Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1651 ggr
Karmatarerskanise
2

Olika pris på samma katt

Såg nyss en annons om ragdollbebisar. Som sällskap 8500. Utställning mer och till avel 13000. Hur kommer det sig?

Om man efter ett år blir intresserad av utställning ska man då ge mer pengar till uppfödaren?

Sedan såg jag att man sedan ska bevisa att man kastrerar katten. Vad händer om köparen inte bevisar det?

Therese
1

En kastrerad sällskapskatt tjänar du inga pengar på och har därför inte riktigt samma värde som en avelskatt :)

RoyalSnake
0

Hah, intressant

Lena129
0

Jag håller med. Som hunduppfödare tycker jag att det är jättekonstigt. Vad händer om katten som är inköpt gör avel visar sig inte passa till det p gr a olika orsaker (de orsakerna behöver ju inte enbart ha med exteriör eller temperament att göra. Den kan även vara misskött, ha fått dålig mat el annat) får köparen tillbaka mellanskillnaden då mellan pet och avelspris?

//

Lena

Neo033
1

Jag har samma pris för an sällskaps- som en utställningskatt. Bara kul om ens avkommor ställs ut om de håller för det, tycker jag. Däremot har jag ett litet högre pris för avelskatter, men jag ser det mer som att inte mina sällskapsköpare ska behöva vara med och "sponsra" mina kostnader för ex importer. Så jag tänker att sällskapsköparna får lite rabatt istället. 😉

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[HundochKatt]
3

"Sedan såg jag att man sedan ska bevisa att man kastrerar katten. Vad händer om köparen inte bevisar det?"

Inget kan hända. Har man sålt en katt så har inte uppfödaren/säljaren något att säga till om. Sålt är sålt och då kan ägaren göra vad den vill.

Jozie03
2

Fast det är inte kul att göra sig "ovän" med uppfödaren. Det tillhör väl hyfs och vett att hålla de man kommit överens om, även om det inte är juridiskt riktigt.

[[pimey]]
0

Många brukar ge tillbaka mellanskillnaden om katten inte håller för avel och då är det för om katten tex inte klarar hjärt och njurundersökningen, börjar skela, är steril ja något sjukdomsrelaterat typ. Man ger inte ersättning för katt som inte visade sig bli så bra typad som köparen önskade, vid den åldern är det svårt stt säga hur en katt kommer se ut som äldre och utvecklas. Sedan om katten är misskött då köper man väl inte katten från första början??

Lena129
0

Tack Pimey! Sen finns det ju olika tycken och smak om vad som är välskött eller inte - i a f inom hunderiet….

//

Lena

OberonsMatte
1

Jag tycker att det är helt ok att man har olika priser beroende på vilket användningssyfte köparen har med katten. Ju fler "funktioner" - desto högre pris.

En katt som enbart säljs till sällskap har kanske inte vitfläckarna precis där de "ska" vara, men det spelar ju ingen roll förutom på utställning.

Att uppfödaren vill ha koll på och själv bestämma hur många och vilka avkommor som eventuellt går vidare i avel ser jag inte heller som något konstigt. Inte heller att en katt köpt för avel är dyrare.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Jag såg annonsen nu och måste säga att jag tycker att den är väldigt bra eftersom den tydliggör för eventuella köpare att avel inte är något man bara gör om man skulle få lust att "ta en kull".

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
3

Jag tänker som #4. Tar inget extra bara för att  jag gissar att katten kommer att kunna hålla för utställning, och säljer billigare (7500:-) till de som lovar mig att kastrera.Glad

Om jag skulle missbedöma en köpare, och råka sälja till en oärlig lögnare, så får jag leva med det helt enkelt. Men jag både hoppas och tror att det är väldigt ovanligt med oärliga lögnare bland kattungeköparna. Glad

De som köper för avel eller utställning kompenseras om det visar sig att katten inte går att använda till någon av de saker den var tänkt för. I mitt fall alltså inte alls för en tilltänkt utställningskatt, eftersom jag inte sålt den som utställningskatt eller tagit extra betalt för det.

Att plocka ut en bra framtida utställningskatt är förresten en konst som tar tid att lära sig, och som dessutom brukar kräva avelskatter av rätt kvalité för utställning. Det är inte lätt för en nybörjare. Så ett allmänt råd till utställningsspekulanter kan nog vara att vända sig till uppfödare som både fött upp och ställt ut med viss framgång. Tror att många av oss som inte har de erfarenheterna har en tendens att överskatta våra egna ungar ganska rejält ibland. Att vitfläcken hamnat rätt gör inte en katt till utställningskatt… Eller alla katter går såklart att ställa ut, det kan vara kul alldeles oavsett, men ni förstår vad jag menar.Glad

[[pimey]]
0

Utställning sitter inte bara i teckningen utan typen ska finnas där med ;)

OberonsMatte
0

#12 Ja, absolut, men att katten är feltecknad är ändå en sak som hör till de mer uppenbara felen en kattunge kan ha när det gäller utställning. När det gäller andra saker kan de ändras till viss del när katten vuxit till sig.

