om pappan är INGET+LAGOM (dvs true), så vet du att Oberon fått ett LAGOM-anlag från honom. Annars skulle han inte kunna vara bicolor. Men då kan du å andra sidan inte veta säkert vilket av mammans båda anlag han fått, eftersom det är svårt att dra slutsatser enbart genom utseendet. Och du kommer aldrig att veta heller, om han inte får ungar.
Om pappan däremot är LITE+LITE (dvs highmitted), så kan du vara säker på att Oberon också är highmitted. Det finns helt inget annat sätt för honom att bli bicolor än att få ett LITE-anlag från varje förälder i så fall.
Om pappan är LITE+LAGOM (midhigh) så kan Oberon vara både INGET+LAGOM (true), LITE+LITE (highmitted) eller LITE+LAGOM (midhigh).
Om pappan slutligen är highwhite (vilket brukar synas ganska tydligt, det blir väldans mycket vitt då) så vet du att Oberon fått ett LAGOM-anlag från pappan. Han har ju inget annat att ge. Däremot kan du inte veta vad han fått av mamman i det fallet heller.
Typ så! 🙂
#5 …men att pappan är highwhite kan vi stryka eftersom han fått en unge som är mitted…
#5 Ok, kollade i stamtavlan nu och ser att Oberons farfar är bicolor, men farmor colorpoint, vilket alltså innebär att Oberons pappa är true bicolor (INGET+LAGOM), vilket i sin tur innebär att Oberon fått ett LAGOM-anlag från honom. Om Oberon fått ett INGET-anlag från sin mitted-mamma är han alltså true bicolor, men har han fått ett LITE-anlag från mamman är han midhigh.
Är det rätt uppfattat?
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Precis så. 🙂 Jag har själv en hona där det inte går att veta säkert om hon är true eller midhigh, även om det går att misstänka att hon är midhigh med tanke på att hon har mycket vitt, och bara fått bicolor-ungar med en mitted-hane. Men snart får hon ungar igen, och då får vi se om det dyker upp fler ledtrådar.🙂
Tack för förklaringarna! Nu fick jag det förklarat på ett sätt så att jag förstod. ;-)