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
0

#13 Det finns ju grader av "felteckning", precis som det finns grader av andra "fel". Jag har själv en katt med alldeles för mycket vitt på kroppen, ett snett och osymmetriskt "v" och en mask som bryts av det vita vid örsnibbarna. Hon är alltså inte alls optimalt tecknad för utställning på något sätt, och de flesta skulle nog kalla henne feltecknad.

Men hon är ändå fullt utställningsbar, och har ofta vunnit över helt korrekt tecknade katter. Hon är långt ifrån perfekt typmässigt heller, men fortfarande mycket bättre än en massa katter som sålts som utställningskatter bara för att det vita suttit där det ska. Klart att man kan hoppas att en unge ska genomgå någon slags metamorfos när den växer upp, men det händer lixom inte. Eller väldigt sällan iallafall, och om det händer kan man ge sig tusan på att det är åt andra hållet.😉

I rasstandardens poängskala för ragdollen på en Sverak-utställning är det 20 poäng för färg och mönster. Om vi räknar högt och låtsas att 15 av dem är för teckningen, så finns det fortfarande 85 poäng till att göra avdrag på, för helt andra saker än teckningen. Enbart svansen och ögonen kan ge fler poäng än teckningen.

Teckning: 15  Annat: 85  och då räknar vi nog ändå högt för teckningen.🙂

[[pimey]]
0

Ja jag hade bu en mitted med färgad haka som tog sig till champion och blev nom 3 ggr fast det står tydligt stt det är ett fel som inte ska ge cert :)

OberonsMatte
0

#15 Jag är inte så insatt i hur det går till på utställning och hur katter vinner sina titlar. Det verkar lite krångligt och godtyckligt ibland tycker jag. Jag förstår att en bedömning inte kan vara helt objektiv eftersom den beror på den enskilda domarens tycke och smak, men i alla fall.

När det gäller Ragdoll känns det lite orättvist eftersom det bara är mitted och bicolor som kan få avdrag för ev. felteckning när det gäller vitfläck. En colorpoint borde väl ha en fördel där (när det gäller färg och mönster)? Ifall katterna är likvärdiga i övrigt alltså. Eller är själva färgen, utmaskningen och kontrasterna också viktigare än hur vitfläcken ser ut?

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
0

Jag känner inte stt en CP hsr större chans utan likvärdig där tittar dom ju som sagt på kontrasterna mellan pointsen och det får inte förekomma minsta vita fläck på dem med. Har sett en som åkte dit på ytte pytte vita hårstrån i ansiktet men fet beror ju såklart på hur petig domaren är osv men i överlag så är de för mig likvärdiga :) Ställer min första bruna CP nu i höst så vi får se vad de säger då :)

[Djupdal]
1

#15 Jag är inte heller särskilt bevandrad i utställningsvärlden, och hur domarna räknar sina poäng får man ju aldrig reda på. Men det krävs minst 93 poäng av 100 bara för att kunna få den allra lägsta titeln, som är champion, så särskilt mycket poängavdrag för de olika delarna kan det ju inte vara frågan om.

Men poängfördelningen kan nog ses som en slags viktning för vad som anses viktigt för rasen, så när två katter står mot varandra i grundbedömningen så är det bättre att vara den något starkare i saker som ger mycket poäng än i saker som ger lite poäng, även om båda katterna har lika få poängavdrag. Typ så, kan jag tänka mig. Och då är alltså exempelvis svansen + ögonen lika viktiga som teckningen.

När det gäller colorpoint så måste ju alla 20 poängen gälla färg, utmaskning och eventuell tabbyteckning då, så man kan kanske gissa att dessa delar är lite viktigare för en colorpoint än för en katt med vitfläck, och bedöms lite hårdare för en colorpoint. Men jag gissar bara, för man får som sagt aldrig veta riktigt.

Men det jag ville ha sagt egentligen, var bara att man som utställningskattsspekulant kanske ska ta det med en nypa salt, när en uppfödare som inte ställer ut själv och som inte fött upp någon duglig utställningskatt, påstår att någon av hans/hennes kattungar är "perfekt för utställning", och pekar på markeringarna. För det är nog mer än en kattungeköpare som blivit lite besviken, efter att ha köpt en katt "perfekt för utställning".🙂

Vixxen
0

I detta dokument från Fife finns nu gällande rasstandard och poängfördelningen för Ragdoll:

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/RAG.pdf

[Djupdal]
0

#19 Tack! Ja, det står ju faktiskt fel i poängfördelningen både på Ragdollklubbens hemsida och på Scandinavian Ragdoll Clubs hemsida. Verkar vara samma översättare. ;) Konstigt att ingen upptäckt det tidigare. 🙂

Vixxen
0

#20 Det är inte alltid uppdateringar hinns med! 🙂

[Djupdal]
0

#21 Jo, det är väl uppdaterat med 2011 års ändringar, men har råkat bli fel bara.🙂